البناء لبنان : خروج آمریکا از سوریه شکستی راهبردی برابر محور مقاومت است

جمعه 30 آذر 1397 - 15:45:41
البناء لبنان : خروج آمریکا از سوریه شکستی راهبردی برابر محور مقاومت است

بیروت - الکوثر : روزنامه لبنانی البناء خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را نشانه آشکار شکست راهبردی آمریکا در برابر محور مقاومت و دوستان روس آن دانست. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی روزنامه البناء در یادداشتی نوشت : تردیدی نیست که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه، نشانه آشکار شکست راهبردی آمریکا در برابر محور مقاومت و دوستان روس آن است.

گزافه گویان از هر مکان و ملیتی نمی توانند با ارتباط دادن این اقدام آمریکا به تحولات منطقه ای یا بین المللی، این پیروزی را از محتوایش تهی سازند. آمریکا به عنوان حامی اول و آخر جنگ جهانی علیه سوریه، جنگ در سوریه را باخت و اکنون بعد از 9 ماه تاخیر به علت اوضاع و موانع داخلی در آمریکا، این شکست را اعلام کرد. اما چرا رئیس جمهور آمریکا به طور ناگهانی و بدون مقدمه اتخاذ چنین تصمیمی را اعلام می کند؟ زیرا می خواهد از این برگه در داخل آمریکا استفاده کند تا به رای دهندگانش بگوید به وعده های انتخاباتی اش بر اساس شعار «نخست آمریکا» یکی پس از دیگری عمل می کند. 
او می خواهد به رقبای سیاسی و مخالفان حزبی خود و به ویژه به دولت پنهان آمریکا بگوید به رغم شکست راهبردی آمریکا در عرصه سوریه و به رغم پرونده خاشقجی و جنگ یمن که نزدیک بود او را در تعادل داخلی به زیر بکشد، همچنان سنگین ترین وزنه در آمریکا محسوب می شود. ترامپ موضوع خروج از سوریه برای ترمیم روابطش با اردوغان به عنوان نگهبان ناتو استفاده خواهد کرد و اردوغان نیز از این موضوع برای سرکوب رویای فدرالیسم کردها در سوریه به بهترین وجه استفاده خواهد کرد. 
اما این اقدام ترامپ به نوبه خود دارای ابعاد راهبردی مهمی است که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند و پیامدهای آن به شکل زیر نمایان خواهد شد: 
1- خنثی شدن آخرین برنامه ها برای تضعیف یا فرسوده کردن کشور سوریه یا تجزیه آن 
2- تثبیت و تقویت پیروزی ایران به عنوان عضو اصلی محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی از طریق خارج کردن موضوع حضور ایران در سوریه از دایره بحث و جدل های منطقه ای و بین المللی که موجب تحکیم نقش ایران در رویارویی با اسرائیل خواهد شد.  
3- تثبیت و تقویت نقش روسیه به عنوان قدرتمندترین و شاید هم تنها طرف بین المللی صلاحیت دار برای تحمیل شروط شکست بر بازیگران بین المللی و منطقه ای در جبهه دشمنان سوریه. 

عقب نشینی از سوریه موضوعی بود که جنگ طلبان آمریکایی ماهها برای پرهیز از آن تلاش کردند و نتانیاهو نیز وحشت زده نگران آن بود و بن سلمان و بسیاری دیگر نیز برای جلوگیری از تحقق آن تلاش کردند. این عقب نشینی، پیروزی شیرینی برای محور مقاومت و شکست قطعی همه کسانی است که به دنبال ویرانی و نابودی و قمار کردن با جان انسان ها در سوریه و اطراف آن بودند. این رویداد، نقطه عطفی است که موجب شکل گیری معادلات جدیدی خواهد شد و پیروزی بر استکبار جهانی و ایادی داخلی و منطقه ای آنها را رقم خواهد زد. این رویداد را گامی بلند به سوی آزادسازی فلسطین بدانید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 30 آذر 1397 - 14:57:39