افشاگری وال استریت ژورنال: بن سلمان با تیم ترور خاشقجی در تماس بود!

شنبه 10 آذر 1397 - 15:25:11
افشاگری وال استریت ژورنال: بن سلمان با تیم ترور خاشقجی در تماس بود!

تهران- الکوثر: طبق گزارش روزنامه آمریکایی، ارزیابی محرمانه سیا نشان می‌دهد که ولی‌عهد عربستان سعودی قبل و بعد از قتل «جمال خاشقجی» حداقل 11 پیام برای مشاوران نزدیک خود که مسئول نظارت بر تیم ترور این روزنامه‌نگار بودند، ارسال کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد به یک سند فوق محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره قتل خاشقجی دسترسی پیدا کرده که طبق آن محمد بن سلمان با مسئولان نظارت بر تیم ترور اعزامی از ریاض به استانبول بارها ارتباط برقرار کرده است.

بنا بر مفاد این سند، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی ساعاتی قبل و بعد از کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در استانبول، با مشاوران نزدیک خود که نظارت بر تیم اعزامی ترور خاشقجی را برعهده داشتند در ارتباط بوده و حداقل 11 پیام برای مشاورانش ارسال کرده است.

طبق این سند، ولی‌عهد سعوی اوت سال 2017 به مشاورانش گفته بود که در صورت ناکامی تلاش‌هایش برای اقناع خاشقچی برای بازگشت به عربستان سعودی، «ما شاید بتوانیم خارج از عربستان سعودی او را فریب داده و ترتیباتی در این زمینه بیندیشیم».

در سند محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آمده که پیام‌های ولی‌عهد با مسئولان تیم اعزامی ترور و همچنین اظهارات سال گذشته او با مشاورانش «ظاهرا نشانه‌ای از عملیات (دولت عربستان) سعودی علیه  خاشقجی است».

روزنامه وال استریت ژرونال، امروز شنبه خبر داد که به ارزیابی سیا درباره قتل خاشقجی دست یافته، ارزیابی که منابع آن اطلاعات برآمده از رهگیری‌های الکترونیکی و دیگر منابع بوده است.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که سیا به این جمع‌بندی رسیده که احتمالا «محمد بن سلمان» دستور قتل خاشقجی را صادر کرد اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از رسانه‌ای شدن جمع‌بندی سیا با تشکیک در این موضوع گفت که «شاید او این کار را کرده شاید هم چنین کاری انجام نداده است».

طبق گزارش تازه وال استریت ژورنال، بررسی این روزنامه درباره سند محرمانه ارزیابی سیا نشان می‌دهد که میزان قطعیت این نهاد اطلاعاتی درباره اینکه محمد بن سلمان در قتل خاشقجی نقش داشته و «احتمالا شخصا دستور مرگش» را داده، «متوسط به بالا» است.

در این سند آمده است که «روشن بگوییم ما فاقد سند و مدرک مستقیم هستیم که حاکی از صدور دستور مستقیم ولی‌عهد برای قتل (خاشقجی) باشد».

بنا بر ارزیابی سیا، ولی‌عهد سعودی پیام‌های الکترونیکی برای «سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی ارسال کرده بود، کسی که حکومت عربستان سعودی بعد از جنجال‌های بین‌المللی درباره قتل خاشقجی، او و تعدادی دیگر را از مقامشان خلع کرد.

طبق روایت وال استریت ژرونال درباره سند سیا، «آقای قحطانی بر تیم 15 نفره (اعزامی) که آقای خاشقجی را کشت نظارت کرد و در همان زمان، در ارتباط مستقیم با رئیس این تیم در استانبول بود».

به گزارش این روزنامه، محتوای پیام‌های رد و بدل شده بین ولی‌عهد سعودی و قحطانی مشخص نیست.

ارزیابی سیا، این موضوع را هم مشخص نکرده که اظهارات سال 2017 محمد بن سلمان درباره فریب دادن خاشقجی در یک کشور ثالث و خارج از عربستان سعودی مستقیما از سوی شخص ولی‌عهد گفته شده یا اینکه شخصی دیگر این اظهارات را از ولی‌عهد نقل و قول کرده باشد.

طبق ارزیابی سیا، جمع‌بندی درباره دست داشتن احتمالی ولی‌عهد عربستان سعودی در قتل خاشقجی، بر تمرکز شخصی محمد بن سلمان روی این روزنامه‎‌نگار، تسلط سفت و سخت او روی ماموران اعزامی تیم ترور به استانبول و «صدور مجوز به بعضی از همین ماموران برای هدف قرار دادن برخی دیگر از مخالفان» مبتنی است.

انتشار این گزارش با واکنش سفارت عربستان سعودی در آمریکا هم مواجه شده است.

یک مقام سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در پاسخ به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهارنظر درباره گزارش این روزنامه گفت: «شاهزاده ولی‌عهد به طور مرتب با مقام‌های ارشد مختلفی در درون دیوان پادشاهی درباره مسائل مختلف در ارتباط است اما او هیچ وقت با مقام‌های سعودی در هیچ یک از نهادهای دولتی در رابطه با آسیب زدن به جمال خاشقجی شهروند سعودی ارتباطی برقرار نکرد. ما همچنان قاطعانه هرگونه اتهام‌زنی که اساس آنها گمانه‌زنی‌ها است را رد می‌کنیم».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 آذر 1397 - 15:25:2