چهل سال ابهام در سرنوشت امام موسی صدر

جمعه 9 شهریور 1397 - 14:41:46
چهل سال ابهام در سرنوشت امام موسی صدر

چهل سال پس از ربوده شدن «امام موسی صدر» و دو تن از همراهانش در لیبی، همچنان سرنوشت آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 تهران - الکوثر:  امام موسی صدر بنیانگذار و رئیس وقت مجلس اعلای اسلامی شیعیان و رهبر وقت جنبش امل لبنان، در روز نهم شهریور ماه سال 1357 (31 اوت 1978) به همراه شیخ «محمد یعقوب» از علمای لبنان و «عباس بدرالدین» روزنامه نگار، در جریان دیداری رسمی از لیبی که به دعوت «معمر قذافی» رهبر وقت آن کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.
امام موسی صدر در لبنان بیش از هر چیز به دلیل نقش آفرینی در شکل دادن به هسته های اصلی مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان شناخته می شود. 
پس از ربوده شدن او، «الیاس سرکیس» رئیس جمهوری وقت لبنان و «سلیم الحص» نخست وزیر وقت این کشور یک هیات رسمی و امنیتی برای پیگیری این موضوع به طرابلس (پایتخت لیبی) اعزام کردند تا از مقامات لیبی بخواهند این مساله و ابعاد آن روشن شود.
رژیم لیبی در روز 26 شهریور همان سال یعنی 17 روز بعد، مدعی شد که امام موسی صدر شامگاه 9 شهریور با یک پرواز ایتالیایی، عازم آن کشور شده است. 
به نظر می رسد این ادعای لیبی بیش از هر چیز با هدف به بن بست کشاندن پیگیری ها و شانه خالی کردن از مسئولیت این ربایش بود. 
چندی پس از آن ایتالیا به طور رسمی ورود امام صدر به این کشور را تکذیب کرد.
دادگاه عالی لبنان در سال 1387 (2008) قرار اتهامی به جرم مشارکت و تحریک در ربودن امام موسی صدر و دو همراهش علیه معمر قذافی و 17 تن از مقام های لیبی صادر کرد و آن را به شورای قضایی لبنان ارجاع داد.
کمیته پیگیری رسمی پرونده امام موسی صدر و دو همراهش تازه تشکیل شده بود که در زمستان 1389 (2011) دومینوی انقلاب های موسوم به «بهار عربی» به لیبی رسید و رژیم آن کشور سرنگون شد و در مهرماه سال 1390 قذافی دیکتاتور لیبی به قتل رسید.
کمیته پیگیری طی چندین سفر به لیبی با مسئولان مختلف و شاهدان و مظنونان این پرونده، دیدار و ساعت ها گفت و گو کرد. همچنین این کمیته از طریق برخی سرویس های اطلاعاتی کشورهای مختلف با برخی سران لیبی که پس از انقلاب به خارج از آن کشور فرار کرده بودند، ملاقات هایی داشت.
در جریان تحقیقات و پیگیری ها، اخبار ضد و نقیضی از امام صدر به این کمیته می رسید که برخی از زنده بودن و برخی از مرگ او حکایت داشت. حتی یک بار بقایای جسدی را یافتند که زندانبان های لیبیایی می گفتند از نظر ظاهری و قد و قواره به «سید» بسیار شباهت داشته است که با انجام آزمایش ژنتیک این مساله رد شد.

دستگیری هانیبال قذافی؛ تحولی در پرونده امام موسی صدر
«هانیبال قذافی» پسر چهارم معمر قذافی آذر ماه سال 1394 (2015) توسط گروهی لبنانی به دام افتاد که گفته شد وابسته به «حسن یعقوب» نماینده پیشین پارلمان لبنان و فرزند شیخ یعقوب (همراه ربوده شده امام موسی صدر) بوده و پس از آن دستگاه امنیتی لبنان، قذافی کوچک را تحویل گرفت.
هانیبال در بازجویی ها خبر داد که ماجرای سفر امام موسی صدر به ایتالیا صحنه سازی بوده و ایشان هیچ گاه لیبی را ترک نکرده، بلکه فرد دیگری خود را به جای امام صدر جا زده و به ایتالیا سفر کرده است.
هانیبال مدعی شد که امام موسی صدر پس از بازداشت، به ویلایی در منطقه «جنزور» در نزدیکی طرابلس (پایتخت لیبی) منتقل و زندانی شد.
فرزند قذافی با اعلام بی گناه و نامطلع دانستن پدرش از این موضوع، گفت که «عبدالسلام جلود» معاون معمر قذافی و مرد شماره دو لیبی، مسئول ربوده شدن امام صدر و همراهانش بوده و «موسی کوسا» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی لیبی و وزیر خارجه پیشین این کشور مسئول صحنه سازی سفر ایتالیا بوده است.
هانیبال قذافی یادآور شد که برادرش «سیف‌الاسلام» مسئول بستن پرونده از سوی پدرش بوده و اوست که اطلاعات کاملی از این پرونده در اختیار دارد اما هم اکنون در زندان به سر می برد.
فرزند قذافی با بیان اینکه در زمان این حادثه فقط دو سال سن داشته است، به بازجو گفته بود که شاید امام موسی صدر را کشته باشند و شاید هم هنوز زنده باشد، اما من چیزی از کشته شدن او نشنیده ام.
هانیبال همواره در طول این سه سال از آمادگی برای همکاری با لبنان در این پرونده گفته و ادامه کمک ها و اطلاعات را منوط به آزادی خود می داند، تا از این طریق با نزدیکان پدرش تماس بگیرد و به اخبار دیگری دست یابد.
مقام های قضایی و امنیتی لبنان همچنان هانیبال را در مقر مرکز اطلاعات دستگاه امنیتی این کشور واقع در «الاشرفیه» بیروت نگهداری می کنند و به دلیل ملاحظات حساس امنیتی او را به زندان منتقل نکرده اند.

حلقه نزدیک به دیکتاتور لیبی، اطلاعات کامل دارند
قاضی «حسن الشامی» گزارشگر ویژه کمیته پیگیری رسمی پرونده امام موسی صدر، در اظهار نظری تاکید کرد که هانیبال قذافی اطلاعاتی داشته و دارد که ممکن است به روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش منجر شود.
وی خبرداد که پس از سقوط رژیم قذافی در جریان یکی از سفرها به لیبی در سال 2016 به صورت محرمانه با دو متهم دستگیر شده در پرونده ناپدید شدن امام صدر ملاقات کردم که یکی از آنها «الساعدی» پسر سوم قذافی بود اما به دلایل آنچه شرایط امنیتی و سیاسی لیبی عنوان می شود، دیگر این اتفاق تکرار نشد.
یک مقام امنیتی لبنانی نیز به روزنامه «الاخبار» لبنان گفت آنهایی که اطلاعات مهم و کلیدی در این رابطه دارند، مقام های اطلاعاتی لیبی و حلقه نزدیک به معمر قذافی همچون «عبدالله السنوسی» معروف به دست راست او و عبدالسلام جلود هستند.


جمعه 9 شهریور 1397 - 14:41:37