شرق تا غرب آناتولی عزادار سالار شهیدان

پنج شنبه 22 شهریور 1397 - 13:36:26
شرق تا غرب آناتولی عزادار سالار شهیدان

مراسم عزاداری دهه اول محرم از سه شنبه شب در مساجد شیعیان ترکیه در شهرهای ایغدیر در شرق، آنکارا در مرکز و استانبول در غرب فلات آناتولی آغاز شد و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به سوگواری سرور و سالار شهیدان پرداختند.

تهران- الکوثر:  حسن فاخری: عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) دیشب در شهرهای ایغدیر، آنکارا، استانبول، چوروم، ازمیر و بورسا عزاداری کردند.
شهر استانبول به عنوان کانون تحولات فرهنگی و مذهبی شیعیان ترکیه امسال نیز همچون سال های گذشته شاهد گسترده ترین مراسم عزاداری امام سوم شیعیان است و برای این منظور از شب گذشته عزاداری و سینه زنی در 34 مسجد در شهر استانبول آغاز شده است.
در همه این مساجد از جمله در مسجد زینبیه، ایرانیان(والده خان) و مساجد اهل بیت(ع)، امام صادق(ع)، حضرت ابوطالب، امام زین العابدین(ع) و سایر مساجد عزاداری شیعیان ترکیه با شور بیشتری برگزار می شود.
نوحه خوان ها و سخنرانان در این مساجد همراه با عزاداری، به تبیین و تشریح فلسفه قیام عاشورا می پردازند و علاوه بر این امسال به دعوت رایزنی فرهنگی سرکنسولگری ایران در استانبول، چهار نفر از مداحان اهل بیت(ع) از ایران برای نوحه سرایی در این اجتماع های حسینی دعوت شده اند.
همچنین امسال حجت الاسلام پورسیدآقایی رئیس موسسه آینده روشن در مسجد ایرانیان(والده خان) هر شب دهه اول محرم برنامه سخنرانی دارد و در کنار آن برنامه های عزاداری شبانه نیز در محل مسجد کنسولگری ایران در استانبول با حضور شیعیان و ایرانیان برپا می شود.
باشکوه ترین اجتماع عاشقان امام حسین (ع)در ترکیه نیز روز عاشورا در بزرگترین سالن سرپوشیده این کشور در منطقه شیعه نشین هالکالی استانبول از سوی بنیاد جعفری قرار است برگزار شود.
امسال همچنین علاوه بر استانبول، در هفت مسجد شیعیان در شهر ازمیر و در سه مسجد شیعی شهر بورسا نیز برنامه عزاداری سرور و سالار شهیدان در حال برگزاری است.
مراسم بزرگداشت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از دیشب با حضور محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر کشورمان در ترکیه و جمعی از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت در رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آنکارا برگزار شد.
قرار است برای 10 شب حجت الاسلام محمد انصاری درباره قیام عاشورا و تبیین اهداف متعالی امام حسین ع در قیام علیه حکومت ظلم و حادثه انسان ساز عاشورا سخنرانی کند و کنار آن برنامه روضه خوانی و نوحه سرایی مداح اهل بیت(ع) و سینه زنی عاشقان امام سوم شیعیان در فضای معنوی اجرا می شود.
این برنامه ها، هر شب تا شب عاشورا، در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با حضور دوستداران اهل بیت(ع) و ایرانیان برگزار می شود و علاوه بر مداحی و سینه زنی، حجت الاسلام انصاری در خصوص فلسفه قیام امام حسین(ع) و تبیین اهداف نهضت عاشورا به سخنرانی می پردازد.
مراسم عزاداری مردمی و اهالی شیعه ساکن پایتخت ترکیه نیز از دیشب در مسجد محمدیه، وقف باب علی(ع)، مسجد الله اکبر، مسجد امام علی(ع) سینجان آنکارا و مسجد شهر چوروم آغاز شد و شیعیان حاضر در سوگ سرور و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.
برنامه مساجد پایتخت ترکیه به مدت 10 شب و تا شب عاشورا ادامه می یابد و شیعیان و دوستداران اهل بیت در سوگ امام حسین(ع) و شهدای کربلا اشک ماتم می ریزند. 
علاوه بر مناطق غربی و مرکزی ترکیه، در شهرهای شرقی ترکیه از جمله در ایغدیر در مرز ایران و قارص نیز شیعیان بومی منطقه با شور و حال باشکوهی که یادآور عزاداری آذربایجانی های ایران است، به نوحه خوانی، سینه زنی و سوگواری می پردازند و در واقع عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) از شرق تا غرب فلات آناتولی امسال نیز همچون سال های گذشته جریان دارد.
رایزن فرهنگی کشورمان در آنکارا با تاکید بر جایگاه ویژه محرم و واقعه عاشورا و حب اهل بیت(ع) در جامعه ترکیه، محرم و عاشورا را عامل همبستگی، وحدت و تقریب اسلامی بین دو کشور ایران و ترکیه دانست.
محمود صدقی زاده، برپایی عزاداری های محرم و عاشورا در ترکیه و نیز فعالیت های شیعیان در این کشور را موجب تعامل علمای دینی دو کشور ایران و ترکیه در ترویج آیین های دینی و مذهبی دانست.
وی ادامه داد: حب اهل بیت علیهم السلام جزو ارزش های اجتماعی و دینی مردم ترکیه و خصلت و خصوصیت ارزشمند جامعه این کشور به شمار می رود که مختص شیعیان نیست و سایر مذاهب اسلامی نیز دوستدار سلاله پاک نبی مکرم اسلام هستند.
صدقی زاده گفت: ترک ها 'محرمیات' که شامل آثار ادبی و اشعاری در وصف اهل بیت(ع) و محرم و واقعه کربلا و عاشورا است، جایگاه ویژه ای دارد که این امر منشا تاریخی و فرهنگی دارد و نشان دهنده همزیستی و تبادل فرهنگی و ارزشی جمعیت قابل توجه علویان و شیعیان در ترکیه است.
صدقی زاده افزود: وقتی محرم آغاز می شود، بحث کربلا و امام حسین(ع) در اذهان برجسته می شود که این امر مختص به شیعیان و یا علویان ندارد عموم مردم و دولتمردان ترکیه هم به این مساله توجه دارند.
وی به وجود سنت 'نذر عاشوره' در ایام عاشورا که در میان اهل سنت ترکیه رواج دارد، اشاره کرد و گفت: نذر عاشوره اطعامی است که از نام عاشورا گرفته شده و به عنوان غذا و سنتی ملی در ترکیه رایج شده و حتی نوع صنعتی و آماده آن در سوپر مارکت ها در این ایام فروخته می شود.
به گزارش ایرنا، تعدادی از شیعیان ترکیه که در چند دهه اخیر برای تحصیل علوم دینی به حوزه های علمیه و مراکز علمی ایران و عراق رفته اند، در قالب برنامه های مناسبت دهه محرم در مساجد شیعه که شمار آنها در ترکیه به بیش از 150 مسجد رسیده، به عزاداری و سوگواری می پردازند.
عاشورا به عنوان نماد محبت اهل بیت و مناسبتی برای وحدت بین اهل سنت با شیعه در ترکیه برجسته شده و به یکی از نمادهای فرهنگی این کشور تبدیل شده است به طوری که مردم همه ساله با شکوه بسیار در مراسم دهه محرم شرکت کرده و ارادت خود را به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) نشان می دهند.


پنج شنبه 22 شهریور 1397 - 0:6:40