انتخابات پارلمانی بحرین ۲۴ نوامبر برگزار می‌شود

سه شنبه 20 شهریور 1397 - 9:42:37
انتخابات پارلمانی بحرین ۲۴ نوامبر برگزار می‌شود

تهران- الکوثر: انتخابات پارلمانی در داخل کشور بحرین، ۲۴ نوامبر(سوم آذر ماه) و در خارج از آن ۲۰ نوامبر (بیست و نهم آبان) برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دولت بحرین امروز دوشنبه اعلام کرد که انتخابات پارلمانی بحرین به دستور پادشاه این کشور، ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) برگزار خواهد شد.

خبرگزاری دولتی بحرین «بنا» در این مورد گزارش داد که انتخابات پارلمانی این کشور از ساعت ۸ صبح آغاز و راس ساعت ۲۰ به وقت محلی پایان می‌یابد.

دور دوم انتخابات نیز به دستور پادشاه بحرین در اول دسامبر آینده برگزار خواهد شد که این مساله منوط به این است که نمایندگان در دور اول رای اکثریت را کسب نکنند.

انتخابات در سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های بحرین در خارج از کشور نیز در ۲۰ نوامبر(۲۹ آبان ماه) و دور دوم آن در ۲۷ نوامبر برگزار خواهد شد.

انتخابات پارلمانی قبلی بحرین در نوامبر۲۰۱۳ (آذر ماه 1392) از طرف شیعیان و گروه‌های مخالف آل خلیفه تحریم شده بود.

 مخالفان بحرینی معتقدند که این انتخابات فرمایشی است و با توجه به تقسیم بندی حوزه‌های انتخاباتی شیعیان نمی‌توانند اکثریت کرسی‌ها را به دست بیاورند.

بحرین همانند برخی از کشورها دارای دو مجلس می‌باشد. مجلس سفلی (پارلمان انتخابی) و مجلس علیا (شورای انتصابی از سوی پادشاه) که هر کدام دارای 40 نماینده می‌باشند.

پارلمان بحرین به جز قانون‌گذاری و تصویب بودجه سالیانه، هیچ‌گونه وظیفه نظارتی ندارد و اختیاراتش محدود است و قدرت در بحرین در اختیار پادشاه، خانواده سلطنتی و شورای انتصابی است که توانایی وتوی مصوبات پارلمان را دارد.

در انتخابات سال 2002، شیعیان بحرین انتخابات را تحریم کردند و مجلس در اختیار احزاب سنی، متشکل از حزب منبرالاسلامیه (اخوان المسلمین بحرین) و سلفی‌ها قرار گرفت.

 در انتخابات 2006 در مجموع حزب ‌الوفاق به رهبری شیخ علی سلمان موفق به کسب 18 کرسی پارلمان شد و احزاب سنی متشکل از حزب تریبون اسلامی (منبر الاسلامیه) و سلفی‌ها موفق به کسب 13 کرسی شدند. بقیه کرسی‌های پارلمان در اختیار نیروهای مستقل سنی قرار گرفت که قرابت و نزدیکی ویژه‌ای با دولت و خاندان سلطنتی دارند.


سه شنبه 20 شهریور 1397 - 0:7:31