افشای نقش داماد ترامپ در ولیعهد شدن محمد بن سلمان

پنج شنبه 22 شهریور 1397 - 22:38:27
افشای نقش داماد ترامپ در ولیعهد شدن محمد بن سلمان

تهران- الکوثر: «باب وودوارد» روزنامه نگار و نویسنده سرشناس آمریکایی در کتاب جدید خود از نقش جارد کوشنر داماد یهودی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در منصوب شدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد سعودی پرده برداشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وودوارد در کتاب خود فاش کرد هدف اصلی کوشنر از این اقدام، تحکیم هم پیماین بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با بهره برداری از دشمنی این دو با ایران بود.

این روزنامه نگار سرشناس افزود، کوشنر اجرای این نقشه خود را از نخستین ماه های ریاست جمهوری ترامپ در سال 2017 آغاز کرد. هرچند ترامپ دامادش را مامور تلاش برای دستیابی به توافقنامه صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها کرده بود ولی کوشنر ترجیح داد در جهت بهبود روابط اسرائیل و عربستان گام بردارد. به همین علت بود که کوشنر به ترامپ پیشنهاد کرد عربستان سعودی را به عنوان مقصد نخستین سفر خارجی خود برگزیند و از آنجا راهی اسرائیل شود.

«درک هاروی» افسر سابق ارتش آمریکا که در نخستین سال ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید کار کرد به کوشنر در اجرای این طرح کمک کرد. هاروی از راستگرایان ایدئولوژیک است که بارها با جیمز ماتیس وزیر دفاع و هربرت مک مستر مشاور سابق امنیت ملی آمریکا جدال لفظی داشت. کوشنر و هاروی، ترامپ را متقاعد کردند به عربستان سفر کند در حالی که ماتیس و مک مستر و رکس تیلرسون وزیر خارجه وقت آمریکا تاکید داشتند این فکر خوبی نیست و دستاوردی برای آمریکا نخواهد داشت.

به نوشته وودوارد، کوشنر و هاروی در مارس 2017 محمد بن سلمان را به واشنگتن دعوت کردند و او برخلاف تشریفات دیپلماتیک در ضیافت ناهار با ترامپ در کاخ سفید شرکت کرد که این مسئله موجب خشم مقامات وزارت خارجه و سیا شد. این سفر بن سلمان زمینه را برای دو رویداد مهم در سه ماه بعد آماده کرد. رویداد نخست، سفر ترامپ به عربستان در ماه مه 2017 بود که کوشنر آن را برنامه ریزی کرد. بلافاصله پس از آن نیز محمد بن نایف از ولیعهدی برکنار و بن سلمان جانشین او شد. چند ماه بعد نیز بن سلمان موج بازداشت گسترده شاهزادگان و ثروتمندان عربستانی را آغاز کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 22 شهریور 1397 - 22:38:8