مرقد ضَریر کوفی کجاست؟

چهار شنبه 14 شهریور 1397 - 23:25:55
مرقد ضَریر کوفی کجاست؟

سید ابراهیم مُجاب فرزند محمد عابد و نوه امام موسی کاظم(ع). او به «ضَریر کوفی» نیز شهرت داشت. درباره نامیدن ابراهیم به «مجاب» گفته شده که وی به امام حسین(ع) سلام داد و از جانب قبر جوابی شنید.

تهران- الکوثر:  تاریخ ولادت ابراهیم و دوران کودکی او مشخص نیست. برخی منابع، ابراهیم مجاب را فرزند امام موسی کاظم(ع) دانسته‌اند ولی بیشتر نسب‌شناسان این قول را قبول ندارند و او را نوه امام می‌شمرند. سید ابراهیم فرزند سید محمد عابد و سید محمد نیز فرزند امام موسی بن جعفر(ع) است. سید ابراهیم در سال ۲۴۷ق به کربلا آمد و در آن‌جا ساکن شد. بنابر نقل تاریخ‌نگاران، وی اولین سید فاطمی است که از کوفه به کربلا هجرت کرد، در حالی که بینایی خود را از دست داده بود. در این دوران، منتصر عباسی فرزند متوکل، امور خلافت را به دست گرفت. او به جهت اذیت و آزار علویان از جانب متوکل، اندوهگین بود و از این رو به آنان اجازه داد قبر امام حسین را زیارت کنند.

علت شهرت به مُجاب

سید تاج‌الدین بن زهره درباره علت نام‌گذاری سید ابراهیم به مُجاب گفته که وی در حرم حضرت سید الشّهداء داخل شد و عرض کرد: السّلام علیکَ یا اَبا. (سلام بر تو‌ ای پدر) و در جواب، صدایی شنیده شد: و عَلَیْکَ السّلام یا وَلَدی. (و بر تو سلام‌ ای فرزندم) و از این رو به «مُجاب» -یعنی کسی که او را پاسخ گفته‌اند- شهرت یافت.

سید محسن امین پس از نقل این داستان می‌گوید: «وَ اللّهُ اَعْلَمُ بِصِحَّةِ ذلِک»؛ خداوند داناتر به درستی این داستان است.

مدفن

وقتی سید ابراهیم درگذشت، او را در یکی از صحن‌های حرم امام حسین (ع) دفن کردند. مرقد اين امامزاده در رواق غربى حرم مطهر امام حسين (ع) قرار دارد. هنگاميكه سيد ابراهيم مجاب درگذشت او را در صحن آن روزگار دفن كردند و بعدها كه روضه شريفه بزرگتر شد محل ضريح سيد ابراهيم در رواق غربى واقع شد.

روى ضريح او صندوقى از چوب ساج قرار دارد و درآن پنجره‌اى فولادى تعبيه شده كه بعدها آن را تغيير داده وبجاى آن پنجره‌اى برنزى نصب كردند كه در سالهاى اخيرآن را نيز تجديد نمودند. شيعيان پس از مشرف شدن به حرم معمولًا به زيارت سيد ابراهيم مجاب نيز مشرف مى شوند.


چهار شنبه 14 شهریور 1397 - 16:20:15