صدر از اهل سنت عراق خواست سهم خواهی را کنار بگذارند

یک شنبه 22 مهر 1397 - 8:38:53
صدر از اهل سنت عراق خواست سهم خواهی را کنار بگذارند

تهران – الکوثر: «مقتدا صدر» رئیس فراکسیون 'سائرون' که حزب اش بیشترین کرسی های مجلس عراق را در انتخابات اردیبهشت ماه گذشته به دست آورد، در نامه ای به شهروندان اهل سنت کشورش، از آنان خواست، سهم خواهی سیاسی و فرقه گرایی مذهبی را کنار بگذارند.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مقتدا صدر در نامه ای که بامداد یکشنبه در صفحه رسمی اش در توئیتر قرار داد، نوشته است: نامه ام خطاب به سنی های عراق و سیاستمداران آنها است، شما را به مقاومت شرافتمندانمان در برابر متجاوزان، به نمازهایمان، به بیرون راندن متعرضان از عراق، به مواضع شیعه در لحظات سختی که شما را یاری رساندیم، به اتخاذ مواضع عادلانه ما در شهرهای موصل و استان الانبار (غرب عراق) و به خون هایی که در استان های مورد تعرض ریخته شده است، قسم می دهم که سهم خواهی های سیاسی و فرقه گرایی های مذهبی را رها کنید.

صدر از سنی های عراق خواست که منافع عمومی را بر منافع حزبی و گروهی مقدم شمارند و شخصیت های شایسته و تکنوکرات مستقل را برای پست های دولتی با هدف زندگی مسالمت آمیز و امن تمامی گروه های عراقی در کنار یکدیگر و به دور از خیانت و فساد، معرفی کنند.

براساس گزارش رسانه ها، احزاب سنی عراق در ساعات گذشته اعلام کردند که دولت آینده باید تصدی وزارتخانه های دفاع، دادگستری و وزارت علوم را به عرب های سنی این کشور بسپارد.

برخی منابع دیگر همچنین اعلام کردند، احزاب سنی عراق به دنبال تصاحب پست وزارت کار و امور اجتماعی و نیز وزارت علوم و فناوری اطلاعات هستند.

دولت سهمیه ای یکی از محورهای اصلی انتقادات و اعتراضات مردمی به دولت عراق در دهه گذشته و نیز از وعده های اصلی بسیاری از احزاب در جریان انتخابات پارلمانی اخیر (22 اردیبهشت) این کشور بوده است.

درحالی که احزاب سیاسی از ابتکار عمل عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق برای تشکیل یک کابینه مستقل و به دور از سهم خواهی حزبی و فرقه ای استقبال کرده اند، برخی ناظران از وجود فشارهای پشت پرده از سوی آنها برای کسب مناصب مهم وزارتی و حکومتی خبر می دهند.

به هر روی شاید یکی از مهم ترین آزمون های پیشروی عبدالمهدی در صورت کسب رای اعتماد از پارلمان عراق، چگونگی اجرای این طرح و میزان موفقیت آن باشد.


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 22 مهر 1397 - 8:38:45