مخالفت اسرائیل با دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی

جمعه 18 خرداد 1397 - 16:2:13
مخالفت اسرائیل با دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی

تهران - الکوثر: رای الیوم نوشت: اسرائیل با دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی مخالف است زیرا این دیدار بر تلاشهای نخست وزیر اسرائیل برای مجازات تهران تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ­پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در گزارشی به قلم زهیر اندراوس نوشت: برخی منابع سیاسی در تل آویو که بلند پایه توصیف شده اند، روز گذشته اعلام کردند اسرائیل با دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که قرار است دوازدهم همین ماه برگزار شود، مخالف است زیرا این نشست بر تلاشهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای تمرکز بر خطر هسته ای ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت.
خبرنگار سیاسی رادیو ارتش اسرائیل گفت چند هفته قبل پس از اینکه تصمیم برگزاری دیدار ترامپ و اون در سنگاپور قطعی شد دولت کره جنوبی از اسرائیل خواست بطور رسمی و علنی اعلام کند که از این دیدار استقبال می کند اما دولت نتانیاهو با اینکه ترامپ را بزرگترین متحد خود می داند، با درخواست کره جنوبی مخالفت کرد.
این منابع گفتند اسرائیل از این طریق خواست نارضایتی شدیدش را از منتقل شدن توپ از زمین ایران به زمین کره شمالی ابراز کند امری که موضع اسرائیل را برای تشدید تحریمها علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای تضعیف خواهد کرد.
همین منابع و همانطور که رادیو ارتش اسرائیل تاکید کرد، گفتند نتانیاهو همین هفته با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار و درباره راههای جلوگیری از نفوذ ایران در خاورمیانه و دستیابی به راههایی برای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته ای گفتگو کرد. این منابع افزودند اختلافات بین فرانسویان و اسرائیلیها درباره موضعگری در قبال ایران در کنفرانس خبری مشترک مکرون و نتانیاهو آشکار شد.
علاوه براین همین منابع تاکید کردند از نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس خبری با مکرون درباره دیدار ترامپ و اون سوال شد اما وی از پاسخ صریح درباره موضع اسرائیل در قبال این نشست طفره رفت و گفت اسرائیل از تلاشهای ترامپ استقبال و برای ایشان در سیاستش آرزوی موفقیت می کند.
پیش از این سخنگوی دولت کره شمالی بطور رسمی اعلام کرد کیم جونگ اون تصمیم ترامپ درباره قدس را در جمله ای تمسخر آمیز و توهین آمیز علیه رژیم اشغالگر محکوم کرد و گفت دولتی به نام اسرائیل وجود ندارد تا اینکه پایتختش قدس باشد و اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. سخنگوی دولت کره شمالی افزود: روابط کره شمالی و اسرائیل به شدت خصمانه است و کره شمالی مطلقا دولت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و آن را به عنوان دنباله رو امپریالسیم محکوم می کند. وی افزود از سال 1988 حاکمیت کشور فلسطین را بر سراسر اسرائیل به استثناء بلندیهای جولان به رسمیت می شناسد و بلندیهای جولان را بخشی از سوریه می داند.
روزنامه «تلگراف» انگلیس قبلا تاکید کرد سطح پیشرفته ای که پیونگ یانگ در رقابت تسلیحات هسته ای بدان رسیده است به سبب کمکهای فنی و مالی بود که از ایران دریافت کرد. این روزنامه در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است، نوشت یکی از مقامات رسمی انگلیس به این روزنامه گفت معقول نیست دانشمندان کره شمالی بتوانند به تنهایی این پیشرفت فنی را محقق کرده باشند.
این روزنامه تاکید کرد ایران در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که مظنون به دادن کمک به کره شمالی است در حالیکه روسیه نیز در این فهرست جایگاه مهمی دارد. این گزارش اظهارات متعددی را از مقامات رسمی انگلیس در صدر آنها بوریس جانسون وزیر امور خارجه در هفته گذشته نقل کرد. جانسون در پاسخ به سوالی درباره این همکاری مشکوک گفت: اکنون تحقیقی در حال انجام است که مشخص شود چگونه یک کشور توانسته است پیشرفتهای بزرگی را در زمینه توانمندیهای فنی به دست آورد. ما نقش غیر علنی و احتمالی برخی از کشورهای دارای توانمندی هسته ای را بررسی می کنیم.
درباره موضوع یاد شده در آغاز این گزارش موشه یعلون وزیر امنیت (جنگ) سابق اسرائیل در «توئیتر» نوشت پاسخ جامعه بین المللی به رهبری واشنگتن به تحریکهای نظام حاکم کره شمالی بر رفتارهای ایران در کوتاه مدت سایه خواهد افکند. وی افزود با اینکه آزمایش موشکی که کره شمالی انجام داد به ما ربطی ندارد اما باید نگران باشیم.
اما پرفسور عوزی ایون کارشناس امور هسته ای و یکی از بنیانگذاران نیروگاه هسته ای دیمونا گفت این آزمایش موشکی بسیار خطرناک است این بمب می تواند بیش از یک میلیون نفر را بکشد. ایون در پاسخ به سوالی هشدار داد واکنش آمریکا تا کنون نشان داد واشنگتن در مسیر از دست دادن قدرت بازدارندگی خود است و این بسیار خطرناک است.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


جمعه 18 خرداد 1397 - 16:2:8