واکنش سازمان ملل به پرونده خاشقجی

دو شنبه 16 مهر 1397 - 16:26:33
واکنش سازمان ملل به پرونده خاشقجی

تهران- الکوثر: «دیوید کای» گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل متحد در واکنش به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول گفت، جامعه جهانی به آسانی از کنار پرونده خاشقچی نخواهد گذشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل متحد بامداد دوشنبه افزود، در کنار اخبار و اطلاعاتی که حکایت از قتل معارض سعودی  ، «جمال خاشقجی» Jamal Khashoggi در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه دارد، باید تحقیقاتی مستقل و بین المللی در این باره آغاز شود.

«دیوید کای» افزود ،اگر قتل «خاشقجی» تایید شود، کمیته آزادی بیان سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواهد خواست که از طریق برخی مکانیزم های مستقل برای مجازات و پیگیرد عاملان این عملیات، اقداماتی را صورت دهند.

درپی انتشار کشته شدن خاشقجی، بسیاری از سازمان های حقوق بشری و کشورها خواستار اتخاذ اقدامات جدی در برخورد با حکومت عربستان شدند.

سازمان عفو بین الملل نیز یکشنبه شب در واکنش به قتل این نویسنده و روزنامه نگار منتقد سعودی، اعلام کرد، تایید مرگ خاشقچی توسط این رژیم به مثابه قتل خودسرانه و اعدام بدون محاکمه وی خواهد بود.

 شبکه خبری الجزیره هم اعلام کرد، جسد «خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی ی در یکی از مناطق استانبول ترکیه پیدا شده است.

رویترز نیز پیشتر به نقل از برخی مقام های ترک نوشته بود که «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است.

«جمال خاشقجی» نویسنده و روزنامه نگار منتقد عربستانی دوم اکتبر بعد از مراجعه به کنسولگری  عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد.

نام خاشقجی در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان قرار داشت و برهمین اساس برخی فعالان حقوق بشر در فضای مجازی نوشتند که وی به دستور «بن سلمان» ربوده شده است.


دو شنبه 16 مهر 1397 - 15:21:1