از خیابان «اهل البیت» در قاهره چه می دانید؟

یک شنبه 28 مرداد 1397 - 15:40:41
از خیابان «اهل البیت» در قاهره چه می دانید؟

خیابان «اهل البیت» در پایتخت مصر از معروفترین خیابان های قاهره و دارای ارزش تاریخی بسیار بالایی است که شماری از مراقد دینی و مساجد مشهور در آن واقع شده است.

تهران- الکوثر: احمد الحسینی گزارشگر شبکه الکوثر از قاهره گزارش داد: ضریح ها و مراقد مقدسی از قرن ها پیش در قاهره احداث شده و اکنون به نماد تاریخی و دینی تبدیل شده اند. یکی از مهم ترین محل بنای این آثار تاریخی، خیابان «اهل البیت» علیهم السلام است که یکی از مشهورترین خیابان ها در مصر به شمار می رود و اخیرا به نام خیابان «اشرف» نامگذاری شده است.

ماهر عباس پژوهشگر تاریخ درباره خیابان اهل البیت گفت: «این خیابان مزین به ساختمان های تاریخی است که در یک سر آن مقبره سیده نفیسه [از نوادگان امام حسن مجتبی (ع)] واقع شده است و در طول خیابان ضریح سیده سکینه و مسجد بزرگ آن، و مقبره شماری از نوادگان پیامبر (ص) مانند مقبره سیده رقیه و همچنین مقبره شماری از حاکمان مصر قرار دارد».

خیابان اهل البیت از گنج های تاریخی مصر محسوب می شود که بیانگر تمدن مصر و شکوه آن است و به نسل های متعدد یادآوری می کند که مصر از آغاز تاریخ، محل زندگی انبیاء و اولیاء و صالحان بوده است.

خالد فواد کارشناس آثار اسلامی نیز گفت: «وقتی از میان مراقد و مقبره های اطراف خیابان اهل البیت عبور می کنید احساس می کنید در نخستین قرون تاریخ اسلامی هستید، زمانی که درهای مصر به روی همه باز بود و اهل البیت، قاهره را پناهگاهی امن برای خود می دانستند. مصر در طول تاریخ همواره پذیرای دیگران به ویژه اهل البیت بوده است».

از ابتدای خیابان اهل البیت تا انتهای آن از مقابل ساختمان هایی عبور می کنید که گویا با شما از تاریخ اسلامی سخن می گویند. مانند مسجد سیده نفیسه که یکی از مشهورترین مساجد مصر محسوب می شود و مسجد سیده رقیه و مساجد سیدی محمد و حسن الانور که نوری است برای کسانی که با نور اهل بیت رسول الله (ص) هدایت می شوند.

وجود این خیابان در قلب قاهره مهر تاییدی بر عشق مصری ها به اهل بیت پیامبر (ص) است.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


یک شنبه 28 مرداد 1397 - 15:40:31