بعداز یک سال تنش؛ سفیر سعودی به آلمان بازگشت

سه شنبه 17 مهر 1397 - 11:48:6
بعداز یک سال تنش؛ سفیر سعودی به آلمان بازگشت

تهران- الکوثر: با گذشت حدود یک سال از تنش در روابط میان آلمان و عربستان سعودی، سفیر ریاض سرانجام روز گذشته و در پی رایزنی وزرای خارجه طرفین وارد برلین شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،پس از حدود یک سال تنش در روابط میان برلین-ریاض که به ویژه به تحولات لبنان و  بحران یمن مربوط می‌شود، سفیر سعودی به آلمان بازگشت.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان،  یکی از سخنگویان سفارت عربستان سعودی در برلین تائید کرد که شاهزاده «خالد بن بندر سلطان بن عبدالعزیز السعود» روز دوشنبه به سفارت کشورش در آلمان وارد شده است.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه پیشین آلمان سال گذشته عربستان را به ماجراجویی در غرب آسیا متهم کرده بود. گابریل از سعودی‌ها در زمینه استعفای اجباری «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان و جنگ یمن انتقاد کرده بود. در مقابل، ریاض هم در واکنش به این موضع‌گیری، عذرخواهی دولت آلمان را خواستار شده و در ماه نوامبر سفیرش در برلین را هم فراخواند.

در جریان سفر «هایکو ماس» وزیر خارجه کنونی آلمان به نیویورک به منظور حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، این موضوع مورد بحث قرار گرفت. ماس و «عادل الجبیر» همتای عربستانی او در دیداری به توافق رسیدند که سفیر عربستان بار دیگر به آلمان باز گردد. به این ترتیب تنش دیپلماتیک میان برلین و ریاض با عقب‌نشینی آلمان، پس از ۱۰ ماه حل شده است.

عربستان یکی از مشتریان تسلیحات آلمانی است و این موضوع همواره در محافل سیاسی آلمان خبرساز بوده است. این موضوع در تنش دیپلماتیک میان دو کشور که مسایل اقتصادی را هم تحت تاثیر گذاشته، خود را نشان می‌دهد به طوری که شرکت‌های آلمانی به سفارشات رد شده اشاره و از این روند انتقاد داشتند.

 


سه شنبه 17 مهر 1397 - 11:44:27