اختصاصی؛ تظاهرات مردم نیجریه در حمایت از شیخ زکزاکی ادامه دارد

دو شنبه 1 مرداد 1397 - 15:20:2
اختصاصی؛ تظاهرات مردم نیجریه در حمایت از شیخ زکزاکی ادامه دارد

ویژه-الکوثر: مردم و شیعیان شهر ابوجا در حمایت از رهبر جنبش اسلامی نیجریه و در اعتراض خود به رویکرد خشونت آمیز نظامیان این کشور علیه معترضان به ادامه بازداشت غیرقانونی وی تظاهرات کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مردم و شیعیان شهر ابوجا، پایتخت نیجریه در نهصد و پنجاهمین روز بازداشت غیرقانونی شیخ "ابراهیم زکزاکی" و همسر وی اقدام به برپایی راهپیمایی اعتراض آمیز کردند.
"ابوحامد" از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در گفت و گو با الکوثر اعلام کرد: مردم شهر ابوجا بار دیگر و در حمایت از شیخ "ابراهیم زکزاکی" رهبر جنبش اسلامی نیجریه که از بازداشت وی و همسرش ۹۵۰ روز می گذرد، دست به تظاهرات زدند.
وی تاکید کرد: موج اعتراضات مردمی در حال گسترش به شهرها و نواحی مختلف نیجریه بوده و جوانان شهرهای مختلف در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی شیخ "ابراهیم زکزاکی" و همسر وی و همچنین در اعتراض به خشونت‌های انجام شده علیه معترضان دست به تظاهرات می زنند.
این عضو جنبش اسلام نیجریه تصریح کرد: مردم پایتخت نیجریه با حضور علمای مذهبی در ادامه اعتراضات خود به سیاست‌های دولت علیه شیعیان و هم چنین خشونت‌های پلیس علیه تظاهرکنندگان نیجریه‌ای به خیابان‌ها آمدند. 
وی اضافه کرد:معترضان نیجریه‌ای با برگزاری راهپیمایی اعترض آمیز در ابوجا ضمن اعتراض به اعمال خشونت نظامیان نیجریه‌ای و همچنین استمرار بازداشت غیرقانونی رهبر جنبش اسلامی نیجریه این اقدامات را در راستای منافع آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی قلمداد کردند.
این عضو جنبش اسلامی نیجریه خاطرنشان کرد: معترضان بر ادامه اعتراضات تا آزادی بی قید و شرط رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی تاکید کردند.
موج سرکوب شیعیان در نیجریه از آذر سال ۹۴ با یورش نظامیان این کشور به حسینیۀ شهر زاریا در ایالت کادونا آغاز شد که در آن حمله شیخ زکزاکی به همراه همسر خود بازداشت شده و بیش از یک سال است که بدون تفهیم اتهام و محاکمه در زندان به‌‍ سر می‌برند.
در حملۀ نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای ۱۲ و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۱ و ۲۳ آذر ۱۳۹۴) در شهر زاریا بیش از یک هزار نفر، از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی، به شهادت رسیدند.
بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم کرده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن کردن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن مستندات مرتبط با این جنایت متهم کرده بود.
این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.
سال گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور و همسرش را فوراً از زندان آزاد کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 1 مرداد 1397 - 15:11:22