طرح جدید سازمان ملل برای نجات غزه

دو شنبه 25 تیر 1397 - 23:44:58
طرح جدید سازمان ملل برای نجات غزه

تهران- الکوثر: طرحی که هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه برای نجات نوار غزه تدوین کرده جهت اجرای فوری آماده بوده و متمرکز بر احیای چهار بخش برای ممانعت از وقوع جنگ است اما جایگزین آنروا نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، برخی منابع فلسطینی موثق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة جزئیات این طرح را که از حمایت سیاسی و مالی تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر، اسرائیل، آمریکا و برخی طرف‌های دیگر برخوردار بوده و جنبش حماس به شرط عدم پرداخت هیچ‌گونه هزینه سیاسی با آن موافقت کرده، افشا کردند.

به گفته این منابع، طرح ارائه شده از سوی نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه برای نجات نوار غزه متمرکز بر بهبود شرایط در این منطقه و تلاش برای احیای چهار بخش ایجاد فرصت‌های شغلی برای مبارزه با بیکاری گسترده در این منطقه، برق، آب و بهداشت است.

منابع یاد شده در ادامه گفتند، ملادینوف برای اجرای طرحش حدود ۶۵۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده و احتمالا مبالغ جمع‌آوری شده برای آن به حدود یک میلیارد دلار نیز می‌رسد، این طرح جهت اجرای فوری آماده است تا به این ترتیب اولین گام برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیکاران طبق معادله پول در برابر کار برداشته شده و ده‌ها میلیون دلار به بازار غزه که با فروپاشی اقتصادی و عدم نقدینگی مواجه است، تزریق شود.

منابع مذکور با اشاره به اینکه این طرح شامل برنامه‌هایی برای بازسازی بخش‌های آب و بهداشت و نیز حفظ محیط زیست دارند، افزودند: این طرح شامل ارتقای جریان برق در نوار غزه است که منازل مسکونی در آنجا تنها چهار ساعت در روز برق دارند، از طریق بازسازی شبکه فعلی و شبکه‌ برق اراضی اشغالی و شبکه برق مصر جریان برق نوار غزه افزایش یافته و یک مخزن سوخت اضافه برای تنها شرکت برق نوار غزه ساخته شده و در زمینه تولید انرژی خورشیدی سرمایه گذاری می‌شود.

آنها در ادامه پیش بینی کردند، وقت لازم برای اجرای این طرح حدود شش ماه تا یک سال است تا ملادینوف و نهادهای سازمان ملل تمامی موانع لجستیک را بر اساس طرح از سر راه بردارند.

این منابع فلسطینی افزودند: هدف از این طرح دستیابی به راه‌حل‌هایی سریع برای بحران‌هایی است که دو میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه از آنها رنج می‌برند تا به این ترتیب مانع از آغاز جنگی در غزه شده و به ساکنان آنجا امید داده شود.

آنها ادامه دادند: تمامی عوامل آغاز جنگ در غزه وجود دارند، بنابراین هدف از این طرح ممانعت از وخامت شرایط نظامی و میدانی و جلوگیری از آغاز جنگ چهارم است که در صورت وقوع ویرانگرتر از قبلی‌ها خواهد بود.

منابع فلسیطینی یاد شده تاکید کردند: ملادینوف تلاش بسیاری کرد تا با برگزاری نشستی چهار جانبه با مشارکت تشکیلات خودگردان، مصر، سازمان ملل و اسرائیل مقدمات آغاز کار و اجرای طرح را فراهم کند.

این در حالی است که ملادینوف روز یکشنبه به غزه سفر کرده و در آنجا با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار و درباره این طرح و تحولات میدانی غزه گفت‌وگو کرد.

وی هفته گذشته از مصر به امارات سفر کرده و با علم به اینکه طرحش در برخی موارد با طرح جدید مصر با هم اختلاف دارد، در آنجا راه‌های پایان دادن به اختلافات و تحقق آشتی فلسطین را بررسی کرد.

منابع یاد شده افزودند: برقراری آشتی برای اجرای طرح و ممانعت از آغاز جنگی جدید واقعا ضروری است، ملادینوف نیز با تشکیلات خودگردان همکاری کرده و تاکید دارد، نمی‌توان از تشکیلات خودگردان به عنوان شریک اصلی سازمان ملل عبور کرد.

آنها در ادامه گفتند: ملادینوف حدود دو هفته قبل با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و به او اطمینان داد که طرحش هیچ ارتباطی با طرح موسوم به "معامله قرن" ندارد.

منابع مذکور تاکید کردند، در این طرح وضعیت مالی رو به وخامت آنروا (آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی) پس از آنکه آمریکا بودجه خود را از ۳۶۵ میلیون دلار در سال به ۶۰ میلیون دلار کاهش داد، در نظر گرفته شده و این طرح به دنبال آن نیست که در زمینه کار در محافل فلسطینی و مسایل آوارگان جایگزینی برای آنروا باشد.

ملادینوف که سفری چند ساعته به غزه داشته و در آنجا با رهبران حماس دیدار کرد، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نیز نسبت به فروپاشی توافق آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیل و نیز بازگشت موج اعتراضات در صورت عدم توقف تنش‌های متقابل و عدم حل مشکلات غزه هشدار داد.

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در این مصاحبه گفت: همه می‌دانند برای ممانعت از این امر و استمرار آتش‌بس دو طرف فلسطینی و اسرائیلی چه کاری انجام دهند.

ملادینوف در کنفرانس مطبوعاتی که در دفتر سازمان ملل برگزار شد، هشدار داد، در صورتی که این امر حاصل نشود، شرایط رو به تنش می‌روند.

این مسؤول سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا توافق به دست آمده با میانجیگری مصر برای توقف موج درگیری‌ها حاوی بندهای جدیدی و نیز اجرای طرح‌هایی پس از سفرش به مصر باشد، گفت: از همه طرف‌ها انتظار دارم که با جدیت برای ممانعت از افزایش تنش‌ها تلاش کنند.

ملادینوف در ادامه اطلاعات بیشتری ارائه نکرده و تنها هشدارها نسبت به لغو توافقنامه یاد شده در صورت عدم پایبندی همه طرف‌ها به توقف آتش‌بس را تکرار کرد و از گروه‌های فلسطینی و در راس آنها دو جنبش فتح و حماس خواست با تلاش‌های مصر برای پایان دادن به درگیری‌ها همراهی کنند.

وی با اشاره به اینکه شکست تلاش‌های مصر در روند برقراری آشتی به معنای ورود به حالت آشوب است، گفت: اقدامات فعلی مصر برای پایان دادن به اختلافات به نمایندگی از کل جامعه جهانی است.

مسؤول سازمان ملل تاکید کرد: امکان تحقق تشکیل کشور فلسطین بدون نوار غزه وجود ندارد و همچنین نمی‌توان کشور فلسطین را تنها در نوار غزه تشکیل داد.

ملادینوف در ادامه نسبت به خطرات وضعیت موجود در نوار غزه که در چند ماه اخیر شدت یافته، هشدار داد و از همه طرف‌های مسؤول  در این منطقه و نیز مسؤولان اسرائیل خواست برای دور ماندن از پرتگاه، عقب‌نشینی در مواضع‌شان داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که در چند روز آینده این موضعگیری مهار شده و فرصت‌های جدیدی ایجاد شوند.

ملادینوف گفت: ما در غزه با اوضاع پیچیده‌ای مواجه هستیم، (روز گذشته) ما در برابر آغاز یک جنگ واقعی قرار داشتیم و در هرگونه درگیری در آینده همه طرف‌ها خسارت خواهند دید، سازمان ملل با همه طرف‌ها در ارتباط است تا به این روند پایان دهد.

این فرستاده سازمان ملل در ادامه از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه خواست بُعد مسالمت‌آمیز تظاهرات در نزدیکی مرزها را حفظ کنند.

او از گروه‌های فلسطینی نیز خواست به اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه حائل پایان دهند و شلیک راکت‌ها و پرواز بادبادک‌های آتش‌زا را متوقف کنند.

ملادینوف در پیامی به رژیم صهیونیستی از این رژیم خواست در واکنش‌های خود بیشتر ملاحظه‌گر باشد، او از تک‌تیراندازهای اسرائیلی مستقر در مرزهای غزه نیز خواست کودکان این منطقه را هدف قرار ندهند.

ملادینوف با تاکید دوباره بر اینکه هرگونه درگیری آتی به زیان همه طرف‌ها خواهد بود و هیچ‌ کس خواهان آن نیست، بار دیگر از همه طرف‌ها خواست یک گام از لبه پرتگاه به عقب برگردند.

وی با اشاره به شرایط انسانی سختی که ساکنان غزه به دلیل محاصره، کمبود بودجه، فقر و سه جنگ اخیر از آن رنج می‌برند، از جامعه جهانی خواست شرایط ساکنان این منطقه را از یاد نبرند.

این مسؤول سازمان ملل تاکید کرد: تنها راه برای توقف تنش‌ها و بازگشت آرامش حل مشکلات انسانی موجود در غزه و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی، تامین برق، اصلاح سختار بهداشتی و حل بحران آب است.

به گفته این مسؤول بین‌المللی، سازمان ملل و شرکای آن با هماهنگی دولت فلسطین طرح‌هایی برای حل این مشکلات دارند.

وی تاکید کرد: مشکلات انسانی نوار غزه باید در کنار بحران‌های سیاسی رسیدگی و حل شوند، همچنین باید مشکل رفت‌وآمد ساکنان نوار غزه حل شده و نیز روند صادرات و واردات سهولت یابد.

ملادینوف با اشاره به اینکه با تل‌آویو برای بهبود اوضاع غزه همکاری خواهد کرد، تاکید کرد: بدون تحقق این مساله شاهد موج بعدی تنش‌ها خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان ملل هرگز نوار غزه را رها نخواهد کرد و حضور خود در این منطقه را افزایش خواهیم داد تا نقشی سازنده‌تر ایفا کرده و بتوانیم کمک‌ها را به دست ساکنان آنجا برسانیم.


اخبار فلسطین را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 25 تیر 1397 - 13:54:0