بیانیه‌ مشترک ۳۰ سازمان حقوق‌بشری برای پایان دادن به جنگ یمن

پنج شنبه 17 آبان 1397 - 13:43:43
بیانیه‌ مشترک ۳۰ سازمان حقوق‌بشری برای پایان دادن به جنگ یمن

تهران- الکوثر: با شدت گرفتن حملات ائتلاف متجاوز سعودی در بندر حدیده، چندین سازمان حقوق بشری با هشدار نسبت به وضعیت‌فاجعه‌آمیز یمن خواستار تلاش جامعه‌بین‌الملل برای توقف جنگ در این کشور شده‌اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بیش از ۳۰ سازمان بشردوستانه و فعال در زمینه حقوق بشر و صلح در بیانیه‌ای مشترک از ائتلاف متجاوز سعودی خواسته اند هر چه سریعتر به جنگ در یمن پایان  دهد و دسترسی آزادانه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و امدادی به مردم فاجعه‌دیده در یمن را فراهم کند.

امضا‌ء کنندگان این بیانیه با تأکید بر بحرانی‌بودن وضعیت در یمن  نوشته‌اند: «با وجود ۱۴ میلیون مرد، زن و کودک (نیمی از جمعیت کشور) که در آستانه قطحی هستند، دیگر باید وارد عمل شد.»

این سازمان‌های بشردوستانه خواستار محکومیت شدید هرگونه حمله نظامی علیه غیرنظامیان و زیرپاگذاشتن قوانین بشر‌دوستانه بین‌المللی شده‌‌اند و از سیاست‌مداران خواسته‌اند تا از تحقیقات بین‌المللی در مورد نقض این قوانین حمایت کنند.

آنها ذکر کرده‌اند: «هر کسی که به ائتلاف سعودی سلاح می‌رساند یا از ارسال تسلیحات به این ائتلاف حمایت می‌کند، مسئولیت قانونی و اخلاقی ویژه‌ای دارد تا اطمینان حاصل کند که ائتلاف به قوانین بین‌المللی بشردوستانه در یمن پایبند است.»

حملات شدید چند روزه اخیر در بندر حدیده نگرانی‌های زیادی را نسبت به راه افتادن یک حمام خون و رقم زدن یک فاجعه انسانی ایجاد کرده است. خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه به نقل از کارکنان بیمارستانی در حدیده گزارش داده در عرض ۲۴ ساعت ساحل این بندر انباشته از اجساد مردم شده است.


پنج شنبه 17 آبان 1397 - 13:36:56