حیدر العبادی: جنگ با داعش در عراق یک جنگ جهانی و فراگیر بود

دو شنبه 19 آذر 1397 - 16:47:20
حیدر العبادی: جنگ با داعش در عراق یک جنگ جهانی و فراگیر بود

بغداد- الکوثر: حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق گفت نبرد ما با گروه تروریستی داعش کار ساده ای نبود و عراق در این مبارزه یک جنگ جهانی فراگیر را مدیریت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حیدر العبادی به مناسبت نخستین سالگرد اعلام پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش (10 دسامبر) در گفتگوی اختصاصی با روزنامه الشرق الاوسط گفت: جنگ برای نابودی داعش کار آسانی نبود و من به عنوان نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح می دانستم نبرد برای آزادسازی کشوراز اشغال داعش صرفا نظامی نیست بلکه یک ماموریت چندجانبه و با دیدگاه ها و گرایشهای متفاوت و در حوزه های مختلف نظامی ، امنیتی ، اطلاعاتی ، اقتصادی ، فرهنگی و رسانه ای و در ابعاد داخلی ، منطقه ای و بین المللی بسیار پیچیده است.
العبادی افزود عمق این داستان اینجاست که عراق ، رهبری و مردم آن با تمام وجودشان و در سخت ترین شرایط سیاسی ، اقتصادی واجتماعی کشور و در پیچیده ترین معادلات مناقشه منطقه ای و بین المللی یک جنگ فراگیر و جهانی را اداره کردند و توانستند بر داعش پیروز شوند.
وی تاکید کرد شرایط اداره جنگ سخت تر از خود جنگیدن در عرصه میدانی بود و ما باید آن را با در نظر گرفتن همه تناقضات ، احتمالات و پیچیدگی ها مدیریت می کردیم.
حیدر العبادی درپاسخ به سئوالی درباره چالش بسیار خطرناک گروه داعش که دیگر وجود ندارد، گفت باید اینجا اعلام کنم ارزش و اعتبار پیروزی ما بر داعش این است که ما توانستیم طرح منطقه ای این گروه را که هدف آن بازترسیم نقشه کشورها و جوامع بر اساس منافع قومیت گرایی بود،‌ از بین ببریم.
العبادی تصریح کرد عراقیها با جانفشانی و اراده مصمم خود توانستند منطقه و جهان را از بزرگترین طرح خشونت آمیز تجزیه نجات دهند.
نخست وزیر سابق عراق افزود:‌ داعش به عنوان یک طرح، بزرگ تر و جامع تر از خود گروه «داعش» بود و دنیا باید این پیروزی عراق را قدر بداند که توانست پروژه فراگیر داعشی را شکست دهد و آن را از لحاظ ارزشی ، تمدنی ، نظامی و امنیتی نابود کند و آن را نیز به عنوان یک جنگ میان جوامع و فرقه ها از بین ببرد ، همچنان که آن را به عنوان یک ابزار خشن در راهبرد های مناقشات منطقه ای نابود کند .
حیدر العبادی درباره شرایط و اوضاع عراق پس از پیروزی بر داعش گفت عراق از لحاظ اجتماعی ، نظامی و امنیتی قوی تر شده است و با قدرت در مسیر حل همه پیامد ها و آثار به جای مانده از دوره اعمال خشونت ها و ویرانی های داعش بر جامعه و بخش های عمرانی کشور پیش می رود.
العبادی تصریح کرد هنوز تعدادی از عناصر داعش و هسته های مخفی (نهفته) آن در برخی نقاط کشور حضور دارند اما اقدامات نظامی و امنیتی ما همچنان ادامه دارد و تلاش ها برای نابودی داعش ، تفکر ، فرهنگ و رسانه داعش باید تداوم داشته باشد و این یک ماموریت بین المللی است و صرفا بر عهده کشور عراق نیست.
نخست وزیر سابق عراق در ادامه نگرانی خود را از اینکه برخی کشورهای منطقه و جهان مسئله خطر تروریسم و قدرت آن برای نابودی جوامع و کشورها را درک نمی کنند و همچنان از خشونت و تروریسم به عنوان ابزار درگیری در مناقشات راهبردی خود استفاده می کنند،‌ ابراز داشت.
حیدر العبادی از همه طرفهای داخلی ، منطقه ای و بین المللی خواست با تعمیق گفتگوها ، تفاهمات و توافقنامه ها برای خاموش کردن همیشگی کانون تنش و بحران استفاده کنند تا جوامع ما از امنیت ، صلح ،‌همزیستی مسالمت آمیز ، توسعه و شکوفایی بهره مند شوند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 19 آذر 1397 - 16:30:54