تشدید اختلافات درونی، آسیب پذیری بیشتر امارات

سه شنبه 2 مرداد 1397 - 22:39:16
تشدید اختلافات درونی، آسیب پذیری بیشتر امارات

بروز مشکلات اقتصادی، فرار شاهزاده اهل فجیره به قطر و نارضایتی رو به گسترش از مصایب جنگ یمن، اختلافات میان شیخ نشین های امارات را بیش از گذشته علنی کرده، به نحوی که ناظرین احتمال انشقاق و جدایی میان آنها را مطرح کرده اند.

تهران- الکوثر:   اختلافات پس از آن گسترش یافت که شش امیر نشین دیگر امارات، از بی توجهی ابوظبی به امور آنها و نادیده گرفته شدن در اتخاذ تصمیمات مهم کشور ، با تحریم دولت مرکزی از حضور در جلسات هیات دولت خودداری کردند.

جنگ یمن 
از فروردین ماه سال 1394 امارات و عربستان در اقدامی مداخله جویانه با ادعای حمایت از رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، جنگ خانمان سوزی علیه مردم این کشور به راه انداخته اند که حاصل آن کشته شدن عده زیادی از مردم غیر نظامی و نابودی بخش مهمی از زیر ساخت ها یمن بوده است .
این جنگ البته خسارات مادی و معنوی بسیاری هم برای متجاوزان بر جای گذاشته است . اگرچه امارت های کشو امارات با تصور کوتاه بودن جنگ در یمن، امکانات و سرباز لازم را در اختیار ابوظبی برای مشارکت در ماجراجویی علیه یمن گذاشتند، اما اکنون با فرسایشی شدن این جنگ و عدم دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، خواستار پایان دادن به این رسوایی هستند.
هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای در حال ساخت 'البراکه' امارات از سوی یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن که نشانه محکمی از دستیابی 'جنبش انصارالله' به فناوری ساخت موشک های بالستیک بود، معادلات جنگ را به هم ریخت و اعتراضات به ادامه جنگ حتی موجب شد، لشکرکشی به بندر 'الحدیده' در یمن با رهبری امارات متوقف شود.
اعتراض اصلی به ابوظبی ناشی از میلیاردها دلار هزینه برای جنگی بوده که تاکنون هیچ دستاوردی برای امارات نداشته و حتی موجب شده تا مردم این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی به تنگنا بیفتند.
طبق گزارش مراکز مطالعاتی، هزینه جنگ در یمن برای امارات سالانه حدود 16 میلیارد دلار است، یعنی معادل 1.3 میلیارد دلار در ماه. این میزان جدای از هزینه هایی است که به کشورهای دیگر برای حمایت از ائتلاف خودخوانده سعودی علیه یمن پرداخت می شود. 
امارات و عربستان ناچار هستند برای حمایت برخی کشورهای اروپایی، عربی و آفریقایی از تجاوز نظامی به یمن، علاوه بر اعطای نفت مجانی یا ارزان قیمت، میلیاردها دلار در این کشورها سرمایه گذاری کنند تا در مقابل جنایات آنها در یمن سکوت کنند.
گزارش های منتشره نشان می دهد، جنگ یمن طی سال 2015 تا پایان 2017 بار سنگینی بر دوش اقتصاد امارات گذاشته و برای جبران کسری بودجه ای که این کشور با آن روبرو است، شهروندان مجبور به تحمل تبعات اقتصادی آن هستند.
به اعتقاد کارشناسان، جنگ یمن به حفره ای تبدیل شده که اقتصاد امارات را بلعیده و افزایش مالیات و عوارض را بر شهروندان ساکن این کشور به دنبال داشته است. دولتمردان امارات برای حل مشکلات خود به 'صندوق ذخایر ملی' روی آورده اند، به نحوی که دارایی های این صندوق از 502 میلیارد دلار در سال 2014 به کمتر از 350 میلیارد دلار در پایان سال 2017 کاهش یافته است .
این مشکلات در امارات به حدی جدی است که از ابتدای سال جاری میلادی در این کشور قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده و حتی به امارت دبی که به قوانین خاص و بدون مالیات بودن فعالیت‌های تجاری مشهور بود نیز سرایت کرده است. این قانون با وجود مخالفت مقامات دبی و با پافشاری ابوظبی به تصویب رسید.
زندگی در امارات به ویژه ابوظبی و دبی بسیار گران شده و از این دو شهر می توان به عنوان گرانترین مناطق دنیا از نظر معیشتی یاد کرد. این موضوع به سرمایه گذاری در امارات نیز ضربه زده و با افزایش تورم و گرانی سرمایه گذاران، امارات را ترک می کنند.
این شرایط صدای برخی از امارت ها را در آورده است . حاکم شارجه که از ورود امارات به جنگ یمن و همراهی این کشور با عربستان ناراضی است و تصمیمات ابوظبی را مانع توسعه اقتصادی امارات می‏داند، هر از چندگاهی با اتخاذ تصمیمات متفاوت و یک‏جانبه نارضایتی خود را از روند موجود ابراز می‏ کند.
در پی افزایش ده درصدی حقوق کارمندان غیر اماراتی دوایر دولتی شارجه از سوی 'شیخ سلطان بن محمد القاسمی' حاکم شارجه، اختلافاتی میان نخست وزیر امارات و حاکم شارجه در خصوص تخصیص منابع مالی ایجاد شده ‏است.
'شیخ محمد بن راشد آل مکتوم' اعتراض خود را از اینکه حاکم شارجه بدون هرگونه هماهنگی با دولت و با تشخیص خودش دست به این کار زده، به گوش وی رسانده است. این اختلافات تا حدی بوده که منجر به عدم حضور نمایندگان شارجه در جلسه اخیر هیئت وزیران به ریاست شیخ محمد بن راشد شده‏ است.
همچنین برخی منابع مطلع خبر داده‌اند که در امارات میان سران امارت‌های فقیرتر از جمله عجمان، فجیره، رأس الخیمه و ام القیوین با سران ابوظبی در خصوص جنگ یمن و تلفات ناشی از این جنگ اختلاف نظر وجود دارد.
آنها همچنین به تصمیم اخیر ابوظبی برای افزایش دوران خدمت سربازی از 12 به 16 ماه به شدت اعتراض دارند.
مقامات چهار امارت شمالی امارات که از ابوظبی و دبی فقیرتر هستند، به تبعیض‌های ساختاری در ارتش امارات در قبال نیروهایی که از این استان‌ها به جنگ یمن اعزام می‌شوند، اعتراض کرده اند .
این درحالی است که بیشتر تلفات نیروهای اماراتی در سه سال اخیر جنگ یمن از امارت‌های معترض و فقیرتر بوده و نیروهای ابوظبی بیشتر در مسئولیت‌های ستادی و پشتیبانی حضور یافته‌اند که این مسئله خشم دیگر امارت‌ها را برانگیخته است.

 فرار شاهزاده 
چند ماه پس از انتشار خبری مبنی بر فرار یک شاهزاده اماراتی به قطر و درخواست پناهندگی سیاسی از این کشور، روزنامه آمریکایی 'نیویورک‌ تایمز' در گفت و گو با وی، این خبر را تایید کرد.
شبکه 'الجزیره' قطر به نقل از این روزنامه آمریکایی گزارش داد: فرار شاهزاده اماراتی به قطر اتفاقی نادر است که می‌توان از طریق آن تنش‌های موجود میان حاکمان این کشور را مشاهده کرد. این اتفاق همچنین می‌تواند باعث پیچیدگی‌های بیشتر منازعه موجود میان دوحه و ابوظبی شود.
بر اساس این گزارش، شاهزاده 'شیخ راشد بن حمد الشرقی' 31 ساله و فرزند دوم حاکم امارت 'الفجیره' است که از 16 ماه می (26 اردیبهشت) با حضور در فرودگاه 'حمد' دوحه از این کشور درخواست پناهندگی کرده است .
وی که پیش از پناهندگی مسئول یک موسسه تبلیغاتی وابسته به دولت در امارت الفجیره بود، در خصوص دلایل درخواست پناهندگی گفت که نسبت به جان خود در هراس است .
الجزیره با بیان اینکه نماینده سفارت امارات در آمریکا واکنشی به این خبر نداشته، اضافه کرد: الشرقی در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز حاکمان ابوظبی را به باجگیری و پولشویی متهم کرده است. 
وی همچنین به صورت علنی از وجود تنش‌های گسترده در میان امارت‌های مختلف امارات خبر داده و گفته است که بسیاری از این امارت‌ها نسبت به تصمیم ابوظبی برای مداخله نظامی در یمن ناخرسند هستند.
وی گفت: ابوظبی با امارت‌های دیگر قبل از شرکت در جنگ یمن و اعزام نیروهای خود به این کشور مشورت نکرد، با این وجود خط مقدم نیروهای خود را از نیروهای امارت‌های کوچک‌تر نظیر الفجیره پر کرده است.
وی همچنین اعلام کرد که تعداد کشته های اماراتی در جنگ یمن بسیار بیشتر از آماری است که رسانه‌های ابوظبی ادعا می کنند.
راشد همچنین گفته است که سرویس‌های جاسوسی امارات فشارهای زیادی بر وی وارد کرده اند تا میلیونها دلار پول را به نیابت از آن‌ها به اشخاصی ناشناس در کشورهای دیگر پرداخت کند.
سردرگمی مقامات امارات در واکنش به فرار این شاهزاده را در مواضع توئیتری 'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی این کشور به خوبی می توان دید.
او با فرافکنی و متهم کردن قطر، نوشت: بدخواهان به خاندان حاکم، علیه آن توطئه می‌کنند و مانند گذشته شجاعت ندارند. لذا اقدام به درز اطلاعات و گفت و گوهای مطبوعاتی می‌کنند، چرا که از تقابل واهمه دارند.
وی در این توئیت افزود: این یک بازی رسوا شده است که بحران و سقوط اخلاقی آن را افزایش می‌دهد.
واکنش قطر به اتهامات تلویحی قرقاش بلافاصله از سوی 'احمد سعید الرمیحی' مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر منتشر شد. وی در مطلبی اعلام کرد: کسی که از پادشاه ورشکسته استقبال می‌کند، نباید از شجاعت حرف بزند.
وی افزود: کسانی از مقابله عاجر هستند که از میز گفت وگوها فرار می‌کنند.
به نظر می رسد امارات که روزگاری محل جذب گردشگران و مصداق آرامش در منطقه بود، اکنون به شدت از درون آسیب‌پذیر شده و احتمال انشقاق و جدایی میان امارت های این شیخ نشین فراهم شده است .


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


سه شنبه 2 مرداد 1397 - 10:26:36