بی‌توجهی دولت نیجریه به وضعیت شیخ زکزاکی

یک شنبه 3 تیر 1397 - 14:26:27
بی‌توجهی دولت نیجریه به وضعیت شیخ زکزاکی

تهران- الکوثر: دادگاه عالی نیجریه بار دیگر زمان محاکمه رهبر جنبش اسلامی این کشور را به تاخیر انداخت

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  دادگاه عالی نیجریه زمان محاکمه شیخ «ابراهیم زکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی این کشور را ماه آینده اعلام کرد تا نیروهای ارتش، شیخ و همسرش را از دادگاه به مکانی نامعلوم منتقل کنند.

پیش از ورود شیخ زکزاکی به دادگاه، هواداران وی با برگزاری تظاهراتی، آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه را از مقامات این کشور خواستار شدند، اما نیروهای ارتش با تیراندازی به سوی هواداران شیخ زکزاکی، با آنها درگیر شدند که در نتیجه آن، چند تن از طرفداران وی زخمی شدند.

با این که دادگاه نیجریه حکم آزادی «شیخ زکزاکی» را اواخر 2016 صادر کرد، اما این رهبر جنبش اسلامی این کشور همچنان در حبس ارتش به سر می‌برد. این درحالی است که به گزارش رسانه‌های نیجریه تظاهرات اعتراض به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی همچنان ادامه دارد و مردم شهر «کادونا» در شمال غرب این کشور بار دیگر با برگزاری تظاهرات، خواستار اتمام بازداشت غیرقانونی رهبر خود شدند.

تظاهرات‌ مسلمانان شهر کادونا در حمایت از شیخ ابراهیم زکزاکی در روز چهارشنبه، با حمله نیروهای امنیتی و زخمی شدن شماری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات‌ همراه بود. کادونا در ماه‌های اخیر صحنه تظاهرات‌ مسلمانان برای درخواست آزادی  شیخ زکزاکی است که با حمله مسلحانه پلیس نیجریه به تظاهرکنندگان، به شهادت و زخمی شدن آنها منجر می‌شود.

شیخ زکزاکی درحالی در زندان به سر می‌برد که دیوان عالی نیجریه یک سال قبل، بازداشت وی را غیرقانونی خوانده و به آزادی فوری او رای داده بود، اما دولت نیجریه همچنان شیخ زکزاکی را در بازداشت نگه‌داشته است. سازمان عفو بین‌الملل در سال 2017 اعلام کرد که مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه، شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش را هرچه زودتر از زندان آزاد کنند.

بازداشت شیخ زکزاکی و اعمال فشار دولت نیجریه علیه وی سبب شده است تا مسلمانان این کشور با برپایی تجمعات اعتراض‌آمیز، خواهان آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه شوند اما دولت نیجریه با وضع قوانینی چون ممنوعیت برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز و برخورد خشونت‌بار با شرکت‌کنندگان در اعتراضات، بر میزان فشار بر جامعه مسلمانان نیجریه افزوده است.

مسلمانان نیجریه مدت هاست با برگزاری تجمعات اعتراض آمیز آزادی شیخ زکزاکی را مطابق قانون خواهانند، اما دولت نیجریه بر دامنه سیاست‌های خصمانه خود علیه مسلمانان افزوده است. در حملۀ نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای 12 و 14 دسامبر 2015 در شهر زاریا بیش از هزار نفر، ازجمله سه فرزند شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، این کشتار را محکوم کرده‌اند. اکنون با گذشت دو سال ونیم از آن زمان و به‌رغم رای دادگاه عالی نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی، دولت و ارتش نیجریه مانع آزادی وی شده اند.

 


اخبار نیجریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


یک شنبه 3 تیر 1397 - 14:25:35