راه پایان جنگ بی‌پایان یمن؛ کلید حل مشکلات یمنی‌ها در دست کیست؟

پنج شنبه 1 شهریور 1397 - 15:10:13
راه پایان جنگ بی‌پایان یمن؛  کلید حل مشکلات یمنی‌ها در دست کیست؟

تهران- الکوثر: نماینده ویژه سازمان ملل در یمن معتقد است مردم یمن به اندازه کافی زجر کشیده‌اند و زمان پایان دادن به جنگ فرارسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   «مارتین گریفیت» نماینده ویژه سازمان ملل در یمن در گفتگو با بی بی سی گفت: «بعضی ها می‌گویند ما خیلی عجله داریم. من این اتهام را می‌پذیرم. مردم یمن به اندازه کافی زجر کشیده اند. وقت آن رسیده که این رنج را پایان دهیم».

گریفیت دعوتنامه‌های رسمی را برای گروه‌های درگیر در جنگ ارسال و آن‌ها را برای دور جدیدی از رایزنی‌ها در ۶ سپتامبر در ژنو دعوت کرده است. پیشتر دو دور رایزنی انجام شد، ولی راه به جایی نبرده است، حالا پس از دو سال یکبار دیگر این گروه‌ها به ژنو دعوت شده اند. گریفیت می‌گوید: «خبر خوش این است که دولت یمن و انصارالله مایلند این کار را انجام دهند». از سال ۲۰۱۱ تاکنون گریفیت سومین نماینده سازمان ملل در یمن است.

عربستان سعودی اعلام کرده در حال تحقیق درباره حمله به اتوبوس دانش آموزان یمنی است

دو هفته پیش حمله به یک اتوبوس حامل ۴۴ دانش آموز یمنی توجه همگان را برای پایان دادن به جنگی که به بزرگترین بحران انسانی جهان منجر شده است، جلب کرد. تصاویر خونین دانش آموزانی که هنوز کوله پشتی‌های آبی رنگ یونیسف را بر پشت داشتند اعتراضات بین المللی در پی داشت. راننده اتوبوس برای خرید خوراکی برای بچه‌ها وارد فروشگاه شده بود، اما در همین هنگام اتوبوس بمباران شد و ۵۵ نفر کشته شدند.

بندر حدیده مسیر تامین نیاز‌های دو-سوم مردم یمن

دولت یمن از مارس ۲۰۱۵ تحت حمایت نظامی ائتلاف سعودی است. عربستان این ائتلاف را برای مقابله با انصارالله تشکیل داده است. جنگی که عربستان به راه انداخته یمن را تا آستانه فروپاشی پیش برده است.

هشت میلیون یمنی مطمئن نیستند وعده غذایی بعدیشان به دستشان می‌رسد یا گرسنه می‌مانند

سخنگوی ائتلاف سعودی در ابتدا درباره حمله به اتوبوس مذکور اعلام کرد این ائتلاف یک موضع نظامی قانونی را هدف گرفته است، اما کمی بعد، از انجام تحقیقات در این باره خبر داد و گفت اگر لازم باشد به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت می‌شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرد از سال ۲۰۱۵، ۶۵۹۰ غیرنظامی در یمن کشته و ۱۰۴۷۰ نفر زخمی شده اند

حمله به دانش آموزان یمنی  باعث بالا گرفتن انتقادات بین المللی از کشور‌های غربی مانند انگلیس و آمریکا شد. این کشور‌ها با فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به ائتلاف سعودی و کمک‌های اطلاعاتی به این ائتلاف کمک می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بمبی که بر اتوبوس دانش آموزان یمنی فرود آمد ساخت یک تولیدکننده سلاح آمریکایی است.


پنج شنبه 1 شهریور 1397 - 12:47:8