توصیه عجیب صدر به عادل عبدالمهدی درباره دو وزارتخانه کلیدی

شنبه 14 مهر 1397 - 20:58:15
توصیه عجیب صدر به عادل عبدالمهدی درباره دو وزارتخانه کلیدی

بغداد- الکوثر: رهبر جریان صدر عراق به نخست وزیر منتخب این کشور توصیه کرد وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور را تحت اختیار خود نگه دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «مقتدی الصدر»، رهبر جریان «صدر» و ائتلاف انتخاباتی «سائرون» عراق برای تشکیل دولت جدید، توصیه‌هایی به «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر منتخب ارائه کرد.

صدر امروز شنبه در توییتی از نخست‌وزیر منتخب عراق خواست پست‌های امنیتی حساس مانند وزارت کشور و وزارت دفاع را تحت اختیار خود قرار دهد.

رهبر جریان صدر با بیان اینکه ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی عراق باید تنها به «وطن» وفادار بمانند، گفت: «هیچ حزب یا فراکسیونی حق ندارد برای مناصب این دو وزارت‌خانه، نامزدی معرفی کند».

او در چرایی این درخواست خود اظهار داشت که تعیین افراد برای تصدی این مناصب باید منحصر در خود شخص نخست وزیر باشد و این مسئله هدیه‌ای برای فراکسیون‌ها و احزاب نیست و نمی‌توان آن را بر اساس «سهم‌خواهی» تقسیم کرد.

مقتدی صدر توصیه کرد که وزارت‌خانه‌ها باید در دستان «تکنوکرات‌های مستقل» باشد، در غیر این صورت موضعی دیگر اتخاذ خواهد کرد.

رهبر جریان صدر عراق پیشتر نیز در مورد تشکیل دولت غیر تکنوکرات در این کشور هشدارهایی داده بود.

او همچنین خواستار این شد که امکان نامزد شدن برای تصدی مناصب و مسئولیت‌ها برای همه صاحبان تخصص‌ها و مهارت‌ها فراهم شود.

مقتدی صدر در توصیه دیگر به عبدالمهدی نوشت: «[ایجاد] فراکسیون‌های پارلمانی حق منصوص همه است؛ با این حال توصیه من این است که این فراکسیون‌ها در راستای حفظ منافع ملت عراق توزیع شود نه منافع حزب، فرقه و یا قومیت».

عادل عبدالمهدی، سه‌شنبه هفته گذشته بعد از آنکه «برهم صالح» از سوی پارلمان عراق به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد، از طرف وی مکلف شد که کابینه را تشکیل دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 14 مهر 1397 - 20:26:37