العربی‌الجدید: وراثتی کردن قدرت؛ چالش رئیس جمهوری تونس

یک شنبه 13 خرداد 1397 - 11:28:21
العربی‌الجدید: وراثتی کردن قدرت؛ چالش رئیس جمهوری تونس

تهران- الکوثر: این روزها به نظر می‌رسد «الباجی قاید السبسی» رئیس جمهوری تونس در سطح سیاسی و شخصی، در شرایط دشواری به سر می‌برد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «ولید التلیلی» با انتشار تحلیلی در روزنامه قطری العربی الجدید نوشت، انتقادات «یوسف الشاهد» نخست وزیر تونس از «حافظ قاید السبسی» پسر رییس جمهوری این کشور و رییس حزب «ندای تونس»، الباجی قاید السبسی را در شرایط دشواری قرار داده است.

نخست وزیر تونس و پسر رییس جمهوری این کشور نیز در اثر این اختلافات، در شرایط بسیار دشوار و تنگنای سیاسی قرار گرفته‌اند.

شایان ذکر است که نامزدی الشاهد برای پست نخست وزیری، خواست شخص السبسی بود و حزب ندای تونس پس از کنفرانس «سوسه»، او را به عنوان نامزد نخست وزیری تونس معرفی کرد و پسر السبسی نیز ریاست این حزب را برعهده گرفت.

علاوه بر این؛ رابطه طولانی الشاهد با خانواده السبسی، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال نامزدی وی را برای نخست وزیری تونس، افزایش می‌داد.

با این حال تحولات تونس، چشم‌انداز و پیچیدگی‌های دولت، بارها پسر رییس جمهوری تونس را در موضع رویارویی با نخست وزیر این کشور قرار داده است؛ چنانچه فایل‌های صوتی افشا شده، از اختلافات عمیق میان الشاهد با حافظ قاید السبسی حکایت دارد تا جایی که پسر السبسی، الشاهد را عامل شکست حزبش در انتخابات این کشور و عاملی برای شکست دولت دانسته و با صراحت کناره گیری وی از پست نخست وزیری را خواستار شده است.

این رویدادها سبب شد تا الشاهد در چشم‌انداز آینده به دنبال موقعیت جدیدی باشد؛ از این رو فرصت را برای ارائه طرح خود در زمینه «اصلاح مسیر حرکت این حزب، تجمیع خانواده دموکراسی و تجدید بنای حزب بر اساس طرح ملی»، غنیمت شمرد.

با این حال جنگی که الشاهد به طور علنی و در تلویزیون رسمی تونس علیه حافظ السبسی به راه انداخت و رییس جمهوری تونس آن را ادامه داد، سبب شده است تا الباجی قاید السبسی از میان دو گزینه حمایت از پسر خود و یا الشاهد، ناگزیر به انتخاب یکی شود.

مسیر دشوار دستیابی به راه حل‌میانه برای تجمیع نخست وزیر و رییس حزب ندای تونس

با تحولات رخ داده، دستیابی به راه حل میانه برای تجمیع نخست وزیر و رییس حزب ندای تونس، کار دشواری است؛ الشاهد خواستار حذف السبسیِ پسر از ریاست حزب ندای تونس و بر عهده گرفتن این پست است و این هدفی روشن و آشکار است.

با وجود این که رییس جمهوری تونس در ظاهر از اداره حزب ندای تونس فاصله گرفته است، اما به عنوان موسس آن، بر امور جزئی و کلی این حزب نظارت دارد.

در دو سال اخیر که پسر السبسی ریاست حزب ندای تونس را بر عهده گرفته است، اوضاع این حزب به شکل قابل ملاحظه‌ای دچار بحران شده و موج استعفاهای اعضای حزب نیز، آن را تضعیف کرده است.

این مساله سبب شد تا حزب ندای تونس در انتخابات شوراهای شهر شکست خورده و حزب النهضه به‌عنوان رقیب آن، در رتبه نخست قرار بگیرد.

با ادامه این اختلافات و با توجه به روابط خانوادگی در حزب ندای تونس، امکان تجدید بنای این حزب و مهیاسازی آن برای شرکت در رقابت انتخاباتی آینده وجود ندارد، زیرا دامنه حمله به حافظ السبسی گریبانگیر همه اعضای خانواده رییس جمهوری شده است.

موارد متعددی درباره تضاد دیدگاه خانواده السبسی با صحنه سیاسی تونس وجود دارد:

«لزهر العکرمی» از وزیران پیشین تونس و یکی از نزدیکان رییس جمهوری این کشور (پیش از آن که به مخالف وی تبدیل شود) در این باره اظهار داشت، رییس جمهوری تونس تحت نفوذ خانواده‌اش قرار دارد... موفقیت نخست وزیر تونس به میزان تطابق تصمیماتش با خواسته‌های حافظ السبسی، رییس حزب ندای تونس و پسر رییس جمهور و خانواده وی بستگی دارد.

العکرمی در گفت وگو با رادیو «موزاییک» تصریح کرد، حقایق درباره حزب ندای تونس آشکار شده است و دیگر امکان دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به بحران سیاسی تونس با مذاکره با رییس جمهوری، وجود ندارد.

این وزیر سابق تونس از السبسی خواست تا با عزل پسرش از اداره حزب ندای تونس، زمینه را برای بازگشت افراد شایسته که از حزب کناره گرفته و استعفا داده‌اند، فراهم کند؛ زیرا این افراد قادر خواهند بود تا اعتماد میلیون‌ها رای دهنده را که در اثر اقدامات حافظ السبسی از حمایت حزب دست کشیده‌اند، جلب کنند.

همانطور که برخی پیش بینی کرده‌اند، بعید به نظر می‌رسد که رییس جمهوری تونس به الشاهد برای انجام اقدامات علیه پسرش، چراغ سبز نشان دهد. با وجود همه درخواست‌هایی که در گذشته در این زمینه وجود داشته و اتهاماتی که رییس جمهور درباره وراثتی کردن قدرت، با آن مواجه بوده است و همچنین شکست‌های انتخاباتی و مشکلات بسیاری که گریبانگیر حزب ندای تونس است، اما الباجی قاید السبسی مخالف این خواسته‌ها بوده است.

پرسش مطرح این است که رییس جمهوری تونس چگونه این بحران را اداره خواهد کرد، زیرا الشاهد با ذکاوت بسیار و در نبردی باز، حل مشکل خود با حافظ السبسی را به مردم تونس سپرده است و این به معنای در تنگنا قرار گرفتن رییس جمهور در صورت حمایت از پسرش، خواهد بود.


اخبار تونس را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 13 خرداد 1397 - 11:27:14