«ام وهب بنت عبد»: تنها زن شهیده در کربلا

شنبه 14 مهر 1397 - 16:20:15
«ام وهب بنت عبد»: تنها زن شهیده در کربلا

در واقعه ي كربلا، جدای از رشادت های مردان، زنانی نیز در كنار امام حسين علیه السلام پا به میدان جنگ گذاشتند كه در این میان ام وهب بنت عبد، شیرزنی بود كه در كنار همسرش، وهب بن عبدالله كلبی، در كربلا به شهادت رسید.

تهران- الکوثر: در واقع كربلا سه تن از بانوان رشيد، كاروان اباعبدالله الحسين(ع) به مبارزه با يزيديان پرداختند. بحريه بنت مسعود خزرجى، همسر جناده و مـادر وهب‌بن‌عبدالله كلبى به ميدان جنگ رفتند كه با فرمان امام حسين(ع) از ميدان جنگ خارج شدند، اما ام وهب بنت عبد در ميدان مبارزه به شهادت رسيد. 
بنابر اين گزارش، «ام وهب دختر عبد» از قبيله نمربن قاسط، از زنان نادر و شجاعى بود كه ضمن وفادارى به همسر خويش عبدالله بن وهب، شيفته امام حسين(ع) و از شيعيان خالص آن حضرت نيز به شمار مى‌رفت. شخصيت‌هایى نظير اين زن، نه تنها در تاريخ جهان، بلكه در تاريخ اسلام و شيعه كه زنان فداكارى را در خود ديده، نادر و اندك است.
نقل شده است، چون در روز عاشورا عبدالله به ميدان رفت، ام وهب نيز عمودى برداشت و به سوى همسر خويش رفت تا در كنار او بجنگد. عبدالله با مشاهده «ام وهب» در ميدان جنگ، به كنار او آمد و از او خواست تا به سوى زنان كاروان بازگردد و كار جنگ را به مردان بسپارد. ام وهب در اين حال جامه شوهر خويش را گرفت و به او گفت: «تو را رها نمى‌كنم تا آنكه در كنار تو و همراه تو بميرم.»
امام حسين(ع) كه شاهد اين همه عشق و علاقه بود به همسر عبدالله خطاب كرد: «اى ام وهب، از خداوند پاداش خير به تو رسد، به سوى زنان باز گرد و در كنار آنان بنشين كه جهاد بر زنان واجب نيست.» ام وهب چون اين سخن را از امام حسين (ع) شنيد، ناگزير بازگشت. 
او پس از بازگشت همچنان ناظر شجاعت و رشادت همسرش عبدالله بود. بعد از شهادت شوهرش، با شتاب به كنار جنازه او رفت و خطاب به عبدالله گفت: «همسرم، بهشت بر تو گوارا باد.» 
چون مشاهده شجاعت و دليرى و عشق ام وهب به امام حسين (ع) و راه همسرش ممكن بود برخى از كوفيان سپاه ابن زياد را دگرگون كند، بنابراين شمر بى‌درنگ به رستم، غلام خويش دستور داد تا عمودى بر سر ام وهب بكوبد و او را به شهادت برساند. رستم چنين كرد و بدين‌سان همسر عبدالله نيز كمى پس از شهادت شوهر، به شهادت رسيد.


ازصفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید

برای دسترسی به مطالب مفید درباره اربعین اینجا کلیک کنید

از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان


شنبه 14 مهر 1397 - 16:20:4