رای الیوم : ائتلاف سعودی پس از شکست در عرصه نظامی به جنگ اقتصادی متوسل شد

یک شنبه 18 شهریور 1397 - 13:30:42
رای الیوم : ائتلاف سعودی پس از شکست در عرصه نظامی به جنگ اقتصادی متوسل شد

تهران - الکوثر : روزنامه رای الیوم نوشت ائتلاف سعودی پس از شکست در عرصه نظامی به جنگ اقتصادی علیه یمن متوسل شده است تا مشکلات و رنجهای مردم یمن را به سطح فاجعه باری افزایش دهند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در مقاله ای به قلم زین العابدین عثمان نوشت : پس از اینکه واقعیتهای شکست نظامی گسترده ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی طی چهار سال آشکار شد و هیچ یک از اهداف اساسی این تجاور محقق نشد و با وجود همه امکانات و تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکایی و اروپایی نیروهای ائتلاف سعودی به بن بست رسیدند ، عربستان سعودی و متحدانش جنگ اقتصادی فراگیری علیه ملت یمن اعلام کردند با این هدف که مشکلات و رنجهای مردم یمن را به سطح فاجعه آمیزی افزایش دهند.

این روزنامه افزود : این اقدام از طریق محاصره ، جلوگیری از ورود غذا و مشتقات مهم نفتی از طریق بندر الحدیده و بازارهای محلی انجام می شود. این بار آنها بر حمله به بقایای اقتصاد ملت یمن از طریق ضربه زدن به ارزش ریال در برابر ارزهای مهم به ویژه دلار تمرکز کردند به گونه ای که یک دلار آمریکا به ششصد ریال رسید در حالیکه قبل از حمله (سعودیها) به یمن هر دلار آمریکا دویست و ده ریال ارزش داشت. این طرح غیر اخلاقی که در تضاد با همه قوانین و عرف بین المللی است زیرا قوت اساسی سی میلیون یمنی را هدف قرار داد و آنها را به سوی گرسنگی فراگیر و فاجعه انسانی بی سابقه سوق می دهد ، تایید می کند که ائتلاف سعودی امروز به این اقدام به عنوان تنها و آخرین راهبرد متوسل شده است تا رهبری انصارالله را به زانو در آورد و آنها را وادار به دادن امتیازات میدانی در یمن کند که هیچ ائتلافی نتوانست از راه نظامی این امتیازات را به دست آورد زیرا از جمله این امتیازات موضوعات راهبردی بسیار با اهمیت مثل بندر الحدیده است که مهمترین موضوع برای ائتلاف به ویژه برای آمریکا و رژیم اسرائیل به شمار می رود. به این دلیل که این بندر سرنوشت جنگ نظامی در یمن را بطور کامل و سرانجام ژئو سیاسی آن را تعیین خواهد کرد. 

در این مقاله آمده است : ملت یمن امروز در تنگنای معیشتی و انسانی زندگی می کند که در تمامی جوانب به سطح فاجعه باری رسیده است که براساس گزارشهای اخیر سازمان ملل متحد بدترین فاجعه در جهان است. همه این فجایع نتیجه اقدام ائتلاف سعودی آمریکایی به ارتکاب کشتارهای تقریبا هر روزه ، بمباران غیر نظامیان و ادامه محاصره و تمرکز بر نابودی منابع اقتصادی و معیشتی باقیمانده ملت فقیر یمن از راه ضربه زدن به پول داخلی و افزایش قیمت مواد غذایی است تا ملت یمن با فروپاشی کامل اقتصادی و گرسنگی روبرو شود. 
نویسنده رای الیوم اضافه کرد : رایزنیهای ژنو که سازمان ملل متحد از طریق مارتین گریفیتس فرستاده ویژه این سازمان مقدمات آن را فراهم کرد تا در ششم همین ماه برگزار شود و قرار بود این رایزنیها سه روز قبل برای بررسی راههای تحقق صلح در یمن آغاز شود اما ائتلاف سعودی مانع ورود هواپیمای سازمان ملل متحد به صنعاء و انتقال هیات انصارالله به ژنو شد. این یک اقدام سوال برانگیز است. اکنون این پرسش مطرح است که اینبار هدف از مانع تراشی عمدی از سوی ائتلاف سعودی چیست به ویژه اینکه جنگ اقتصادی فراگیری علیه ملت یمن آغاز کرد. آیا این اقدام برای بهره برداری سیاسی و پیشبرد طرحهای جدید در زمینه تجاوز به یمن است؟ با نگاه از نزدیک و عمیق به حوادث نظامی و سیاسی در جزئیات جنگ یمن پی خواهیم برد ائتلاف سعودی پس از اینکه شکست فراگیرش در جنگ کنونی در همه عرصه های نظامی آشکار شد، جنگ اقتصادی را به عنوان یک برگ و آخرین راهبرد آغاز کرد اما اینکه چرا رایزنیهای ژنو را مختل کرد می توان چند احتمال را مطرح کرد. از جمله اینکه ائتلاف سعودی طرح پنهانی دارد که می خواهد مذاکرات صلح ژنو را به شکست بکشاند و به تجاوز به یمن ادامه دهد. همچنین احتمال دیگری وجود دارد و آن این که طرح بزرگ و بسیار خطرناکی با نظارت و طراحی آمریکا در میان است که روی آن کار می شود و برخی از جزئیات آن آشکار شده است. از جمله این جزئیات سفر جوزف ووتل فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا به عدن و دیدار با فرماندهان مزدور وابسته به منصور هادی است. دوم تظاهرات ضد ائتلاف سعودی اماراتی در سایه سکوت مشکوک امارات است که منعکس کننده روندی برای حمایت از طرح احتمالی آمریکا است. سوم منصور هادی به آمریکا سفر کرد در حالیکه اهداف این سفر مبهم باقی ماند و در شرایط فوق العاده تعجب برانگیزی انجام شد که قطعا این سفر ابعاد سیاسی فراتر از سطح مشروعیت هادی و ائتلاف سعودی دارد. در نهایت اینها صرفا احتمال است و باید منتظر بمانیم تا در روزهای آینده ابهامات برطرف شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 18 شهریور 1397 - 12:20:31