روسیه از رایزنی‌ برای لغو تحریم‌های سوریه خبر داد

سه شنبه 2 مرداد 1397 - 11:50:0
روسیه از رایزنی‌ برای لغو تحریم‌های سوریه خبر داد

تهران- الکوثر: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان دو گذرگاه باز شده و سه منطقه دیگر هم برای این امر بازگشایی خواهد شد. همچنین وزارت خارجه روسیه از رایزنی‌ها برای رفع تحریم‌های سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از روسیا الیوم، میخائیل میزنتسف، رئیس مرکز ملی مدیریت در وزارت دفاع روسیه گفت، دو گذرگاه برای بازگشت آوارگان سوری از اردن و لبنان باز شده و ۲۷ ژوئیه سه منطقه دیگر نیز به منظور  این امر بازگشایی خواهد شد.

وی در نشستی در مقر هماهنگی وزارت دفاع و خارجه روسیه برای بازگشت آوارگان سوری افزود، دو گذرگاه برای ورود آوارگان سوری موجود در اردن و لبنان به سوریه بازگشایی شده است و سه مرکز استقبال، تقسیم و اسکان آوارگان یعنی ابوظهور، الصالحیه و تدمر (پالمیرا) نیز بازگشایی خواهد شد و این مرکز تا پایان ماه میلادی جاری مجهز خواهند شد.

همزمان با این امر، ۸۵۰ آواره سوری روز دوشنبه به عنوان چهارمین سری از آوارگان داوطلب برای بازگشت، عرسال لبنان را به مقصد کشورشان ترک ‌کردند. این گروه بزرگترین گروه از آوارگانی است که تاکنون از لبنان به سوریه بازگشته‌اند.

بازگشت آوارگان سوری موجود در لبنان به صورت تدریجی به کشورشان پس از درخواست دولت این کشور برای بازگشت آنها آغاز شده است و همزمان با این امر مسکو تصمیم گرفت مرکز ویژه‌ای برای استقبال، تقسیم و پناه دادن به آوارگان و پناهجویان در داخل اراضی سوریه ایجاد کند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرده بود، آماده برگزاری مذاکرات با سوریه و روسیه درباره طرح این دو کشور برای برپایی مراکزی برای آوارگان سوری است که در حال بازگشت هستند.

همچنین وزارت دفاع روسیه از ارائه پیشنهادات به آمریکا درباره زمینه‌سازی مقدمات بازگشت آوارگان سوری به کشورشان خبر داده و اعلام کرده بود، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار سوری در لبنان هستند که می‌توانند در آینده‌ای نزدیک به منازل خود بازگردند.

این امر پس از پیشرفت سریع ارتش سوریه در جنوب کشور در مرزها با اردن و فلسطین اشغالی صورت گرفت.

منابع نظامی به خبرگزاری سانا گزارش دادند، فروپاشی پرشتابی در صفوف تروریست ها  دیده می‌شود و از طرفی هم ارتش سوریه در منطقه جنوب پیشروی کرده است و این دو امر منجر به آزادسازی تعدادی از روستاها و شهرک‌های حومه شمال غربی درعا و حومه قنیطره شده است.

در این راستا، یکی از فرماندهان ارتش سوریه اعلام کرد که نیروهای دولتی ۹۰ درصد مأموریت خود را در حومه قنیطره انجام داده‌اند.

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو به منظور رفع تحریم‌های اقتصادی سوریه با کشورهای مختلف رایزنی می‌کند.

نیکولای بورتسف، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در اظهاراتی مطبوعاتی گفت، رایزنی‌ها با همه شرکای غربی و منطقه‌ای برای رفع تحریم‌های اقتصادی سوریه و ارائه کمک‌های انسانی به این کشور ادامه دارد.

اتحادیه اروپا و آمریکا از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تحریم‌های گسترده‌ای علیه دولت این کشور و تعدادی از شخصیت‌های نظامی، مقامات، وزرا و بازرگانان اعمال کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: همکاری با آمریکا و فرانسه در راستای ارائه کمک‌های انسانی به سوریه و نیز رایزنی‌ها با سازمان‌های بین‌المللی مختلف برای بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی و انسانی این کشور ادامه دارد.

همچنین به دنبال مذاکرات روسیه، فرانسه پیرامون پرونده انسانی سوریه مسکو روز شنبه اقدام به تسهیل ارسال کمک‌های انسانی ارائه شده از سوی فرانسه به ساکنان منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق کرد.

این مقام مسؤول ادامه داد: همکاری با برخی کشورهای اروپایی از جمله لیتوانی در ارتباط با مساله بازگشت آوارگان سوری به کشورشان دشوار است. این در حالی است که برخی کشورها مانند لبنان آماده همکاری با طرف روسی در این باره هستند.

لبنان میزبان کمتر از یک میلیون آواره سوری است و دولت این کشور نسبت به ادامه حضور آنها شکایت دارد چراکه حضور آنها منجر به افزایش فشار در زمینه خدمات عمومی و کاهش رشد اقتصادی می‌شود.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


سه شنبه 2 مرداد 1397 - 11:38:23