رسومی جذاب و خواندنی

جشن 3 روزه ترکمن‎ها در عید قربان

چهار شنبه 31 مرداد 1397 - 9:50:50
جشن 3 روزه ترکمن‎ها در عید قربان

ترکمن‎ها قومی هستند که در شمال کشور همچون سایر اقوام در بزرگداشت و پاسداشت عید قربان می‎کوشند و در این مسیر رسوم جالبی دارند

تهران- الکوثر: در جای جای جغرافیای جهان اسلام شور و نشاط ویژه‎ای برپاست. در هر سوی این جغرافیای اسلامی تکاپوی ویژه‎ای برپاست که هر کدام دلیلی دارد به بلندای بندگی و عبودیت برای خداوند متعال.

در ایران اسلامی مردم عید سعید قربان را با سنت حسنه قربانی کردن جشن می‎گیرند و ترکمن‎ها که از اقوام شمالی این سرزمین الهی‎اند در پاسداشت این روز بیش از سایر اقوام می‎کوشند و به عبارتی به جای نوروز نیز این عید را عید تازه شدن و تحول ظاهر و درون می‎دانند.

ترکمن‎ها که عید سعید قربان را عید اصلی خود می‎دانند و در این موعد به جشن و شادمانی می‎پردازند در روزهای قبل از عید بازارها را مملوء از حضور خود می‎کنند تا با خرید لباس، کفش، شیرینی، آجیل و شکلات خود را برای این عید بزرگ آماده کنند.

از همین رو به سراغ چند تن از شهروندان ترکمن و با صفای گنبدکاووس رفته‎ایم و با این عزیزان گفت‌و‌گوهایی درباره آداب و رسوم ترکمن‎ها در عید سعید قربان انجام داده‎ایم که مشروح آن را در ذیل مشاهده می‎کنیم:

یکی از دانشجویان ترکمن شهرستان گنبدکاووس، اظهار کرد: عید قربان برای ترکمن‎ها علاوه بر روز عید سعید قربان دو روز دیگر نیز ادامه می‎یابد و عملا در سه روز برگزار می‎شود.

کنعان یمرلی در بیان مهم‌ترین سنتی که ترکمن‎ها در روز ابتدایی و همان روز عید انجام می‎دهند، افزود: ترکمن‎ها در این روز ابتدا در عیدگاه می‎روند و به اقامه نماز عید سعید قربان به صورت باشکوه می‎پردازند.

وی با بیان اینکه در اعتقاد ترکمن‎ها درباره قربانی کردن خاطرنشان کرد: ترکمن‎ها معتقدند فردی که مراسم قربانی را به جا آورد در آخرت هنگام عبور از روی پل صراط قربانی به شکل هاله‎ای از نور در آمده و فرد را به سرعت از روی پل عبور می‎دهد.

این دانشجوی جوان ترکمن مراسم قربانی را نیز دارای رسوم زیادی دانست و گفت: مثلا ترکمن‎ها رسم دارند که حیوانی که برای قربانی انتخاب شده باید شب قبل در خانه صاحب خود قرار گیرد و صدای آن در شب شنیده شود.

یمرلی با بیان اینکه ترکمن‎ها بر اساس آموزه‎های دین مبین اسلام در این روز رفتار خواهند کرد، اضافه کرد: بر این اساس ما ترکمن‎ها هدیه دادن به نیازمندان را که یکی از بزرگ‌ترین فضایل اخلاقی است در این روز انجام می‎دهند.

یکی از ترکمن‎های بازاری شهرستان گنبدکاووس ، درباره رسم و رسوم ترکمن‎ها در عید سعید قربان گفت: یکی از رسوم جالب ما ترکمن‎ها این است که پولی که می‎خواهیم با آن به خرید دام قربانی برویم را باید قبل از خروج از خانه به خاک بزنیم.

ابراهیم خرمالی با بیان اینکه رفت و آمدهای ایام عید قربان نیز برای خود ترتیبی دارد، افزود: در روز اول و بعد از انجام مراسم قربانی و تکه کردن گوشت به دیدن اقوام که افراد مسن‎تر در اولویت آن قرار دارند می‌رویم و عموما در منزل بزرگ‌ترهای فامیل جمع می‌شویم.

وی ادامه داد: پس از آن در روز دوم منتظر آمدن مهمان‎ها می‌شویم و بزرگ‌ترهایی که به دیدن‌شان رفته‎ایم و همچنین برادران و خواهران غیرترکمن در این روز به منزل ما خواهند آمد و ما افتخار میزبانی آنها را خواهیم داشت.

این شهروند ترکمن با تاکید بر صله‌رحم در این سه روز، تصریح کرد: در روز سوم هم به دیدن اقوامی می‌رویم که به دلایلی فرصت دیدن آنها در روزهای گذشته فراهم نیامده است.

یکی دیگر از شهروندان ترکمن گنبدکاووس با اشاره به قربانی کردن حیواناتی از جمله گاو، گوسفند و گاهی حتی شتر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نکات قربانی کردن که امروزه در میان مردم به آن کمتر توجه می‎کنند صدقه دادن گوشت به نیازمندان است.

عبدالباقی سخاوی صدقه دادن را مهم‌ترین سنت عید قربان دانست و تاکید کرد: گوشت به عنوان یکی از کالاهای گران‌قیمت همواره در طول تاریخ بشری مطرح بوده است و هدیه و کمک آن به نیازمندان از ارزش بسیاری برخوردار بوده است و ترکمن‎ها نیز طبق رسمی که دارند در حد امکان بخشی از قربانی خود را در بسته‎هایی مشخص میان نیازمندان توزیع می‎کنند.

وی همچنین از کمک‎های دیگری علاوه بر گوشت به نیازمندان نیز به عنوان صدقه‎هایی دیگر نام برد و افزود: در سه روز برگزاری مراسمات و برنامه‎های عید سعید قربان ترکمن‎ها تلاش می‎کنند مبالغ نقدی و یا کالا نیز به نیازمندان کمک کنند و به نوعی این سنت حسنه را به جا بیاورند.

این شهروند ترکمن از پهن کردن سفره آجیل و شیرینی نیز در این عید توسط ترکمن‎ها خبر داد و گفت: این سفره حداقل برای سه روز پهن است و ضمن اینکه معتقدیم برای اهل خانه برکت می‎آورد از مهمانان نیز به وسیله آن پذیرایی می‎شود.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید

برای دسترسی به اخبار حج عمره و تمتع 1397 اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 31 مرداد 1397 - 9:34:24