ترامپ برای باج خواهی سراغ العبادی هم رفت!

شنبه 10 آذر 1397 - 18:40:18
ترامپ برای باج خواهی سراغ العبادی هم رفت!

بغداد- الکوثر: دونالد ترامپ که به طور علنی از کشورهای عربی حاشیخ خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی باج خواهی می کند، ظاهرا برای باج خواهی به سراغ نخست وزیر سابق عراق هم رفته است!

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از روزنامه رای‌الیوم، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق به واشنگتن در مارس گذشته، از وی خواسته بود تا هزینه‌های لشکرکشی آمریکا به عراق را از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۱ که بخش اعظم نظامیان آمریکایی عراق را ترک کردند، بپردازد.

به نوشته این روزنامه، نخست وزیر عراق نیز در پاسخ به این درخواست ترامپ گفته است ما همکاری نزدیکی با شماری از شرکت‌های نفتی آمریکایی داریم که منافعی در عراق دارند یا به عبارت دیگر ثروت‌های کلانی که هزاران میلیارد دلار تخمین زده می‌شود برای پاسخگویی به این درخواست کفایت می‌کند.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم در این باره می‌نویسد: مسأله عجیبی نیست که حیدر العبادی به این خواسته تحریک‌آمیز و وقیحانه ترامپ پاسخ مناسب نداد، زیرا العبادی خواستار حمایت ترامپ برای باقی ماندن در قدرت برای دور دوم بود.
گفتنی است، دونالد ترامپ دو سال پیش در خلال کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری از جنگ در عراق انتقاد کرده و اعلام کرده بود که آمریکا تریلیون‌ها دلار هزینه کرد و هزاران آمریکایی کشته و زخمی شدند (حدود ۴۰۰۰ کشته و ۳۰ هزار زخمی) اما واشنگتن در قبال این هزینه‌ها چیزی به دست نیاورد.

ترامپ تاکنون بارها به طور مستقیم از مقامات سعودی بابت حمایت از آنها باج خواهی کرده و موفق به امضای قراردادهای سنگین تسلیحاتی با آنان شده است. او حتی گفته است اگر حمایت آمریکا نبود، سلمان پادشاه عربستان دو هفته هم دوام نمی آورد! این اظهارات موجب شد عربستان به عنوان گاو شیرده آمریکا معروف شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 آذر 1397 - 18:35:5