کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در عربستان

شنبه 19 خرداد 1397 - 14:0:28
کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در عربستان

تهران - الکوثر : آمار جهانی نشان می دهد حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان سعودی به یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار کاهش یافته است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آمار آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل «آنکتاد» نشان می دهد، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان از هفت میلیارد و پانصد میلیون دلار در سال 2016 به یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار در سال 2017 کاهش یافته است. 
کاهش شدید سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان در حالی صورت می گیرد که تحقق چشم انداز 2030 محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، مستلزم جذب گسترده سرمایه گذاری خارجی است.  
نشریه آمریکایی فوربز با انتشار مقاله ای با اشاره به سقوط سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان در سال گذشته به بررسی علل این شرایط پرداخت.

گزارش این نشریه نشان می دهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در امارات در این مدت افزایش چشمگیری داشته و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قطر با وجود محاصره بی سابقه اعمال شده بر این کشور، افزایش یافته است.

آنکتاد مهمترین علت سقوط سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در عربستان را اقدام شرکت های چندملیتی به فروش سهام خود به شرکت های سعودی اعلام کرده است. به عنوان مثال، شرکت هلندی-انگلیسی شل، پنجاه درصد از سهم خود را به شرکت سعودی «سابک» در ماه اوت سال 2017 فروخت. به نظر می رسد وعده های مقامات سعودی برای تسهیل فعالیت شرکت های خارجی، باعث جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به عربستان نشده است.  
در ادامه این گزارش آمده است: بعضی تصمیمات سیاسی مانند بازداشت شاهزادگان و بازرگانان در هتلی در ریاض، ذهنیت منفی برای سرمایه گذاری ایجاد کرده و فضای بی اعتمادی و بی ثباتی به وجود آورده است. موج بازداشت فعالان در عربستان، تردیدها درباره مفهوم آزادی در این کشور را بیشتر کرده است. برای سرمایه گذاران مسایلی مهمتر از برگزاری کنسرت های موسیقی در عربستان وجود دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


شنبه 19 خرداد 1397 - 13:47:47

دسته بندی :