مصرف غذاهای دریایی روند پير شدن را کند مي کند

جمعه 27 مهر 1397 - 17:47:35
مصرف غذاهای دریایی روند پير شدن را کند مي کند

تهران- الکوثر: محققان معتقدند مصرف ماهی و دیگر محصولات دریایی روند پیر شدن اندامهای بدن را کُند و از برخی بیماری ها از جمله زوال عقل و سکته قلبی جلوگیری می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محققان آمریکایی اثبات کردند مصرف غذاهای دریایی برای سلامت افراد مسن مفید است.
این محققان معتقدند ماهی و دیگر محصولات دریایی روند پیر شدن اندام بدن را کُند و از برخی بیماری ها از جمله زوال عقل و سکته قلبی جلوگیری می کنند.
ثابت شده است آشپزی مدیترانه ای و دیگر آشپزی هایی که با مواد غذایی دریایی صورت می گیرد برای سلامت افراد مسن مفید است زیرا این مواد حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب مفید هستند.
محققان آمریکایی که داریوش مظفریان پژوهشگر و متخصص قلب ایرانی الاصل یکی از آنهاست، نتایج تحقیق خود را در مجله پزشکی «بریتیش مدیکال ژورنال» منتشر کردند.
داریوش مظفریان و همکارانش در دانشگاه هاروارد نوشتند: «یافته های ما بار دیگر فواید مصرف ماهی را برای سلامتی افراد مسن تأیید کرد. به علاوه، نتیجه این تحقیق به ما می گوید که لازم است مفصل روی چگونگی اثرگذاری این اسیدهای چرب روی اندام بدن تحقیق کنیم و ببینیم آیا مصرف مکمل های غذایی می تواند روند پیرشدن را کُند کند یا نه.»
در حال حاضر، بیشتر محققان معتقدند که یک رژیم غذایی و برخی مواد غذایی بر وزن افراد همچنین وضعیت مغز، سیستم قلبی و عروقی و دیگر اندام های اساسی آنها تأثیر می گذارند .
محققان دریافتند افراد مسنی که علاقه به خوردن غذاهای دریایی دارند به طور متوسط دو سال بیشتر از بقیه عمر می کنند و میزان مرگ و میر آنها ناشی از بیماری های قلبی عروقی 30 درصد کمتر است.
داریوش مظفریان و همکارانش تصمیم گرفتند این موضوع را بررسی کنند که تأثیر مثبت این رژیم غذایی با چه چیزی مرتبط است. آنها برای تحقیقات خود یک گروه دو هزار نفره از افراد مسن داوطلب را که سن آنها حدود 75 سال بود زیر نظر گرفتند، طی چند سال مرتب از آنها آزمایش خون گرفتند، قند خون آنها را اندازه گرفتند و سطوح دیگر ترکیبات را در بدن آنها بررسی کردند همچنین فراوانی ظهور بیماری هایی مانند سکته قلبی، زوال عقل و دیگر بیماری های مرتبط با پیر شدن اندام های بدن را در آنها پیگیری کردند و بدین تغییرات وضعیت سلامتی آنها را مشاهده کردند.
محققان با مقایسه این داده ها با داده های رژیم غذایی داوطلبان دریافتند که تغییرات وضعیت سلامتی احتمالا به سطح اسیدهای چرب غیراشباع در خون بستگی دارد.
در نتیجه، افراد مسنی که به اندازه کافی اسیدهای چرب غیراشباع از جمله پروتئین های ایی پی آ، دی اچ ای و دی پی ای دارند که در غذاهای دریایی یافت می شود، 24 درصد کمتر از سکته قلبی و دیگر بیمارهای جدی رنج می برند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 27 مهر 1397 - 17:47:22

دسته بندی :