ایمن نور : عربستان سعودی طراح و امارات مجری کودتا علیه مرسی بود

پنج شنبه 1 شهریور 1397 - 19:1:27
ایمن نور : عربستان سعودی طراح و امارات مجری کودتا علیه مرسی بود

تهران - الکوثر : رهبر یکی از احزاب مصری گفت تصمیم به سرنگونی محمد مرسی نخستین رئیس جمهور غیر نظامی و منتخب مصر در سال 2013 ، تصمیمی اماراتی - سعودی و فرا منطقه ای بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دکتر ایمن نور رهبر حزب «غد الثورة ( فردای انقلاب)» و نامزد سابق ریاست جمهوری مصر در سخنانی در خصوص مرحله پیش از کودتای نظامی در مصر در سال 2013 میلادی که به سرنگونی نخستین رئیس جمهور غیر نظامی و دمکراتیک منجر شد تأکید کرد تصمیم به کودتای سوم ژوئیه سال 2013 میلادی صرفاً یک تصمیم مصری نبود. 
ایمن نور تصریح کرد این تصمیم بیشتر یک تصمیم منطقه ای و تا اندازه ای بین المللی بود. وی تأکید کرد نشانه های سازماندهی پیشاپیش برای این کودتای نظامی در بازه زمانی بین دسامبر سال 2012 تا ژوئن 2013 میلادی روشن بود. 
ایمن نور گفت مرحله پیش از کودتا در گرفتن تصمیم به سرنگونی دمکراسی و حکومت اخوانی ها، سرنوشت ساز و مهم بود. 
وی افزود نشانه های کودتا در همه آنچه که در این مرحله رخ داد از مداخله یک کشور کوچک در منطقه یعنی امارات در رسانه های مصر تا خرید اصحاب رسانه و حتی سیاستمدارانی که در این دوره به امارات سرازیر شدند ، ظهور و بروز پیدا کرد. 
ایمن نور گفت چه بسا نقش سعودی در آن زمان برای همگان روشن نبود اما به نظر می رسد تصمیم به سرنگونی و طراحی برای کودتای نظامی یک طراحی سعودی و با اجرای امارات بود و همین باعث شد نقش آفرینی منطقه ای در این قضیه به چشم بیاید و شناخته شود اما موضع بین المللی در قبال کودتای نظامی به خصوص آن که مواضع متناقضی در این خصوص وجود داشت مبهم بود. 
وی افزود سیسی در مقایسه با شخصیتهای مشهور ، شخصیت بسیار ضعیفی دارد و گذشت زمان ثابت کرد این موضوع یک نقطه ضعف در شخصیت اوست به خصوص آن که عاشق عکس گرفتن با هنرمندان و سیاستمداران است. 
رهبر حزب غد الثورة گفت مرسی در نیمه دوم حکومتش می خواست یک گفتگوی ملی فراگیر راه بیاندازد اما نیروهای مدنی مخالفت کردند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 1 شهریور 1397 - 18:31:42

دسته بندی :