گریفیتس: حوثی‌ها نهایت تلاش خود را برای حضور در ژنو کردند اما نشد

شنبه 17 شهریور 1397 - 14:56:46
گریفیتس: حوثی‌ها نهایت تلاش خود را برای حضور در ژنو کردند اما نشد

فرستاده سازمان ملل به یمن گفت، هیئت انصارالله نهایت تلاش خود را برای حضور در مذاکرات ژنو به کار گرفت اما برخی مسائل مانع از حضور آن‌ها در ژنو شد

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: ما و حوثی‌ها نهایت تلاش خود را برای حضور هیئت مذاکره کننده آنها کردیم اما موفق به این کار نشدیم و مسائل برجسته‌ای مانع از حضور آنها در ژنو شد.

وی افزود: بار دیگر تکرار می‌کنم که هیئت حوثی‌ها قصد آمدن به اینجا را داشت اما شروط آن‌ها فراهم نشد. با این حال عدم حضور انصارالله به منزله وجود مانع در مقابل مذاکرات آینده نیست.

پیشتر انصارالله از سازمان ملل خواستار ارائه تضمین‌هایی برای بازگشت هیئت مذاکره کننده خود به صنعا پس از اتمام مذاکرات شده بود.

گریفیتس در ادامه گفت که طی چند روز آتی به منظور مذاکره با رهبران انصارالله عازم مسقط، پایتخت عمان شده و از آنجا به صنعا سفر خواهد کرد.

وی همچنین ضمن تشکر از هیئت مذاکره کننده دولت مستعفی یمن به خاطر حضور در ژنو تاکید کرد که در مذاکرات خود با این هیئت پیشرفت‌های خوبی داشته است.

مارتین گریفیتس ادامه داد: در مذاکرات با هیئت دولت مستعفی یمن برای انجام اولین عملیات خروج افراد مجروح از صنعا توافق کردیم و این عملیات هفته آینده با یک پرواز از صنعا به قاهره آغاز خواهد شد.

فرستاده سازمان ملل به یمن گفت که دولت مستعفی یمن و ائتلاف متجاوز عربی تاکید کرده‌اند که به دنبال افزایش عملیات‌های نظامی خود در اطراف بندر "حدیده" نیستند.

وی تصریح کرد: سازمان ملل همچنان در زمینه اقدامات و عملیات‌های ائتلاف عربی در بندر حدیده هوشیار است.

از سوی دیگر، یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته است که مذاکرات ژنو به دلیل عدم حضور هیئت مذاکره کننده انصارالله با شکست مواجه شده و دیگر انتظار نمی‌رود که این هیئت در مذاکرات ژنو حاضر شود.

یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت مستعفی یمن نیز اعلام کرد که این هیئت امروز (شنبه) ژنو را ترک خواهد کرد.

پیشتر خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز گفته بود که این هیئت برای مدت طولانی در ژنو نخواهد ماند و منتظر حضور هیئت انصارالله نمی‌ماند.


شنبه 17 شهریور 1397 - 14:56:38