رژیم صهونیستی در محاصره موشکهای مقاومت

پنج شنبه 15 آذر 1397 - 19:54:16
رژیم صهونیستی در محاصره موشکهای مقاومت

تهران - الکوثر : روزنامه رای الیوم در تحلیلی نوشت رژیم صهیونیستی امروز خود را در محاصره موشکهای مقاومت ، جنبش حزب الله لبنان در شمال و جنبش حماس در جنوب می بیند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی  نوشت : سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان چندی پیش اعلام کرد اسرائیل از تارعنکبوت هم ضعیف تر است و به نظر می رسد این سخن او درست است. اسرائیل از زمان اعلام موجودیت در قلب جهان عرب و در سرزمین فلسطین در سال 1948 ، از دولت های غربی خواست تا اسرائیل قوی ترین دولت در منطقه کشورهای عربی باشد و آن را به زرادخانه هایی از تسلیحات پیشرفته تجهیز کنند. اما خنده دار است زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می گوید زمان پیروزهای سریع ارتش اسرائیل به پایان رسیده است.
امروز در مرزهای لبنان با اسرائیل چه می گذرد؟ آیا صدای ناقوس جنگ را در اینده نزدیک می شنویم؟ ویا صرفا تلاش برای این است تا مشکلات داخلی اسرائیل به بیرون از مرزهای آن هدایت شود ، کاری که اسرائیل همواره انجام می دهد به ویژه پس از اینکه دادستان کل اسرائیل نتانیاهو و همسرش را به اتهام رشوه خواری به دادگاه احضار کرد؟
اسرائیل امروز اعلام کرد تونل های حزب الله را در مرزهای شمال اسرائیل کشف و تخریب کرده است. اسرائیل حفر این تونل ها در مرزهای جنوب لبنان و شمال اسرائیل را غیر قانونی و نقض توافقنامه آتش بس و قطعنامه 1071 شورای امنیت سازمان ملل متحد می داند.
اسرائیل اعلام کرد نظامیان اسرائیلی تعدادی از تونل هایی را که جوانان حزب الله از داخل مرزهای لبنان به طول 200 و عمق 25 متر حفر کردند و تا عمق 40 متر وارد خاک اسرائیل شده بودند، کشف کردند. این تونل ها از شهرهای مرزی جنوب لبنان از جمله بنت جبیل ، کفر کلا و دیگر شهرهای مرزی حفر شدند.
منابع اسرائیلی اعلام کردند این تونل ها تهاجمی هستند و در حقیقت فعالیت برای حفرآنها از سال 2013 آغاز شد. ساکنان شهرک های یهودی نشین نشین در مجاورت مرزهای شمال اسرائیل با لبنان بارها به ارتش اسرائیل اعلام کردند که شبها صداهای حفاری را می شنوند اما ارتش اسرائیل این ادعای شهرک نشیان را تکذیب و تاکید داشت که آنان دچار تردید و توهم هستند.
صحبت از تونل ها ما را به یاد تونل های جنبش حماس که برای دفاع از غزه در برابر تهاجم اخیر اسرائیل (تقریبا یک ماه پیش) حفر کرد، می اندازد.
گفتنی است ایده حفر تونل ها به دهه 1950 در ویتنام ودر زمان جنگ آمریکا در این کشور برمی گردد که در ادامه به کره شمالی و سپس ایران و حزب الله و در نهایت به حماس منتقل شد.
شیخ عثمان الصباح مورخ فلسطینی می گوید سابقه حفر تونل در غزه به حدود هزار سال قبل بر می گردد. اولین تونل در غزه به طول سه کیلومتر که مسجد جامع العمری غزه را به ساحل دریای مدیتراته متصل می کرد، کشف شد. راهبان مسیحی از این تونل برای فرار از دست سربازان امپراطوری رم و قبل از اینکه امپراطوری رم مسیحی شود، استفاده می کردند.
حزب الله لبنان از تونل های زیرزمینی در زمان تهاجم نظامی اسرائیل به این کشور در سال 2006 استفاده کرد و این عامل مهمی برای شکست اسرائیل بود به ویژه اینکه جوانان حزب فقط در یک روز 30 تانک مرکاوا اسرائیل را منهدم کردند.
اما جنبش حماس حفر تونل های زیرزمینی در مجاورت مرزهای غزه با جنوب اسرائیل را با راهنمایی شیهد عماد مغنیه از فرماندهان نیروهای حزب الله لبنان آغاز کرد. شیهد عماد مغنیه فن آوری حفر تونل ها را در اختیار جنبش حماس قرار داد.
خاک غزه ماسه ای است و حفر تونل ها دراین منطقه آسان است و این مسئله بیشترین تاثیر را در پیروزی 48 ساعته مقاومت فلسطین در برابر تجاوزاسرائیل داشت و این برای اولین بار در تاریخ درگیری میان اسرائیل و فلسطین است که تجاوز و حملات اسرائیل تنها ظرف 48 ساعت به پایان رسید در حالی که جنگ قبلی اسرائیل به نوار غزه 51 روز طول کشید و در درگیری 48 ساعته 14 فلسطینی شهید و در مقابل، هشت اسرائیلی کشته شدند. آمار زخمی های فلسطینی در این جنگ 40 تن اما طرف اسرائیلی 95 نفر بود. در این درگیری همچنین هشت ساختمان در غزه ویران شد اما در مقابل بر اثر حملات موشکی مقاومت فلسطین به عسقلان هفت ساختمان به طور کامل تخریب و به پنج ساختمان دیگر آسیب جزئی وارد شد و پس از آن بود که ارتش اسرائیل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر خواست آتش بس را بپذیرد.
باید دید واقعیت آنچه که امروز در مرزهای لبنان و اسرائیل رخ می دهد، چیست. ارتش اسرائیل تعداد زیادی از نیروهایش را در مرزهای مشترک با لبنان مستقر کرده است و بنیامین نتانیاهو مستقیما حزب الله را تهدید می کند که اگر کسی امنیت اسرائیل را تهدید کند مجازات سختی متحمل خواهد شد. هم اکنون تنش شدیدی در مرزهای اسرائیل و لبنان است و گویی زمان آغاز عملیات نظامی جدید علیه لبنان فرا رسیده است.
ازطرف دیگر کاخ سفید به سرعت در بیانیه ای بر حمایت خود از اسرائیل در عملیات تخریب تونل های حزب الله تاکید کرد و به نظر می رسد این بیانیه ادامه دیدار چند روز پیش میان نتانیاهو و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بروکسل است که نتانیاهو در این نشست چراغ سبزی از پمپئو دریافت کرد.
اما در آن سوی مرزهای اسرائیل و در جنوب لبنان و بر اساس اظهارات حسن الخلیل از مسئولان حزب الله ، این گروه با آرامش و با احتیاط زیاد مراقب اتفاقات در مرزهای اسرائیل است.
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان پیشتر اعلام کرد زرادخانه موشکی حزب الله 150 هزار موشک در اختیار دارد که برخی از آنان موشک های هوشمند هستند که با دقت کامل به اهداف مورد نظر اصابت می کنند و میزان خطای آنها کمتر از 2 درصد است.
اما گزارش های رسانه های اسرائیلی درباره وجود سه کارخانه موشک سازی در لبنان ،اسرائیل را وحشت زده کرده است ... همانا ایران فن آوری ساخت موشک را به حزب الله منتقل کرده است تا در صورت امکان موشک ها در داخل لبنان تولید شوند.
برکسی پوشیده نیست که یکی از مهمترین مسائلی که اسرائیل را وحشت زده می کند بازگشت برخی اعضای حزب الله از سوریه است که دراین جنگ تجربیات زیادی کسب کردند. اما مسئله مهمتر و خطرناک تر این است که ایران برخی از اعضای سپاه پاسداران ایران مستقر در سوریه را به لبنان منتقل کرده است. تحت فشارهای آمریکا، ایران به جای خارج کردن نیروهایش از سوریه آنان را به لبنان و در اطراف مرزهای اسرائیل منتقل کرد مسئله ای که موجب اشفتگی و سردرگمی مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل شده است.
ایران از سوریه خارج نشد بلکه با انتقال نیروهایش به لبنان خود را به مرزهای اسرائیل نزدیک تر کرد.
کاملا روشن است حزب الله برای نبرد آینده با اسرائیل آماده می شود و این واقعیت اجتناب ناپذیر است و در مقابل اسرائیل نیز خود را برای این جنگ آماده می کند.
اما مقامات سیاسی در لبنان امیدوارند این جنگ و درگیری رخ ندهد. سمیر جعجع فرمانده قوات اللبنانیه (نیروهای لبنانی) گفت حزب الله حتما به اسرائیل آسیب خواهد رساند اما اسرائیل با قدرت نابرابر خود لبنان را ویران خواهد کرد.
واقعیت این است که نمی دانیم چه اتفاقی رخ خواهد داد اما اگر اسرائیل به لبنان حمله کند درهای جهنم را به روی خود بازخواهد کرد چون در آن صورت در معرض حملات موشک های حزب الله از شمال و جنبش حماس از جنوب قرار خواهد گرفت. چون مقاومت متحد و واحد است و جدایی پذیر نیست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 15 آذر 1397 - 16:33:55