انحلال اوپک چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد گذاشت؟

چهار شنبه 28 آذر 1397 - 9:8:12
انحلال اوپک چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد گذاشت؟

تهران- الکوثر: رئیس مرکز «ملک عبدالله» که در زمینه تحلیل بازار نفت فعالیت دارد معتقد است در صورت انحلال اوپک یا در صورتی که اوپک برای حفظ تعادل در بازار نفت مداخله نکند، قیمت هربشکه نفت به 300 دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «آدام سمینسکی» رییس مرکز تحلیلی ملک عبدلله گفت در صورت فروپاشی اوپک، جهان با بحران نفت رو به رو می شود. وی افزود: نوسانات قیمت نفت در صورت انصراف روسیه از همکاری با اوپک ممکن است باعث تکرار تجربیات گذشته شود.

این موسسه با بررسی سناریوهای مختلف درباره پیامدهای انحلال سازمان اوپک که به سفارش وزارت انرژی عربستان انجام شد به این نتیجه رسید که اگر اوپک منحل شود، نقش عربستان سعودی به عنوان ایجاد کننده اصلی تعادل در اوپک، از بین می رود. نتایج این تحقیق توسط وال استریت ژورنال منتشر شده است.

سمینسکی در مصاحبه با روزنامه نگاران و تحلیلگران در ریاض، در پاسخ به این سوال که آیا روسیه از توافق با اوپک خارج می شود، گفت: «پاسخ این است که (در صورت خروج روسیه از توافق با اوپک) این امر منجر به نوسانات قیمت نفت، فراتر از میزانی خواهد شد که ما تا به حال با آن رو به رو شده ایم. آنچه تحقیقات ما نشان می دهد این است که زمانی که بحران در لیبی در 2011-2012 اتفاق افتاد، قیمت نفت بدون دخالت اوپک می توانست به 200 دلار به ازای هر بشکه پیش برود. این اتفاق می توانست در سال 2018 تکرار شود. اگر تصمیمات روسیه و عربستان در اوپک نبود، در سال 2018 قیمت نفت به 300 دلار در هر بشکه می رسید».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 28 آذر 1397 - 9:8:6