سلطان قابوس با میزبانی از نتانیاهو کدام قانون عمان را نقض کرد؟

دو شنبه 5 آذر 1397 - 20:18:27
سلطان قابوس با میزبانی از نتانیاهو کدام قانون عمان را نقض کرد؟

بیروت- الکوثر: فعالان جنبش بایکوت اسرائیل معتقدند پادشاه عمان با میزبانی از نخست وزیر رژیم صهیونیستی قانونی را که در سال 1972 با امضای خودش اجرایی شده بود نقض کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نشریه میدل ایست آی در مطلبی به قلم مصطفی ابوسنینه نوشت: فعالان جنبش بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم رژيم اسرائیل می گویند سلطان قابوس السعید پادشاه عمان که ماه گذشته در مسقط از بنیامین نتانیاهو نخست وزیررژيم اسرائیل میزبانی کرد، احتمالا با این کار قانون منع روابط با اسرائیل را که خودش صادر کرده بود، نقض کرده است.
«قانون بایکوت اسرائیل» که امضای قراردادهای تجاری و مالی و همچنین هرگونه رابطه مستقیم، غیر مستقیم یا از طریق کانال های خارجی را با اسرائیل ممنوع می کند، سال 1972 با امضای سلطان قابوس اجرایی شد. وی دو سال قبل از آن، در ژوئیه 1970 پس از کودتایی انگلیسی که پدرش سلطان سعید را سرنگون کرد، به قدرت رسیده بود. 
این قانون همچنین واردات هرگونه کالا یا محصول شامل قطعات ساخته شده در اسرائیل را ممنوع کرده است. 
جرائمی که برای سرپیچی از این قانون تعیین شده شامل 3 تا 10 سال زندان شامل یک دوره اعمال شاقه و جریمه احتمالی 13 هزار دلاری است. 
بر اساس این قانون در سال 1975 دفتر بایکوت اسرائیل در وزارت بازرگانی و صنعت عمان تاسیس شد و مسئولیت آن بررسی قراردادها و تعاملات تجاری و مالی و تشخیص وجود احتمالی ردپای اسرائیل در آنها بود. 
در سال 1977 مسئولیت اداره این دفتر به اداره کل گمرکات عمان واگذار شد اما فعالان جنبش بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل در عمان به «میدل ایست آی» گفته اند که این قانون از آن زمان به طور دقیق اجرا نشده است.
یکی از فعالان عمانی جنبش بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل که خواست نامش فاش نشود به میدل ایست آی گفت: "از سال 1977 در سوابق رسمی اشاره ای به قانون بایکوت اسرائیل نشده است و در این سوابق رعایت این قانون نه تایید و نه رد شده است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که کشور (عمان) سیاستی بی طرفانه در امور خارجی و از جمله پذیرش عادی سازی روابط با تشکیلات صهیونیستی (اسرائیل) در پیش گرفته بود". 
یکی از نمودهای این سیاست خودداری عمان از بایکوت مصر و قطع روابط با این کشور بود. این در حالی بود که پس از اقدام انور سادات رئیس جمهور مصر به امضای توافق صلح کمپ دیوید با اسرائیل در سال 1978، بسیاری از کشورهای عربی با مصر قطع رابطه کردند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 5 آذر 1397 - 20:16:31