رسانه مصری: دلیلی برای خصومت میان ایران و مصر وجود ندارد

پنج شنبه 1 شهریور 1397 - 15:33:46
رسانه مصری: دلیلی برای خصومت میان ایران و مصر وجود ندارد

تهران- الکوثر: روزنامه « المصری الیوم» امروز پنجشنبه در مقاله ای به قلم «یحیی نور الدین» نوشت، میان ایران و مصر هیچ گونه دشمنی سیاسی یا ایدئولوژیک و دلیلی برای دشمنی وجود ندارد و به نفع مصر است ایران را که قدرتی منطقه ای است ، نادیده نگیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، المصری الیوم افزود، روابط مصر با ایران در دوره «حسنی مبارک» و به دلیل نامگذاری یک خیابان با نام قاتل «انورسادات» در تهران قطع شد اما این استدلال بعد از انقلاب 25 ژانویه (درمصر) رنگ باخت و در دوره حکومت اخوانی ها و تبدیل شدن دوستان قاتل سادات به ستارگان دنیای سیاست مصر، این مساله اهمیت خود را از دست داد. 
این روزنامه مصری در ادامه نوشت، در دوران حکومت اخوانی ها، دلایل جدیدی در خصوص قطع روابط با ایران شنیده می شد که با اصول سیاست بین الملل همسو نبود، مانند گسترش تشیع و فعالیت حسینیه ها! اما اگر اختلافات عقیدتی تعیین کننده ماهیت روابط بین کشورها با یکدیگر است، چگونه مصر با هند با دین هندو و چین با دین کنفوسیوس روابط نزدیکی برقرار می کند؟ چگونه ترکیه سنی روابطی قوی با ایران شیعه برقرار می کند؟ چگونه حدود دو میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر می کنند؟ اگر ملتی شایستگی نزدیک کردن شیعه و سنی با یکدیگر را داشته باشد، آن مردم مصر است. هیچ کس به اندازه سنی های مصر اهل بیت پیامبر (ص) را دوست ندارند و مساجد آن ها گواهی بر این مدعاست. همه می دانند که شیخ «محمود شلتوت» شیخ اسبق مسجد جامع الازهر به عنوان اولین کسی که لقب امام اکبر را به خود اختصاص داد، پیروی از مذهب تشیع را جایز دانست.
المصری الیوم افزود، مصر بهترین گزینه برای پیشقدم شدن جهت از بین بردن اختلافات میان امت اسلامی و متحد کردن آن هااست. علاوه بر این، مصر به خوبی با روحیه تسامح و پذیرش دیگران آشنایی دارد و از روزگاران دور، مسلمانان و مسیحیان در مصر با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و همین امر باعث شده است این کشور وضعیتی منحصر به فرد و ترکیب جمعیتی خاصی داشته باشد که باعث می شود توانایی آن برای ایجاد اتحاد بیشتر از دیگران باشد. 
این روزنامه مصری در پایان نوشت، مصر و ایران هیچ گونه خصومت سیاسی و ایدئولوژیکی که توجیه کننده قطع رابطه بین آنها باشد، ندارند و در نهایت این به نفع مصر است که قدرت منطقه ای ایران و برقراری رابطه برابر با این کشور را به هیچ وجه نادیده نگیرد.


پنج شنبه 1 شهریور 1397 - 13:20:58