بیروت برای پیگیری پرونده دیپلمات های ایرانی قانون تصویب کند

شنبه 16 تیر 1397 - 12:17:11
بیروت برای پیگیری پرونده دیپلمات های ایرانی قانون تصویب کند

تهران- الکوثر: شخصیت های سیاسی لبنانی در حاشیه مراسم بزرگداشت چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در بیروت در سال 61 شمسی، در گفت و گو با ایرنا خواستار تلاش جدی تر سازمان ملل و دولت کشورشان و تصویب قانونی در پارلمان لبنان برای پیگیری این پرونده شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در بحبوحه جنگ های داخلی لبنان و زمانی که رژیم صهیونیستی بیش از نیمی از این کشور را به اشغال خود درآورده بود، روز چهارم جولای 1982(14 تیر 1361) چهار دیپلمات ایرانی را در یک ایست و بازرسی که توسط شبه نظامیان معروف به «نیروهای لبنانی» در منطقه «برباره» در شمال لبنان برپا شده بود، ربوده شدند.
در آن روزها نظامیان صهیونیست لبنان را از زمین، آسمان و دریا، زیر آتش گرفته بودند و تنها چند گروه کوچک لبنانی و فلسطینی در نبردی نامتقارن در برابر آنها ایستادگی می کرد. 
تنها چندی پس از ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در آن روزهای پر التهاب، رئیس جمهوری وقت لبنان که از نظر مردم سرسپردگی آن به 'اسرائیل' علنی شده بود، ترور شد و پس از آن شبه نظامیان وابسته به رژیم صهیونیستی با حمایت آنها به اردوگاه صبرا و شاتیلا حمله ور شدند و طی سه روز بیش از چهار هزار نفر را کشتند.
بنابراین در روزگاری که اشغالگران اسرائیلی به همراه مزدوران تندروی خود در لبنان دست به جنایت های گسترده ای می زدند، نام «سید محسن موسوی» کاردار سفارت جمهوری اسلامی، «حاج احمد متوسلیان» وابسته نظامی ایران، «تقی رستگار مقدم» کارمند سفارت و «کاظم اخوان» خبرنگار و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و ماجرای ربوده شدن شان لا به لای صفحات تاریخ لبنان جا ماند.
حالا پس از 36 سال با برقراری آرامش در لبنان، نماینده رئیس جمهوری، نمایندگان پارلمان و چهره های رسانه ای و سیاسی لبنان، در حاشیه مراسم سی و ششمین سالگرد ربوده شدن این دیپلمات ها که روز جمعه در محل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم مسئولیت پذیری دولت لبنان در پیگیری این پرونده تاکید کردند.

لزوم تصویب قانونی برای پیگیری این پرونده و مسائل مشابه
«حکمت دیب» فرستاده ویژه «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و نماینده پارلمان این کشور به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه امروز ضروری است، ایجاد راهکارها و ابزارهایی از سوی دولت لبنان برای روشن شدن سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی است؛ البته این وظیفه جامعه جهانی نیز هست.
وی افزود: همچنین پارلمان لبنان باید قانونی را برای پیگیری مفقود شدن، ربایش یا اسارت هر شهروند لبنانی یا غیر لبنانی در اراضی این کشور را مصوب کند.
دیب خاطر نشان کرد: آنچه در لبنان رخ داد، در چند کشور دیگر نیز اتفاق افتاده و افراد زیادی از جمله دیپلمات یا شهروندان عادی، ربوده یا مفقود شده اند که در آن کشورها با تکیه بر قوانین موجود در این زمینه اقدام شد.
وی به عنوان نماینده رئیس جمهوری لبنان از مجلس جدید که خود نیز از اعضای آن است، درخواست کرد که این قانون هرچه زودتر تصویب شود تا روند پیگیری و تحقیقات درباره دیپلمات های ایرانی و موارد مشابهی از این دست آغاز شود و سرعت بگیرد.

عاملان، مکان و زمان جنایت مشخص است
«سید ابراهیم موسوی» عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در مجلس لبنان که به نمایندگی از «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در این مراسم شرکت کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این رخداد را یک جنایت انسانی توصیف کرد که 36 سال پیش توسط شبه نظامیان مزدور دشمن صهیونیستی در لبنان رخ داد.
وی اضافه کرد: اشغالگرانی که لبنان را مورد تاخت و تاز و هجوم خود قرار داده بودند و آن را به اشغال خود درآوردند، مسئول این جنایت هستند.
موسوی بر این باور است که در این موضوع اهمال زیادی شده است و از مسئولان دولتی و دستگاه قضایی لبنان خواست که موضوع را با جدیت پیگیری کنند تا سرانجام خوبی را برای این مفقودان رقم بزنند.
این نماینده پارلمان لبنان گفت: دیپلمات های ایرانی از مصونیت سیاسی، دیپلماتیک و مصونیت انسانی برخوردار بودند، اما همه اینها در قبال آنها زیر پا گذاشته شد.
نماینده دبیرکل حزب الله اضافه کرد: خانواده های این دیپلمات های ایرانی امروز پس از 36 سال همچنان در انتظار روشن شدن سرنوشت عزیزان خود هستند و دولت لبنان، سازمان ملل متحد و صلیب سرخ باید مسئولیت خود را به انجام برسانند.
وی در پایان اظهار داشت: گروهی که این کار را کرده و مکان و زمان آن جنایت مشخص است و اسناد و اطلاعات وجود دارد؛ بنابراین دستگاه های ذیربط باید تحقیقات خود را برای روشن شدن سرنوشت آن دیپلمات ها تکمیل کنند.

لزوم روشن شدن سرنوشت پرونده
«عدنان منصور» وزیر خارجه پیشین لبنان نیز در این باره به ایرنا گفت: امروز پیش از اینکه مسئولیت پیگیری این مساله به عهده جامعه جهانی باشد، مسئولیت با دولت لبنان است، از این نظر که چنین جنایت ضد بشری در خاک لبنان اتفاق افتاده است و این چهار نفر بخشی از هیات دیپلماتیک ایران در بیروت بوده اند.
دیپلمات کهنه کار لبنان با تاکید بر اینکه مسئولیت قانونی، سیاسی و معنوی این پرونده به عهده لبنان است، خاطر نشان کرد: شبه نظامیانی که آن روز در آن ایست و بازرسی دیپلمات ها را ربوده اند، معروف هستند، اما اینکه چه کسی این تصمیم را گرفت و چه کسی فرمان را صادر کرد و چه کسی اجرا کرد، باید مشخص شود.
منصور تصریح کرد: این پرونده باید زودتر به سرانجام برسد چرا که بی احترامی به مردم لبنان و خدشه دار کننده روابط برادرانه میان ایران و لبنان است و درنگ برای اینکه زمان این مساله را با خود به فراموشی بسپارد جایز نیست.
وزیر خارجه پیشین لبنان که چند سالی به عنوان سفیر کشورش در تهران نیز فعالیت داشته، گفت: پس از گذشت 36 از این جنایت ما منتظر نتایج تحقیقات و خواستار این هستیم که پیگیری ها در این زمینه سرعت بیشتری یابد، تا هرچه زودتر نتیجه مشخص و سرنوشت این چهار دیپلمات روشن شود.

نقض آشکار حاکمیت لبنان
«غالب قندیل» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی نیز مسئولیت پیگیری این پرونده را در ابتدا بر عهده دولت لبنان دانست.
وی، جنایت ربودن این دیپلمات ها را در وهله اول نقض حاکمیت لبنان به شمار آورد و گفت: چنین عمل مذبوحانه ای، نقض ساده ترین عرف ها و پیمان های بین المللی است.
قندیل، یادآور شد: کسانی که دست به این جنایت زده اند، مزدوران لبنانی رژیم صهیونیستی بوده اند، بنابراین دولت لبنان مسئول اصلی پیگیری این پرونده و فشار بر رژیم صهیونیستی جهت آزادی این دیپلمات های ربوده شده ایرانی است.


اخبار لبنان را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 16 تیر 1397 - 12:17:3