دبیرکل مجمع تقریب مذاهب : مسئله فلسطین ، مسئله کل جهان اسلام است

جمعه 2 آذر 1397 - 12:25:31
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب : مسئله فلسطین ، مسئله کل جهان اسلام است

تهران - الکوثر : آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی گفت : یکی از مهم ترین مسائل این است که ما در مقابل دشمنانی سرسخت قرار داریم که می خواهند میان امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند و آنها را به فرقه های مختلف تقسیم کنند تا بر این امت سیطره داشته باشند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت : نخستین هدف از برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اعلام مواضع است. در این شرایط جهانی اتخاذ مواضع مهم است. جهان اسلام به اتخاذ مواضع قاطعانه درباره مسائلی که برای آن مهم است، نیاز دارد. 

آیت الله اراکی افزود : هیچ کس وجود این گونه توطئه ها را انکار نمی کند. آمریکا، اسرائیل و متاسفانه برخی کشورهای عربی این کار را انجام می دهند. افرادی که در کنفرانس وحدت مشارکت می کنند، شخصیت های سیاسی بلندپایه یا نخبگان و اهل فرهنگ و نویسندگان هستند. همه این افراد نخبگان جهان اسلام، از مذاهب مختلف از شرق جهان اسلام تا غرب آن هستند. 
وی در پاسخ به این سوال که کنفرانس وحدت اسلامی تاکنون چه دستاوردهایی داشته است، گفت : طرح وحدت اسلامی اکنون موفقیت خود را ثابت کرده است. درست است که اقدامات گسترده و وسیعی برای تفرقه انداختن میان این امت انجام می شود. اما از سوی دیگر، شاهد اجرای اقدامات و فعالیت های بسیار گسترده ای در راستای وحدت اسلامی هستیم. 
وی با تاکید بر این که ادعا نمی کنیم اقدامات برای تقریب بین مذاهب به این مجمع محدود می شود، افزود این مجمع نقشی مهم و شاید مهم ترین نقش را در این زمینه ایفا می کند.
آیت الله اراکی گفت: اکنون می توانیم ادعا کنیم گفتمان وحدت به گفتمان غالب در جهان اسلام تبدیل شده است. در سال های گذشته، شاهد این موضوع بودیم که گفتمان تکفیری و تفرقه، گفتمان غالب بود؛ اما اکنون این مسائل به گفتمان های منزوی تبدیل شده است. 
مالزی، اندونزی، هند، پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه در معرض تهدید قرار داشتند. 
وی افزود: نمی توانیم بگوییم خطر این گونه گفتمان ها به طور کامل از بین رفته است؛ اما می گوییم به جبهه ای منزوی تبدیل شده اند. 
اکنون دو گفتمان وجود دارد؛ گفتمان تکفیری و ایجاد تفرقه بین امت و گفتمان وحدت. اکنون گفتمان وحدت بر مواضع تسلط دارد. 
وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی مسئول ایجاد تفرقه بین امت اسلامی طی سال های گذشته بودند، گفت: بدون تردید، ملت ها همواره از وحدت و منافع خود حمایت می کنند. منافع ملت ها در تفرقه نیست. دولت هایی که می بینند تسلط بر ملت ها منوط به ایجاد تفرقه بین آنهاست، این گونه اقدامات را انجام دادند. 
وی با تاکید بر این که سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» سیاست آمریکا و کشورهای ائتلاف واشنگتن است، افزود تفرقه دعوتی شیطانی و وحدت، دعوتی الهی است. 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت بیشتر دولت های اسلامی با طرح تقریب بین مذاهب همکاری می کنند؛ اما متاسفانه بسیاری از دولت های عربی با این طرح همکاری نمی کنند. 
وی افزود: سه یا چهار سال پیش، سفیر عربستان به دیدار من آمد و من از وی استقبال کردم. به وی گفتم عربستان سه طرح را پیگیری کند؛ طرح اول این که ریاض پرچم وحدت اسلامی را در دست بگیرد و ما پشت سر آن باشیم. ما ادعا نمی کنیم رهبر تحرکات برای وحدت اسلامی هستیم؛ اما شما این کار را نمی پذیرید و ما را رهبر آن قرار می دهید! 
به وی گفتم طرح دوم این است که زمینه را فراهم کنی تا امام خامنه ای با پادشاه عربستان دیدار کند. اگر این دو تن دیدار کنند و در خصوص مسائل جهان اسلام سخن بگویند، همین دیدار زمینه را برای بسیاری از مسائل وحدت در جهان اسلام فراهم می کند. 
طرح سوم این است که عربستان به جای این که از طریق جنگ وارد قضیه یمن شود، در ساخت یمن مشارکت کند، اگر یمن را بسازد، حرف اول را در یمن خواهد زد. 
سفیر عربستان از این پیشنهادات استقبال کرد. به عربستان رفت و بازنگشت!
وی افزود اگر عربستان در سوریه یک دهم از اموالی را که برای کشتار و اقدامات تروریستی و ویرانگری هزینه کرد، برای ساخت سوریه و حمایت مالی از آن هزینه می کرد، می توانست از طریق مثبت بر سوریه سیطره داشته باشد.
آیت الله اراکی در خصوص قضیه فلسطین گفت: این تصور که مسئله فلسطین خاص فلسطینی ها است، تفکری اشتباه است. طرح تاسیس کشوری صهیونیستی در فلسطین به معنای تسلط بر سرتاسر جهان اسلام است، زیرا این مسئله، قضیه هویت اسلامی و نه قضیه وطن و خاک است. رژیم صهیونیستی به این نقطه آمد تا بر منافع و ثروت های جهان اسلام مسلط شود. 
بخش گسترده ای از انرژی جهان در اختیار کشورهای اسلامی است و رژیم صهیونیستی قصد دارد با تسلط بر منابع انرژی، بر سرتاسر جهان مسلط شود. آمریکا یک کشور مستقل نیست و کشوری در دست صهیونیست هاست. 
وی افزود: اگر جهان اسلام بخواهد آزاد زندگی کند، هیچ راهی جز حمایت از مسئله فلسطین و دفاع از فلسطین تا آزادی کامل آن و نابودی رژیم صهیونیستی ندارد. 
آیت الله اراکی گفت طرح تفرقه بین امت اسلامی با هدف عملی شدن برنامه هایی مانند برنامه موسوم به معامله قرن است. معامله قرن برای تسلط خواسته های آمریکا و رژیم صهیونیستی بر جهان اسلام است. این معامله فقط به مسئله فلسطین مربوط نیست. چرا این معامله، معامله قرن نامیده شد؟ زیرا معامله ای است که درصدد تسلط بر جهان اسلام تا پایان این قرن است. 
وی در خصوص جایگاه مسئله فلسطین در کنفرانس وحدت اسلامی گفت: کنفرانس های وحدت اسلامی همواره به مسئله فلسطین اهتمام می ورزید؛ اما کنفرانس امسال به طور ویژه به مسئله فلسطین می پردازد، زیرا با طرح معامله قرن و طرح های بسیار خطرناکی علیه مسئله فلسطین و جهان اسلام مواجه هستیم. 
وی افزود اگر دشمن بتواند مسئله فلسطین را محو کند، به این معناست که در ایجاد تفرقه در امت اسلامی و از بین بردن هویت اسلامی موفق شده است. به همین علت، باید بر اساس وظایف دینی، ملی و انسانی خود برای ناکام کردن معامله قرن همه تلاش خود را به کار بگیریم. بدون تردید، این معامله شکست خواهد خورد. بسیاری از نشانه های شکست این معامله مشخص شده است. شکست این معامله بدان معناست که قدرت فلسطین به قدرت غالبی تبدیل خواهد شد که نمی توان آن را شکست داد. اکنون بسیاری از نشانه ها حاکی از آن است که قدرت فلسطین، قدرت عادی نیست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 2 آذر 1397 - 12:7:31