نگاهی به آخرین مصاحبه امام موسی صدر

دو شنبه 21 خرداد 1397 - 11:58:44
نگاهی به  آخرین مصاحبه امام موسی صدر

مجله‌ی كویتی «النهضه» در سپتامبر سال ۱۹۷۸میلادی مصاحبه‌ی بسیار مهمی را از امام موسی صدر به چاپ رساند كه به تاریخ ۳۰ اوت همان سال، یعنی یك روز قبل از ربوده شدن آن بزرگوار، در هتل «الشاطئ» واقع در شهر طرابلس پایتخت لیبی ضبط شده بود. 

تهران- الکوثر:  در این مصاحبه که البته مفصل آن ترجمه و در سایتهای مرتبط در دسترس نیز می باشد،امام صدر رویکردی آینده نگر درباره چالش هایی که اعراب و مسلمانان با ان مواجه خواهند بود داشته است.
او با دریافتی صحیح مسایلی را مسلمانان و جهان عرب در آینده گرفتار آن خواهند شد را پیش بینی کرده است و البته دلایل آنچه در آینده رخ خواهد داد را نیز طرح و بحث نموده است.

تهدیدها و خطرات آینده‌ی رژیم اسرائیل است، فتنه‌ی اختلافات شیعه و سنی و درگیری اقلیت‌های قومی و مذهبی،از جمله پیش بینی ها ی آن بزرگوار بوده است.

 

 

برخی فرازهای این مصاحبه مهم : 
 
📌 اسرائیل تلاش می‌كند تا نقش حامی اقلیت‌های قومی و مذهبی را در جهان عرب ایفا كند؛ این بیانگر خطراتی است كه نه تنها لبنان، بلكه كل جهان عرب و منطقه‌ی خاورمیانه را تهدید می‌كند. 
چه اغلب كشورها یك یا چند اقلیت را پذیرا هستند. افراد ناآگاه یا غیرمخلص نیز كه به راحتی مورد سوء استفاده دشمن واقع می‌شوند، میان همه‌ی ملت‌ها وجود دارند. این به معنای آن است كه جهان عرب اگر مشكل حاضر را در خود لبنان حل نكند، با بحرانی طولانی و فرساینده روبرو خواهد شد. چرا كه اگر این برنامه در #لبنان موفق شود، قطعاً به كشورهای عربی دیگر نیز سرایت خواهد کرد.
📌 رهبران طائفه‌ی شیعه دو گزینه در پیش روی داشتند: یا باید صلح ننگین را انتخاب می‌كردند؛ یا اینكه راه عزت، افتخار و همنوایی با حق، تاریخ و مصالح تمامی فرزندان خود در سراسر جهان را بر می‌گزیدند. طبیعتاً آنها راه دوم را برگزیدند. یعنی صلح ننگین را رد كردند و تمامی عواقب سنگین و تلخ آن را به جان خریدند.

📌 حوادث لبنان گویای آن است كه مسائل پشت پرده، بسیار گسترده‌تر از ظواهری هستند كه در داخل کشور مشاهده می‌شود. برنامه‌ها و نقشه‌های بزرگی در دست انجام هستند كه تماماً در ماوراء مرزهای لبنان تنظیم می‌شوند.

📌 اگر امروز به خود نیاییم، فردا مشاهده خواهیم كرد كه اسرائیل در هر كشور عربی، به عنوان یك نیروی سیاسی فعال در كنار گروه‌های مخالف حكومت قرار گرفته است.

📌 اسرائیل در اثر یك غفلت جهان عرب بدنیا آمد. زمانی نیز كه تازه اعراب به خود آمدند و توانستند به عمق خطرات و تهدیدات اسرائیل پی ببرند، اسرائیل راه‌های جدیدتری را برای پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر نفوذ خود در پیش گرفته بود. اسرائیل از سال ۱۹۴۸ تاكنون همواره با زمان حركت كرده و حتی گاهی از آن پیشی گرفته است.

📌 ما بعد از آنكه كار از كار گذشت، یعنی بعد از وقوع مصیبت، تازه به فكر می‌افتیم تا چاره‌ای بیندیشیم! در حالی‌كه اسرائیل از زمان پیشی گرفته است و همواره برای تحولات آینده برنامه‌ریزی می‌كند.

📌 برادران ما باید به آنچه دارند، فكر و برای حفظ آن چاره‌اندیشی کنند. باید از ثروت، قدرت، ارزش‌ها، دین، سرزمین و تمدن خود دفاع كنند. به آنها هشدار می‌دهم كه همه‌ی وجود و هستی‌شان در معرض خطر است.


اخبار لبنان را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 خرداد 1397 - 11:57:29