الشروق: رویای 50 سال شاهی محمد بن سلمان بر باد رفته است

شنبه 28 مهر 1397 - 22:12:29
الشروق: رویای 50 سال شاهی محمد بن سلمان بر باد رفته است

تهران- الکوثر: تارنمای مصری«الشروق » در مقاله ای در خصوص آینده سیاسی «محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی نوشت، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند حیات سیاسی او به پایان رسیده است و رویای 50 سال پادشاهی او برعربستان که برخی در سر می پروراندند، برباد رفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در این مقاله به قلم«محمد المنشاوی » تحت عنوان 'مساله خاشقچی و آینده محمد بن سلمان ' آمده است، «لیندسی گراهام » هم حزبی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که یکی از مشهورترین سناتورهای آمریکا است، در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز بر ضرورت تغییر ولیعهد عربستان تاکید کرد و گفت، محمد بن سلمان ابزاری برای ویرانگری و شخصیتی باعث ایجاد نگرانی است که خاشقچی را کشته است، اگر او بر کرسی قدرت بماند، بدترین تحریم ها ضد عربستان به اجرا در می آید .
این سناتور نزدیک به ترامپ همچنین تاکید کرد، بن سلمان عامل ناپدید شدن خاشقچی و کشتن او در کنسولگری عربستان بوده است.
الشروق در ادامه به نقل از «نیکولاس کریستف» نویسنده مشهور در روزنامه نیویورک تایمز نوشت، باید اقدامات جدی ضد ریاض انجام داد، این لکه ننگی بر پیشانی دولت ترامپ و غول های تجاری در آمریکا است، آن ها پیش از این بارها بن سلمان را شخصیتی بزرگ معرفی می کردند در حالی که ده ها شاهزاده و تاجر را زندانی کرد ،«سعدالحریری » نخست وزیر لبنان را ربود و او را وادار به استعفا کرد و جنگ یمن را آغاز کرد، جنگی که بدترین بحران بشری را در جهان رقم زده و باعث شده است اکنون نزدیک به هشت میلیون یمنی با گرسنگی دست و پنجه نرم کنند.
کریستف همچنین از واشنگتن خواست مقام های سعودی را تحریم کند و به ریاض هم بگوید دنبال ولیعهد دیگری باشد.
این روزنامه مصری افزود، تغییرات بزرگی که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان در هرم قدرت در عربستان ایجاد کرد و منجر به رسیدن محمد پسرش به پست ولیعهدی شد و جدا از این، پست های حساس دیگری مانند وزارت دفاع و مسئول پرونده اقتصادی که به او سپرد، در حالی که او هنوز 35 سال هم نداشت، از همان ابتدا باعث تعجب همگان شد. اگر اوضاع به همین صورت پیش می رفت، می توانست به مدت 50 سال شاه عربستان باشد.
الشروق در ادامه نوشت، عاقلان در آمریکا این نکته را درک کرده اند که منافع مشترک واشنگتن با ریاض که طی 50 سال گذشته یکی از ارکان سیاست واشنگتن در منطقه بوده است، اکنون با وجود ولیعهد کنونی عربستان و سیاست خارجی اش مقابل آزمون بزرگی قرار گرفته است.
این روزنامه مصری در پایان این مقاله نوشت، بسیاری از کارشناسان در واشنگتن اعتقاد دارند که در پی کشته شدن خاشقچی ، منطقه کاملا دگرگون خواهد شد و محمد بن سلمان هم دیگر بر کرسی قدرت باقی نخواهد ماند تا به مدت 50 سال شاه عربستان باشد.آن ها اعتقاد دارند که بن سلمان به بار سنگینی بر دوش عربستان و روابط آن با کشورهای مهم جهان و در راس آن آمریکا تبدیل شده است و به نظر می رسد خشم افکار عمومی جهان از عربستان در این روزها بی سابقه است و آتش آن با تلاش های آشکار و پنهان و معاملات مختلف و پنهان نگه داشتن مسئول اصلی قتل خاشقچی خاموش نمی شود.


شنبه 28 مهر 1397 - 14:17:8