آیا توافق ادلب ضامن خروج تروریست ها خواهد بود؟!

چهار شنبه 28 شهریور 1397 - 10:29:40
آیا توافق ادلب ضامن خروج تروریست ها خواهد بود؟!

در بیست و ششم شهریورماه پس از دیدار پوتین و اردوغان در سوچی روسیه، توقف عملیات ادلب و ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب اعلام شد؛ در پی اعلام این طرح دمشق و تهران نیز موافقت خود را اعلام کردند.


تهران – الکوثر

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سوچی روسیه و بحث در خصوص حل مسئله ادلب عنوان کرد که یک منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و مسلحین در شمال غرب سوریه ایجاد خواهد شد و نیروهای مسلحین و ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی کرده و تنها نیروهای روسی و ترک در آن مستقر خواهند شد.

از این رو مقرر شد تا قبل از ۱۰ اکتبر(۱۸ مهر) تمام سلاح های سنگین، تانک ها و توپخانه از منطقه مورد نظر خارج شوند. همچنین پیش بینی میشود مسیر حلب-حماه و حلب-لاذقیه نیز تا قبل از پایان سال میلادی جاری برای استفاده عموم بازگشایی شود.

پس از اعلام این توافق، دولت دمشق و تهران حمایت خود را از طرح منطقه عاری از سلاح اعلام کردند و وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف این موضوع را در ادامه ی اجرای توافقات پیشین صورت گرفته بین سه کشور ایران-سوریه-ترکیه عنوان کرد.

این توافق و طرح از سوی چهار کشور سوریه، روسیه، ترکیه و ایران تایید و اجرایی میشود در حالیکه هنوز معلوم نیست که چگونه می توان یک منطقه عاری از سلاح به عمق ۲۰ کیلومتر که تحت کنترل تروریست های تحریر الشام و متحدانش است ایجاد کرد، زیرا تجربه نشان داده است که معمولا تروریستها بدون اعمال زور نظامی از منطقه عقب نشینی نمیکنند.

باید صبر کرد و دید که بازی سیاسی ادلب به کدامین سو کشیده خواهد شد


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 28 شهریور 1397 - 10:25:19