محرّم در پاکستان؛ نماد عشق شیعه و سنی به سالار شهیدان

یک شنبه 25 شهریور 1397 - 23:31:54
محرّم در پاکستان؛ نماد عشق شیعه و سنی به سالار شهیدان

ماه محرم از دیر زمان تاکنون در میان مردم شبه قاره به ویژه هند و پاکستان، از احترام و منزلت خاص برخوردار بوده و این ماه به دلیل اعتقادات مردم، برای مسلمانان و غیرمسلمانان و شیعه وسنی، نماد یکدلی، همدلی و عشق به سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) بوده است.

تهران- الکوثر:   پس از استقلال کشور مسلمان نشین پاکستان، اهمیت ماه محرم بیش از پیش در جامعه اسلامی این کشور نوظهور گسترش یافت به نحوی که به فرمان «محمدعلی جناح» بنیانگذار پاکستان که مردم به دلیل ارادت به ایشان وی را قائد اعظم می نامند، تاسوعا و عاشورا در این کشور تعطیل رسمی اعلام شد و دستگاه های دولتی، مدارس، رسانه ها و مطبوعات نیز موظفند به احترام شهادت امام حسین علیه اسلام و یارانش، در دهه اول محرم برنامه های ویژه تدارک ببینند.
به همین دلیل است که همه ساله مردم مسلمان پاکستان اعم از شیعه و سنی در فضای سوگوارانه و ماتم و عزا این ماه را گرامی می دارند و از هر نوع شادی و سرور در این ماه خودداری می کنند.
در پاکستان از این ماه با نام های «همدلی، برادری، آشتی، محبت، ایثار و فداکاری» نیز یاد می شود.


در مدارس و مراکز آموزشی پاکستان از سوی معلمان به کودکان و دانش آموزان داستان شجاعت و ایثار امام حسین علیه السلام و اهل بیتش و 72 یار باوفایش در صحرای کربلا بازگو می شود.
بدین گونه نسل کنونی و جامعه جوان پاکستان از کودکی با داستان قهرمانان کربلا به خوبی آشنا می شوند و می دانند دینی که به آنها رسیده، با رشادت ها و ایثار و از خود گذشتگی بزرگوارانی چون امام حسین (ع) است.
بنابراین امام حسین (ع) امام همه مذاهب اسلامی و غیراسلامی در پاکستان تصور می شود.
بیشتر مساجد اهل تسنن پس از برگزاری نماز مغرب در دهه اول محرم به تبیین قیام خونین بهترین فرزندان اسلام به رهبری امام حسین (ع) می پردازند و در غم شهادت وی اشک می ریزند.
عشق امام حسین (ع) چنان قلب و جان مردم اهل تسنن را فرا گرفته است که بسیاری از خانواده ها در این ایام با پخت غذاهای نذری آن را در بین مستمدان و همسایگان تقسیم می کنند و این سنت چند صد ساله همچنان ادامه دارد.
در پاکستان با آغاز محرم همه شخصیت های دولتی و شخصیت های مختلف سیاسی و مذهبی و اجتماعی پیام ویژه تسلیت در رسانه ها منتشر می کنند.
امسال (محرم 1440) نیز همچون سالهای گذشته نخست وزیر پاکستان به مناسبت آغاز محرم پیام ویژه ای صادر کرد.
عمران خان در پیام خود با بیان اینکه ماه محرم نشانه فداکاری و برادری است گفت: باید با درس گرفتن از کربلا از هیچ فداکاری برای کشور و اسلام در برابر دشمن رویگردانی نکنیم.
پاکستان پس از ایران بزرگترین جمعیت شیعه را در خود جای داده است و بر اساس برخی آمارها، 20 درصد جمعیت 207 میلیونی پاکستان را شیعیان تشکیل می دهند.
مراسم عزاداری در پاکستان از سوی شیعیان نیز، گسترده و پرشور در همه مناطق شهری و روستایی برگزار می شود.
از زمان تشکیل پاکستان تاکنون اهل سنت در این کشور وظیفه تقسیم غذاهای نذری و آب و شربت در میان عزاداران را عهده دار بوده اند.
مسلمانان اهل سنت در بسیاری از نقاط پاکستان اگرچه حضوری مستقیم در عزاداری ها ندارند، به دلیل ارادتی که به امام حسین(ع) و یارانش قائل هستند و به احترام عزاداران سالار شهیدان، هنگام عبور دسته های عزاداری، با آب و شربت از آنها پذیرایی کرده و حتی برای تامین امنیت آیین های عزاداری محرم، داوطلب شده و به برگزاری هرچه بهتر این آیین ها، کمک می کنند.
هر چند طی سال های گذشته به دلیل توطئه های جهان استکبار برای ایجاد جنگ مذهبی و طایفه ای بین شیعه و سنی، جهان اسلام درگیر خشونت و جنگهای داخلی بوده است، در پاکستان مردم مسلمان این کشور اهداف پشت پرده این توطئه ها را به خوبی دریافته اند و به همین دلیل است که آنها با ادامه سنت پدران و گذشتگان به صورت پرشور از عزاداری برادران شیعه خود در خیابان ها و اماکن عمومی به گرمی استقبال می کنند و در غم شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت اشک می ریزند.
در برخی شهرها یا ایالت های پاکستان، مسئولان به بهانه تامین امنیت، محدودیت هایی در خصوص برگزاری مراسم های مذهبی و سخنرانی عالمان دینی انجام می دهند.
از چند روز قبل از شروع محرم، محدودیت هایی برای سفر برخی علمای پاکستان از شهر خود به شهرهای دیگر برای سخنرانی در ایام محرم اعمال می شود. 
اداره مدیریت رسانه های پاکستان (PEMRA) نیز از شبکه های تلویزیونی خصوصی خواسته است به احترام ماه محرم برنامه های ویژه ای در راستای تقویت همدلی و اتحاد بین مذاهب مختلف اسلامی تهیه و پخش کنند.
شبکه تلویزیونی ملی پاکستان نیز هر شب ویژه برنامه هایی در خصوص اهمیت ماه محرم و تشریح فلسفه شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت پخش می کند.
به احترام امام حسین (ع) و عزاداری شیعیان، شبکه های تلویزیونی پاکستان نیز با شروع این ایام به پخش مراسم مذهبی و عزاداری می پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه های موسیقی و دیگر برنامه های شاد خودداری می کنند. 


یک شنبه 25 شهریور 1397 - 14:3:51