رویارویی پادشاه و ولیعهد سعودی برسر قدس

چهار شنبه 10 مرداد 1397 - 8:44:51
رویارویی پادشاه و ولیعهد سعودی برسر قدس

تهران – الکوثر: پس از ماه‌ها مناقشه و اعتراض بر سر آنچه امریکا و اسرائیل «معامله قرن» می‌خواندنش، اگرچه دیرهنگام اما بالاخره ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی واکنشی در تضاد کامل با محمد بن سلمان ولیعهد خود نشان داد.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشت که پادشاه عربستان سعودی به متحدان عرب خود اطمینان داده که از نقشه صلح خاورمیانه که در آن حقوق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمینشان به رسمیت شناخته نمی‌شود، حمایت نمی‌کند تا نگرانی‌ها را از احتمال تأیید طرح معامله قرن بکاهد.

 

معامله قرن ماه‌ها پیش با ابتکار عمل جارد کوشنر مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا و با حمایت شدید اسرائیل با رهبران کشورهای عربی در میان گذاشته شد و بن سلمان با استقبال از این طرح، امضای خود را زیر آن گذاشت تا حمایت همه‌جانبه‌اش را از این طرح نشان بدهد.

 

در چنین شرایطی است که ملک سلمان به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تضمین می‌دهد که قرار نیست معامله قرن بدون موافقت فلسطینی‌ها اجرایی شود. او صریحاً به عباس وعده داده: «ما شما را تنها نمی‌گذاریم. ما آنچه را شما بپذیرید، می‌پذیریم و با آنچه شما مخالف باشید مخالفت می‌کنیم» تا برنامه‌های پسر کوچکش را نقش بر آب کند. باسم الآغا سفیر فلسطین در ریاض ضمن اعلام این نقل قول گفت که در دیدار اخیر عباس و ملک سلمان، پادشاه عربستان صراحتاً مواضع قبلی کشورش را در برابر طرح صلح امریکا یا همان معامله قرن تغییر داد.

 

او در ادامه افزود که ملک سلمان نام جلسه 2018 کنفرانس اتحادیه عرب را «سران قدس» گذاشت و از کمک 200میلیون‌ دلاری‌اش به فلسطینی‌ها خبر داد تا به آنها این پیام را بدهد که مسأله قدس و آوارگان جزو اولویت‌هایش است و این مسأله به میز مذاکره بازگشته است. همچنین به گفته برخی منابع نزدیک به دربار پادشاهی سعودی، ملک سلمان با وجود کهولت سن و بیماری حاضر به ترک قدرت نیست. او در یک جمع خصوصی گفته است که ضرورتی برای انتقال قدرت به ولیعهد نمی‌بیند و گمان می‌کند همچنان می‌تواند به وظایفش عمل کند. این بدین معناست که پادشاه فرتوت دیگر مانند گذشته به تصمیم‌های ولیعهد جوان اعتماد ندارد و این بی‌اعتمادی و شاید هم نگرانی باعث شده مسأله جانشینی محمد بن سلمان دست کم در کوتاه مدت منتفی شود. در حالی که در یک سال گذشته محمد بن سلمان اقدام‌های گسترده‌ای را از اصلاحات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گرفته تا سرکوب مخالفان به بهانه مبارزه با فساد انجام داده تا زمینه برای تکیه زدن بر کرسی پدر فراهم شود.

 

اشتباه محاسباتی امریکا

دیپلماتی بلندپایه در ریاض در این باره به رویترز گفته که این ملک سلمان است که در عربستان درباره معامله قرن تصمیم می‌گیرد نه ولیعهد و امریکا به اشتباه تصور می‌کرد می‌تواند با بن سلمان وارد مذاکره شود و با اعمال فشار بر کشورهای دیگر این معامله را اجرایی کند. درحالی که پس از اعلام این خبر از اختلاف‌های پادشاه و ولیعهد آل سعود پرده فرو افتاد، اما همچنان مقام‌های این کشور در تلاشند تا پرونده این اختلاف‌ها مسکوت بماند. رویترز در گزارش خود نیز نوشته که مقام‌های عربستان سعودی هرگونه اختلافی را میان پادشاه که پیش از این کلامی از طرح صلح حمایت کرده بود و محمد بن سلمان که طی ماه‌های اخیر پایه‌های حکومت آل سعود را با تغییرات زیادی لرزانده است و در مصاحبه‌ای صریحاً از حق تشکیل دولت اسرائیل در سرزمین خودش دفاع کرده بود، رد کرده‌اند. اظهار نظری که از یک رهبر عربی بسیار بعید و نادر است. یک دیپلمات در ریاض درباره سفر اخیر کوشنر به ریاض به‌منظور رایزنی درباره معامله قرن هم گفت که شاه و ولیعهد سعودی هر دو در جلسه دیدار با کوشنر حضور داشتند، اما این بن سلمان بود که با کوشنر صحبت کرد و شاه در گوشه‌ای نشسته بود تا در فرصتی بهتر این نقشه‌ها را از بین ببرد. مسئولان فلسطینی در دسامبر به رویترز تأکید کرده بودند، محمد بن سلمان بر عباس فشار وارد کرده تا طرح امریکا را بپذیرد آن هم با‌وجود نگرانی‌هایی که در زمینه دادن خودمختاری محدود به فلسطینی‌ها در داخل مناطق پراکنده در کرانه باختری و بدون حق بازگشت آوارگان فلسطینی دو جنگ ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ به وطن‌شان مطرح است. چنین طرحی با طرح صلح عربی که عربستان در سال ۲۰۰۲ ارائه کرد، کاملاً مغایر است؛ طرحی که به زعم عرب‌ها به کشورهایشان پیشنهاد عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در مقابل توافق بر سر تشکیل کشور فلسطین و عقب‌نشینی اسرائیلی‌ها از اراضی اشغال شده در درجنگ ۱۹۶۷ می‌دهد.

 

خطوط قرمز

دیپلمات‌ها در منطقه می‌گویند، موضع کنونی واشنگتن که مقام‌های برجسته کاخ سفید در سفر ماه گذشته خود مطرح کردند در برگیرنده اعلام قدس شرقی به‌عنوان پایتخت کشور فلسطین یا حق بازگشت آوارگان فلسطینی یا توقف شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی‌ که خواهان حاکمیت خود بر آنها هستند، نیست. نیل پاتریک، تحلیلگر مسائل فلسطین در این باره گفت که ظاهراً پادشاه آل سعود با توجه به اهمیت قدس برای مسلمانان، اقدام به کاهش اهمیت رویکرد متهورانه سیاسی ولیعهد کرده است.

 

به‌گفته یکی از دیپلمات‌ها، کوشنر و جیسون گرینبلات همکارش پیشنهادی فراگیر مطرح نکرده‌اند بلکه عناصری پراکنده را ارائه کرده‌اند که از خط قرمزهای بسیاری عدول کرده‌ است. به گزارش ایرنا، بن‌سلمان اما در دیدار با کوشنر همچنین افزوده بود: «رهبری فلسطین از 40سال پیش تاکنون فرصت‌ها را از دست داده و با تمامی پیشنهادات مخالفت می‌کند.

 

فلسطینی‌ها باید پیشنهاداتی را که به آنها ارائه می‌شود، قبول کنند و به میز مذاکرات بازگردند، یا ساکت باشند و دست از شکایت بردارند.» حال آنکه تازه‌ترین واکنش پادشاه عربستان، بار دیگر او را از اهدافی که رج به رج دنبال می‌کرد، دور خواهد کرد.

 

کودکان در اسارت اسرائیل

به دنبال آزادی عهد تمیمی نوجوان 17 ساله فلسطینی، ارم نیوز خبر داد: حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در بیانیه‌ای خبر داد که همچنان نزدیک به ۵۹۰۰ نفر در حال حاضر در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های اسرائیلی هستند که از میان آنها ۲۹۱ نفر کودک و نوجوان هستند. او در ادامه خواستار آزادی فوری تمامی بازداشت‌شدگان شد.


اخبار فلسطین را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 10 مرداد 1397 - 8:44:45

پربازدیدها