سازمان حقوق بشر عربی: عربستان شاهد تاریک‌ترین دوران تاریخ خود است

پنج شنبه 15 شهریور 1397 - 12:54:28
سازمان حقوق بشر عربی: عربستان شاهد تاریک‌ترین دوران تاریخ خود است

تهران- الکوثر: یک سازمان حقوق بشری عربی اعلام کرد عربستان در حال حاضر شاهد تاریک‌ترین دوران و بیشترین سرکوبگری نسبت به تمام دوره‌های گذشته است به طوری که با سرنوشت شهروندان بازی می‌شود که در نهایت به زندان‌های شبیه قبور منجر می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سازمان حقوق بشر عربی خاطر نشان کرد حکومت سعودی از منتقدان انتقام می‌گیرد. این سازمان که مقر آن در انگلیس است، در بیانیه‌ای تاکید کرده است محاکمه فعالان، سیاستمداران و علمای دینی منتقد در عربستان با هدف انتقام‌گرفتن از این افراد است که از تمجید حاکمان این کشور خودداری می‌کنند.

در این بیانیه آمده است محاکمه این افراد در پی بازداشت ظالمانه، ناپدید شدن اجباری و شکنجه روحی جسمی و نبود نماینده آنها در دادگاه و همچنین نبود یک دستگاه قضایی بی‌طرف صورت می‌گیرد.

این سازمان از دبیرکل سازمان ملل و جامعه جهانی خواسته است فورا برای پایان دادن به نقض حقوق فعالان، مبلغان و حقوقدانان در عربستان و آزادی آنها دخالت کنند.

این سازمان تصریح کرده است عربستان در حال حاضر شاهد سیاه‌ترین وضع و بیشترین سرکوبگری نسبت به تمام دوره‌های گذشته است به طوری که با سرنوشت شهروندان بازی می‌شود که در نهایت به زندان‌های شبیه قبور منجر می‌شود.

افزایش فشارهای اقتصادی حکومت سعودی بر کارگران خارجی

حکومت سعودی تصمیم داردبر انتقال پول توسط کارگران خارجی مالیات وضع کند. حسام العنقری عضو مجلس شورا(مشورتی) سعودی در این باره گفت این شورا در حال بررسی پیشنهاد ویژه درباره انتقال مالی اتباع خارجی به  میزان 6 درصد کل پول‌های انتقالی طی اولین سال کار آنها در عربستان است و گرفتن مالیات از آنها طی سال‌های بعد هم ادامه خواهد یافت.

هر چند وزارت دارایی سعودی منکر تحمیل مالیات بر اتباع خارجی در مسئله انتقال پولی آنها به کشورشان شده است، ولی عضو مجلس مشورتی سعودی گفته است این شورا همچنان این پیشنهاد را در دستورکار خود قرار داده و دنبال می‌کند.

حکومت سعودی هر ساله میزان مالیات بر کارگران خارجی و اقامت آنها را افزایش می‌دهد به طوری که این  افزایش سبب شده است تا بسیاری از کارگران خارجی مجبور به ترک عربستان شده یا خانواده‌هایشان را به کشورهایشان بازگردانند.

پیشنهاد  تحمیل مالیات بر مبادلات و انتقال مالی اتباع خارجی در حالی است که خبرهایی از تصمیم سعودی برای گرفتن وامی به ارزش بیش از 11 میلیارد دلار از بانک‌های بین‌المللی برای صندوق حاکمیتی خود حکایت می‌کند، این رژیم به سبب آنکه از سال 2015 جنگ ویرانگری را علیه ملت یمن به راه انداخته، مجبور شده است صدها قراردادهای صدها میلیارد دلاری خرید تسلیحات از آمریکا و دیگر کشورهای غربی امضا کند، حتی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیرا گفته است حکومت سعودی و دیگر رژیم‌های عربی باید هزینه‌های حضور نظامیان آمریکایی در شرق سوریه را پرداخت کند که دست‌کم 200 میلیون دلار خواهد بود.

واکنش اتحادیه جهانی علمای مسلمان به محاکمه مبلغ سعودی

اتحادیه جهانی علمای مسلمان به حکومت سعودی درباره پیامدهای محاکمه مبلغان منتقد و مخالف هشدار داد. این تشکل در صفحه خود در فیسبوک در پی آغاز محاکمه شیخ سلمان العوده تاکید کرد با متهم کردن شیخ العوده به تروریسم از سوی برخی کشورها مخالف است، زیرا وی تروریسمی را که از سوی برخی کشورها شکل گرفت، رسوا کرد.

این تشکل خواستار دخالت علما و اندیشمندان و مسئولانی که آنها را مخلص خواند، برای آزادی همه زندانیان سیاسی در عربستان شد.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان گفته است امثال شیخ العوده اقدام به انقلاب علیه حکومت نکرده‌اند، بلکه نصیحت خالصانه داشته‌اند و به همین سبب با زندان و مجازات در کشوری روبرو شده‌اند که (به ادعای آل سعود) مبتنی بر مرجعیت اسلام و عقیده  توحید است.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان در اشاره به عضویت سلمان العوده در این اتحادیه به حکومت سعودی هشدار داده است که حق خود برای دفاع از شیخ  العوده و  تمام اعضایش را با تمام وسایل شرعی و قانونی موجود محفوظ می‌داند. ریاست این اتحادیه را شیخ یوسف القرضاوی برعهده دارد که مصری‌ الاصل است اما در قطر اقامت دارد.

دادستان کل سعودی پس از نسبت دادن 37 اتهام به شیخ العوده در ارتباط با تروریسم خواستار اعدام وی شده است.

خبر دیگر اینکه رژیم سعودی قانون جدیدی را بر شهروندان عربستانی تحمیل کرده است که بر اساس آن هر کس رژیم حاکم را در فضای مجازی به تمسخر بگیرد، با مجازات روبرو می‌شود.

صفحه رسمی دادستانی کل سعودی در توئیتر هشدار داده است تولید یا ارسال یا بازنشر هرگونه متن و محتوایی که دربرگیرنده تمسخر یا تحریک و ضربه زدن به نظام عمومی از طریق وسایل ارتباط اجتماعی باشد، جرم است و مجازات آن تا پنج سال حبس و جریمه سه میلیون ریالی(هر ریال سعودی معادل بیش از سه هزار تومان  است) می‌رسد.


پنج شنبه 15 شهریور 1397 - 0:1:6