حزب الله مشارکت مستقل ها را در کابینه جدید خواستار شد

یک شنبه 13 آبان 1397 - 14:45:41
حزب الله مشارکت مستقل ها را در کابینه جدید خواستار شد

بیروت- الکوثر: معاون دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد کابینه لبنان تکمیل نمی شود مگر اینکه نمایندگان مستقل سنی در آن مشارکت داشته باشند اما این موضوع در حوزه اختیارات نخست وزیر است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ نعیم قاسم در همایشی در بیروت گفت، از همان زمانی که نخست وزیر مامور تشکیل کابینه شد نمایندگان مستقل سنی خواسته هایشان را به گوش او رساندند، حزب الله نیز بارها تاکید کرده است که مشارکت آنها در کابینه ضروری است.
معاون دبیرکل حزب الله افزود، از همان زمانی که سعد حریری مامور تشکیل کابینه شد سعی کرد خواسته های گروههای مختلف را بشنود، یکی از این گروهها سنی های مستقل بودند. همیشه سخن بر سر این بود که در مسیر تشکیل کابینه سه چالش وجود دارد، چالش گروه القوات اللبنانیه، چالش گروههای دروزی و چالش نمایندگی سنی های مستقل در کابینه. با این حساب موضوع سنی های مستقل موضوع جدیدی نیست، البته ما به عنوان حزب الله سعی کردیم درباره این سه چالش اظهار نظر نکنیم اما در گفتگو با کسانی که به این مسائل توجه دارند به ویژه با نخست وزیر، تا حد نیاز اظهار نظر کردیم به این معنی که نخست وزیر عقیده ما را در این باره می داند اما ترجیح می دهیم سکوت کنیم و آرای حزب الله را در مسائل مختلف بیان نکنیم. این امر به دلیل اعتقاد ما به تسهیل کار نخست وزیر در مسیر تشکیل کابینه است. ما بارها به نخست وزیر گفته ایم مشارکت سنی های مستقل در کابینه ضروری است و همانگونه که برای حل چالش القوات اللبنانیه و دروزی ها تلاش می شود باید برای برداشتن چالش حضور اهل سنت مستقل در کابینه هم باید تلاش شود.
وی افزود، متاسفانه در این زمینه تلاش جدی دیده نمی شود به گونه ای که در پنج ماه گذشته بیشتر تلاش ها برای حل چالش اول یعنی چالش القوات اللبنانیه بود. کشور در این مدت با کنش و واکنش و اتهام و ضد اتهام مواجه بوده است و شرایط سختی دارد . تا آنجا که اطلاع داریم چالش دروزی ها هم حل شد اما هنوز برای حل چالش نمایندگی اهل سنت مستقل در کابینه کاری نشده است. به نظر می رسد تلاش این است که وقتی نخست وزیر توانست دو چالش اولیه را حل کند کابینه اش را معرفی کند بدون آنکه تلاشی برای حل چالش نامزدهای مستقل سنی شود. این اندیشه بر این اساس است که می گویند این چالش، یک اتفاق تازه است در شرایطی که از پنج ماه پیش وجود داشت اما به آن توجه جدی نشد.
شیخ نعیم قاسم ادامه داد، حزب الله خواستار تشکیل کابینه در سریع ترین زمان ممکن است و بارها نیز این سخن را گفته است و باز هم خواهد گفت اما راه حل در حوزه اختیارات نخست وزیر است. مشکلی که اشاره کرده ایم با اندکی تواضع و فهم درست قابل حل است. اهل سنت مستقل نماینده بخش زیادی از مردم کشورند، آنان که در انتخابات پارلمانی موفق بوده اند حق دارند یک وزیر در کابینه داشته باشند. ما خواستار موفقیت در تشکیل دولت وحدت ملی هستیم و معتقدیم چنین دولتی تکمیل نمی شود مگر اینکه اهل سنت مستقل در آن نماینده داشته باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 13 آبان 1397 - 14:45:28