سازمان ملل موعد مورد انتظار برای برگزاری مذاکرات صلح یمن را تغییر داد

جمعه 18 آبان 1397 - 12:40:15
سازمان ملل موعد مورد انتظار برای برگزاری مذاکرات صلح یمن را تغییر داد

تهران- الکوثر: نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن برگزاری مذاکرات صلح یمن را که قرار بود تا پایان ماه جاری میلادی برگزار شود به زمانی دیگر موکول کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «مارتین گریفیتس»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در حال حاضر به دنبال گردهم آوردن طرف‌های درگیر جنگ در یمن و برگزاری مذاکرات صلح تا پایان ماه جاری نیست و در تلاش خواهد بود این کار را تا پایان سال انجام دهد.

رویترز این خبر را به نقل از «فرحان حق»، سخنگوی سازمان ملل گزارش داده و نوشته گریفیتس که قرار است روز ۱۶ نوامبر در شورای امنیت سخنرانی کند به دنبال احیای مذاکراتی است که در ماه سپتامبر به شکست انجامید. 

گریفیتس هفته گذشته گفته بود امیدوار است طرف‌های درگیر در جنگ را تا پایان ماه جاری میلادی پای میز مذاکرات بیاورد.

فرحان حق، امروز پنجشنبه (۱۷ آبان‌ماه/ ۸ نوامبر) گفته که هدف گریفیتس اکنون این است که این رایزنی‌های سیاسی را قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار کند.

این سخنگوی سازمان ملل گفت: «همیشه آوردن طرف‌ها پای میز مذاکره، چالش‌های مختلی دارد. کاری که ما در تلاش برای انجام آن هستیم، رفع کردن مسائل اختلافی است تا بتوانیم در اسرع وقت مذاکرات موفقی برگزار کنیم.»

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.


جمعه 18 آبان 1397 - 9:46:20