درخواست معصوم از تشکل های سیاسی عراق برای پذیرش بازشماری دستی آرا

یک شنبه 10 تیر 1397 - 12:41:36
درخواست معصوم از تشکل های سیاسی عراق برای پذیرش بازشماری دستی آرا

عراق – الکوثر: فواد معصوم رئیس جمهور عراق از تشکل های سیاسی خواست تا نتایج بازشماری دستی را که قرار است دادگاه فدرال عراق انجام دهد، بپذیرند.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه، رئیس جمهور عراق از تشکل های سیاسی خواست تا در روزهای آینده برای بحث درباره نیازهای مرحله آینده نشستی را برگزار کنند.

 

فواد معصوم در بیانیه خود آورده است: به مناسبت پایان سومین دوره مجلس نمایندگان عراق در روز شنبه، نهاد ریاست جمهوری از همه اعضای مجلس و هیئت رئیسه آن به خاطر همه تلاش های آنها در راستای خدمت به مردم و میهن در طول چهار سال گذشته تقدیر و تشکر می کند.

 

وی از کمیسیون انتخابات عراق خواست تا "تمام تلاش خود را برای تکمیل اقدامات حقوقی خود برای تضمین اعلام نتایج نهایی انتخابات مبذول دارد".

 

معصوم از نیروهای سیاسی و شهروندان خواست تا "بالاترین سطح هوشیاری و مسئولیت پذیری را داشته باشند تا کشور با مشکل یا بحرانی به زیان منافع عالی ملی در این برهه روبرو نشود و همگان از این هوشیاری و مسئولیت پذیری تا زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اخیر و تایید آن توسط دادگاه فدرال به عنوان مقدمه ای برای آغاز به کار چهارمین دوره مجلس برخوردار باشند".

 

وی همچنین "بر لزوم پایبندی همه تشکل های سیاسی به مهلت های قانونی درباره برگزاری اولین جلسه پارلمان که درباره انتخاب رئیس پارلمان و انتخاب رئیس جمهور و سپس مامور کردن نامزد بزرگترین فراکسیون برای تشکیل دولت در مهلت مصوب قانون اساسی است، تاکید کرد".

 

معصوم بر "حمایت خود از تصمیمات کمیسیون عالی انتخابات عراق و شورای این کمیسیون متشکل از شماری از قضات و اقدامات آنها برای اعلام نهایی نتایج انتخابات تاکید کرد".

 

وی از تشکل های سیاسی خواست تا "نشستی را در طول روزهای آینده برای بحث درباره نیازهای مرحله آینده و بحث درباره راه های بهبود مدیریت کشور و نهادهای آن و احترام به اراده ملت در حفظ اصول و مبانی ساختار دموکراتیک فدرال برگزار کنند".

 

آرام شیخ محمد نایب رئیس دوم پارلمان عراق روز شنبه پایان دوره کنونی چهارساله پارلمان را اعلام کرد.

 

واکنش جبهه ترکمان ها به بازشماری دستی آرا

جبهه ترکمان های عراق بر مخالفت خود با هرگونه نتایج جزئی بازشماری دستی آرای صندوق های انتخابات تاکید و اعلام کرد تا امروز نتایج انتخابات را از دفتر کمیسیون در بغداد دریافت نکرده است.

 

ارشد الصالحی رئیس جبهه ترکمان های عراق گفت: اعلام کمیسیون انتخابات درخصوص آغاز باشماری دستی صندوق های انتخابات به طور جزئی را تحصن کنندگان ترکمان نمی پذیرند و آن را بدون بازشماری دستی کلی نخواهند پذیرفت زیرا وضعیت کرکوک با سایر استانها متفاوت است.

 

وی افزود: کرکوک وضعیت خاصی دارد و تقلب گسترده و متفاوتی از سایر استان ها در آن روی داده است و تشکل های سیاسی شکایت زیادی نکرده اند زیرا اساسا بسیاری از ناظران نتوانستند به مراکز رای گیری برسند.

 

صالحی گفت: کمیسیون انتخابات باید با کرکوک به عنوان یک وضعیت خاص برخورد کرده و باید بازشماری دستی کلی صورت گیرد، زیرا اهالی ترکمان هرگونه بازشماری جزئی نتایج انتخابات را نمی پذیرند.

 

محمد تمیم دبیرکل اتحادیه نیروهای ملی نیز روز شنبه از کمیسیون انتخابات خواست تا بازشماری آرا به طور کامل و نه جزئی صورت گیرد.

 

نظر جریان الحکمه ملی به ائتلاف های انتخاباتی

رئیس کنفرانس موسسان جریان الحکمه ملی عراق گفت که ائتلاف بین تشکل های انتخاباتی همچنان در انتظار تایید نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال راکد مانده است.

 

حمید معله به شبکه تلویزیونی الفرات گفت: پیچیدگی ها همچنان پابرجاست و امیدواریم که تشکل های سیاسی به ایجاد ائتلاف های مهم و قوی به منظور تشکیل دولتی خدمت رسان روی بیاورند که مردم عراق را به ساحل آرامش رهنمون کند.

 

وی افزود: پیش بینی نمی کنیم که تغییرات زیادی روی دهد، اما به طور قطع هزار و 800 حوزه انتخابیه هستند که باید چیزی از دل آن بیرون بیاید. همانطور که می دانید شک و تردید زیادی درباره انتخابات است و درباره سلامت آن شکایت مطرح شده است و لازم است که کمیسیون انتخابات آرا را دستی شمارش کند.

 

معله گفت: موضوع ائتلاف ها همچنان راکد است، زیرا همگان منتظر تایید نهایی دادگاه فدرال درخصوص نتایج انتخابات هستند. براساس پیش بینی ها، شمار دستی آرا بیشتر از دو هفته به طول نخواهد انجامید و می توانیم به سرعت در مسیر نهایی کردن نتایج و تصویب آن حرکت کنیم و آنگاه مسیر برای ایجاد ائتلاف های مستحکم هموار می شود و ایجاد آن متکی به برآیند جلسات و تفاهمات هفته های گذشته خواهد بود.

 

وی درباره ائتلاف هفت گانه افزود: نمی توانیم بگوییم ائتلاف پنج گانه یا هفت گانه یا 9 گانه. ما همچنان در مرحله رایزنی های قطعی نشده هستیم و منتظر نهایی شدن نتایج انتخابات. وقتی مسائل روشن و نهایی شود، می توان درباره ماهیت ائتلاف های آینده سخن گفت.


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

 

 


یک شنبه 10 تیر 1397 - 12:1:30