شکست دیگری برای ائتلاف متجاوز

عربستان سعودی عملیات جدید در الحدیده یمن را متوقف کرد

پنج شنبه 24 آبان 1397 - 11:34:8
عربستان سعودی عملیات جدید در الحدیده یمن را متوقف کرد

تهران – الکوثر: به دنبال شکست های پیاپی و بالا رفتن تلفات نیروهای سعودی و مزدوران آنها در حمله جدید به الحدیده یمن، ریاض یک بار دیگر ناچار به متوقف کردن عملیات شد.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شبکه الجزیره قطر با اعلام این مطلب به نقل از منابع مطلع خبر داد: عربستان به نیروهای تحت امر خود دستور داد تا حملات به الحدیده را متوقف کنند.

دور جدید حملات ائتلاف به سرکردگی عربستان با حمایت آمریکا به بندر الحدیده ابتدا در پنجشنبه اول نوامبر (10آبان) صورت گرفت، یعنی دقیقا یک روز پس از سخنرانی 'مایک پومپئو' وزیر خارجه آمریکا که اعلام کرده بود مذاکرات صلح یمن باید از ماه آینده شروع شود.

این سخنان بعد از آن بیان شد که دولت آمریکا و سعودی ها بعد از قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار ناراضی و مخالف 'محمد بن سلمان'، تحت فشار شدید افکار عمومی جهان برای متوقف کردن جنگ در یمن قرار گرفتند.

در چند روز گذشته حملات ائتلاف عربی و نیروهای مزدور وابسته به 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به بندر الحدیده شدت گرفته است. طبق برخی گزارشات این حملات جدید 200 کشته در پی داشته است. در روز نخست حمله گزارش‌ها حاکی از حدود سی حمله هوایی ائتلاف به سرکردگی سعودی به بندر الحدیده بود. طبق آخرین گزارشات تعداد این حملات هوایی تا 200 مورد گزارش شده است.

دور جدید حملات ائتلاف به سرکردگی سعودی ، همراه با تجهیز گسترده نیروهای نظامی بود تا جایی که وزیر دفاع یمن گفت که دشمن برای عملیات در ساحل غربی ، نیرو و تجهیزاتی برابر با نیروی مورد نیاز برای اشغال 10 کشور بسیج کرده است .

سرلشکر 'محمدناصر العاطفی' در عین حال تاکید کرد: دشمن با همه نیرو و تجهیزات، تبلیغات رسانه ای و امکانات گسترده شکست خورده است.

سرتیپ 'یحیی سریع' سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز در تشریح آخرین تحولات جنگ در استان الحدیده گفت: در 48 ساعت گذشته بیش 280 نفر از نیروهای متجاوزان از جمله 10 تن از فرماندهان آنها در عملیات نیروهای یمنی کشته یا زخمی شدند.

ارتش و کمیته های مردمی در روزهای گذشته 200 خودروی زرهی و تجهیزات نظامی نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی را هم نابود کردند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادامه داد: نیروهای یمنی طی عملیاتی ویژه در منطقه 'کیلومتر16' نیروهای متجاوز را در تله میدان مین انداختند که شمار زیادی از نیروهای آن ها کشته یا زخمی شدند.

سریع گفت: نیروهای دشمن تلاش کردند تا به سمت فرودگاه الحدیده و شمال منطقه کیلومتر 16پیشروی داشته باشند که تحرکات آن ها از سوی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی دفع شد.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن شنبه گذشته با پاکسازی منطقه 'الجبلیه' در ساحل غربی یمن، مسیرهای تدارکاتی متجاوزان را قطع کردند.

ارتش و مردم یمن در کنار انصارالله تاکنون مانع از تحقق پیروزی چشمگیری شده اند و به گفته مقامات این جنبش آنچه نصیب ائتلاف خود خوانده شده بود ، بیابان و صحراست و تجربه نشان داده که ائتلاف خود خوانده و مزدوران آنها توان نگهداری این سرزمین ها را برای مدت طولانی ندارند.

بندر الحدیده در 225 کیلومتری غرب 'صنعا' پایتخت یمن قرار دارد؛ جمعیت 600 هزار نفری این بندر، اهمیت خاصی راهبردی به آن بخشیده است. این بندر بعد از بندر عدن مهم‌ترین شاهراه دریایی یمن تلقی می‌شود و با داشتن پایانه‌های تخلیه و بارگیری، نقش موثری در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. به همین دلیل عربستان با این تصور که 'انصارالله' کمک‌های نظامی خود را از این طریق دریافت می‌کند، یک ائتلاف گسترده بین المللی برای اشغال الحدیده را آغاز کرده است .


اخبار یمن را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 24 آبان 1397 - 11:27:11