آغازی دوباره در جنبش جهاد اسلامی

شنبه 7 مهر 1397 - 22:28:48
آغازی دوباره در جنبش جهاد اسلامی

«زیاد النخاله» که به عنوان سومین دبیرکل جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین انتخاب شده، کسی است که سابقه ای طولانی در مبارزه با اشغالگری صهیونیست ها دارد؛ پدرش در این راه به شهادت رسیده و خود بارها زندانی شده است.

تهران- الکوثر:   دیروز (جمعه) اعلام شد النخاله در انتخابات دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به عنوان دبیرکل جدید جانشین «رمضان عبدالله شلّح» انتخاب شده است.
رمضان عبدالله که خود به عنوان یکی از موسسین این جنبش است، پس از شهادت دکتر «فتحی شقاقی» نخستین دبیرکل این جنبش، جایگزین او شد.
عبدالله در زمستان سال 1958 (1336) در محله «الشجاعیه» غزه به دنیا آمد و پس از فارغ التحصیلی از مدارس غزه، برای ادامه تحصیل به مصر رفت و از دانشگاه «الزقازیق» در رشته اقتصاد لیسانس گرفت و در آنجا با فتحی شقاقی آشنا شد.
وی پس از بازگشت به فلسطین در حالی که مشغول تدریس و سخنرانی بود، به علت فعالیت های مبارزاتی خود، از سوی رژیم صهیونیستی از کار ممنوع و به اقامت اجباری در منزل خود محکوم شد. با افزایش فشارها به لندن رفت و از آنجا دکترای اقتصاد گرفت و در کنار درس و بحث علمی، به فعالیت های دینی و مبارزات خود علیه اشغالگری اسرائیل نیز ادامه داد.
رمضان عبدالله بعدها با سفر به کویت و ازدواج در آنجا، به آمریکا رفت و در دانشگاه فلوریدا تدریس کرد. در سال 1995 در سوریه با فتحی شقاقی راه های توسعه کار جهادی را به مدت چند ماه بررسی می کردند که دبیرکل نخست جهاد اسلامی توسط موساد به شهادت رسید و عبدالله جایگزین وی شد.
رمضان عبدالله که پدر 4 فرزند است، به زبان های انگلیسی و عبری تسلط خوبی دارد و در لیست تروریسم آمریکا قرار گرفته است. وی چندی پیش به علت بیماری و وخامت اوضاع در یکی از بیمارستان های بیروت بستری شد و با طولانی شدن روند بیماری وی، جنبش جهاد اسلامی، النخاله را به عنوان دبیرکل انتخاب کرد.

النخاله، از کودکی تا زندان های رژیم صهیونیستی
زیاد النخاله در سال 1953 میلادی (1332 شمسی) در غزه متولد شد. وقتی وی سه ساله بود، پدرش «حاج رشدی النخاله» در جریان تهاجم صهیونیست ها به مصر و غزه در سال 1956 (1335) در «خانیونس» به شهادت رسید.
وی مقطع ابتدایی را در خانیونس واقع در جنوب باریکه غزه تحصیل کرد و بعد به شهر غزه رفت تا تحصیلاتش را ادامه دهد. به این ترتیب وی مقاطع بالاتر را در غزه درس خواند و دیپلم گرفت اما از آنجا که دانشگاهی در غزه نبود، در مرکز تربیت معلم آن منطقه فارغ التحصیل شد.
او برای نخستین بار در سال 1971 (1350) یعنی در 18 سالگی توسط اشغالگران صهیونیست بازداشت شد و به علت همکاری با نیروهای آزادیبخش عربی و اقدام علیه اسرائیل به زندان افتاد. 14 سال بعد در بیستم ماه مه سال 1985 (30 اردیبهشت 1364) طی تبادل معروف به «الجلیل» که «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» فرماندهی کل، برای آزادی زندانیان فلسطینی انجام داد، آزاد شد.
النخاله پس از آزادی، به عضویت اولین شورای جنبش جهاد اسلامی به فرماندهی شهید دکتر «فتحی شقاقی» درآمد. در آن وقت شقاقی موسس جنبش جهاد اسلامی، این شورا را که از فرماندهان تشکیل می شد، موظف به راه اندازی شاخه نظامی کرد.
پس از آن زیاد النخاله یکی از کسانی بود که انتفاضه سال 1987 (1366) را شعله ور کرد و نماینده جنبش جهاد اسلامی در رهبری یکپارچه ملی بود که آن زمان از چند نیرو تشکیل می شد.
النخاله در زمان دستگیری فتحی شقاقی، مسئولیت کمیته جنبش جهاد را در باریکه غزه به عهده گرفت، ولی در آوریل سال 1988 (فروردین 1367) برای دومین بار دستگیر شد و این بار به اتهام دست داشتن در شعله ور شدن انتفاضه و مشارکت در تاسیس جنبش جهاد اسلامی، به زندان افتاد و اسرائیلی ها برای اینکه او را از میدان مبارزه دور نگه دارند به زندان های خود در جنوب لبنان منتقل کردند.
وی از نخستین کسانی بود که جماعت اسلامی را در داخل زندان ها و بازداشتگاه های اسرائیلی راه انداخت و حتی از داخل بند نیز بر عملیات تبادل اسرا نظارت می کرد.

از فرماندهی تا تلاش برای ترور
النخاله در جایگاه های مختلف جنبش جهاد اسلامی فعالیت کرد تا اینکه به عنوان نماینده این جنبش در لبنان تعیین شد و در کنار نقش جهادی، نقشی برجسته در عملیات های نظامی نیز ایفا می کرد.
پس از ترور و شهادت شهید دکتر فتحی شقاقی بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین در 26 اکتبر 1995 (4 آبان 1374) که رمضان شلّح به عنوان جانشین وی برای رهبری این جنبش برگزیده شد، زیاد النخاله نیز سمت معاون دبیرکل جهاد اسلامی را عهده دار شد و یکی از اعضای شورای فرماندهی نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز بود.
زیاد النخاله، دارای 2 فرزند پسر و 4 دختر است. نیروهای اشغالگر صهیونیست، بارها و بارها به او اجازه ورود به باریکه غزه را نداده و وی را از دیدار با خانواده و حتی جشن ازدواج فرزندش «طارق» محروم کردند.
در جریان تجاوز رژیم اشغالگر صهیونیستی در تابستان سال 2014 ، منزل زیاد النخاله در غزه هدف موشک جنگنده های اسرائیلی قرار گرفت و علاوه بر تخریب کامل خانه، «ام نضال» همسر برادر او و برادرزاده اش «محمود» کشته شدند. گفته می شود که وی در حال حاضر در بیروت زندگی می کند.

رهبری جهاد و لیست تروریسم
النخاله همواره در راس هیات هایی برای مذاکره و مشاوره گروه های فلسطینی در پایتخت مصر حاضر می شد و یکی از آن مذاکرات آتش بس سال 2014 بود که این ماموریت را به نمایندگی از شلح به انجام رساند.
گروه ها و جنبش های فلسطینی دیگر در کنار شخصیت ها و احزاب عرب برای زیاد النخاله احترام زیادی قائل هستند. همچنین از وی به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار در روابط عربی و اسلامی جنبش جهاد اسلامی یاد می شود که رابطه ای مستحکم با محور مقاومت و در راس آن جمهوری اسلامی ایران و حزب الله دارد.
«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان جمعه شب در تماسی تلفنی با «زیاد نخاله» انتخاب او را به عنوان دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی تبریک گفت.
وزارت خارجه آمریکا در ژانویه سال 2014 زیاد النخاله را به اتهام حضور و فعالیت در جنبش های مبارزه کننده با رژیم اسرائیل و حمایت از آنها بعلاوه به جرم آنچه قاچاق سلاح به غزه خواند، در لیست موسوم به تروریسم قرار داد. بدین ترتیب او دومین شخصی بود که پس از رمضان شلح در چنین لیستی جای گرفت.
آمریکا برای کسی که از او و مکانش خبری داشته باشد و یا به دستگیری النخاله کمک کند، 5 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.


شنبه 7 مهر 1397 - 17:55:5