مصاحبه وب سایت الکوثر با

مقام فرهنگی حزب الله لبنان : جمهوری اسلامی ایران تصویری از دولت امام زمان (عج) است

شنبه 12 خرداد 1397 - 18:0:49

تهران - الکوثر : خدیجه سلوم ، مسئول فرهنگی انجمن زنان حزب الله لبنان گفت جمهوری اسلامی با تمدن و پیشرفت خود و رشد سریع در زمینه های مختلف علمی ، دینی و فرهنگی و دیگر زمینه ها ، چهره اسلام ناب و تصویر کوچکی از دولت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را به نمایش می گذارد.

پایگاه شبکه الکوثر  با خانم خدیجه سلوم معاون فرهنگی انجمن زنان حزب الله بخش «واحد مطالعات و متون» و مسئول نظارت فرهنگی در حزب الله در لبنان مصاحبه ای انجام داده است که در ادامه می خوانید :  

الکوثر: شما سفرهای متعددی به ایران داشته اید که از شما تجلیل شده است آیا می توانید از آنها و علت آن برای ما بگویید؟

خدیجه سلوم :« ابتدا از شما و شبکه الکوثر ، این شبکه آزاد و بزرگ که چهره اسلام ناب محمدی اصیل را به نمایش می گذارد تشکر و قدردانی می کنم. من سفرهای متعددی به جمهوری اسلامی ایران داشتم که دلایل زیادی داشته است از جمله شرکت در نشستهای علمی و تحقیقاتی و حتی سفرهای زیارتی. ابتدا باید بگویم که نفس سفر به جمهوری اسلامی ایران آن هم به صورت مکرر موجب می شود هر شخصی احساس افتخار و عزت کند چرا که این جمهوری اسلامی با تمدن و پیشرفت خود و رشد سریع در زمینه های مختلف علمی ، دینی و فرهنگی و دیگر زمینه ها ، چهره اسلام ناب و تصویری از دولت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را به نمایش می گذارد. نفس حضور در این کشور که این روش و این اندیشه و این دین را دارد که آخرین دین و رسالت به شمار می رود و امام خمینی (قدس سره شریف) و ملت شجاع و مقاوم ایران با برپایی دولت اسلامی در ایران ، آن را متبلور ساختند ، موجب افتخار است. درباره حضور من در مراسمها در ایران که در آن از من تجلیل شده است باید بگویم اولین مناسبتی که در آن حضور پیدا کردم بیشتر از آن که آن را تجلیل از خودم بدانم برای من از این نظر مهم بود که در واقع قداست امام خمینی (ره) و عظمت این مرد بزرگ را احساس کردم و خدا را شکر می کنم که در زمان ایشان زندگی کردم و این در کنفرانسی در سال دو هزار و سه بود که به مناسبت سالروز رحلت حضرت امام خمینی در تهران برگزار شد. زنانی از سراسر جهان از ادیان و تمدنهای مختلف به این کنفرانس دعوت شده بودند ، زنانی که تحت تاثیر امام خمینی قرار گرفته بودند زنانی که امام خمینی در زندگی آنها تاثیر مهمی گذاشته بود و این تاثیر در کار و زندگی و نزدیکی آنها به جمهوری اسلامی نمود پیدا کرده بود. حتی مثلا در بین آنها یک نقاش زن آلمانی مسیحی حضور داشت که می گفت از وقتی که چهره ایشان را دیده است دیگر نمی تواند تصویر دیگری را بکشد. مشاهده کردن چنین چیزهایی واقعا برای من بهترین مراسم تجلیل بوده است. دومین بار سال گذشته بود و واقعا تاثیر بسیار زیادی بر من داشت چرا که آن را منتی از طرف سلطان نفوس ، امام رئوف ، امام رضا علیه السلام می دانم. این همایش در حرم امام رضا علیه السلام برای گرامیداشت زنان جهان برگزار شد اما در آن زنان اندکی حضور داشتند و تنها هشت زن از سراسر جهان بودند و به لطف امام رضا من یکی از آنها بودم ، نمی دانم چرا اما این لطفی از جانب ایشان بود و من به هیچ وجه شایسته آن نبودم. اما می دانم در این همایش که حضور داشتم امام می خواستند از طریق این بنده ضعیف به همه زنان مجاهد و مقاومت در لبنان که من قطره ای از دریای آنها هستم بگوید ما را می بیند و احساس کردم که امام رضا علیه السلام به عمل ما توجه دارد به ویژه اینکه این مراسم در همان روزی برگزار شد که من بیست و هفت سال پیش برای اولین بار در مراسم حزب الله شرکت کردم و این ارتباط به نوبه خود موجب شد احساس کنم عمل و فعالیت ما در حزب الله و به طور کلی در لبنان مورد رضایت امام رضا علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام قرار دارد.» 

الکوثر:  همانطور که می دانید مقام معظم رهبری مشوق نقش زنان در جامعه هستند شما چه کاری در این زمینه انجام داده اید؟

خدیجه سلوم:« در واقع امام خامنه ای حفظه الله تکمیل کننده میراثی است که از امام خمینی (قدس سره) به جا مانده است به ویژه در خصوص زنان. یعنی زمانی که سخنان امام را درباره نقش زنان در پیروزی انقلاب مشاهده می کنیم می بینیم که تثبیت کننده این نقش زنان است که شاید برخی آن را از باب مبالغه و اغراق در نقش زنان توصیف کنند اما از ویژگیهای امام خمینی این بود که واقعیتها را همانطور که هست توصیف می کردند و توصیف نقش زنان در پیروزی انقلاب ، توصیف یک واقعیت موجود بود. امام خامنه ای درباره این ویژگی زنان گفته است اگر درنظر بگیریم که پنجاه درصد زنان جامعه ما در زمان انقلاب اسلامی حرکت کردند در واقع پنجاه درصد مردان نیز به خاطر حضور این زنان در صحنه حاضر شدند بنابراین ما زنان دست کم پنجاه درصد جامعه را حرکت دادیم و این یک واقعیت است. زنان همانطور که امام خمینی (قدس سره) فرمودند نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و تربیت نیمی دیگر نیز به آنها محول شده است. امام خامنه ای همواره به وجود زنان در جامعه اسلامی توجه دارند چرا که از حقیقت کاری که زنان انجام می دهند آگاهند و آن را به خوبی درک می کنند و از سوی دیگر حقیقت خطراتی که زنان مسلمان در جنگ نرم در معرض آن قرار دارند می دانند ، جنگ نرمی که امام خامنه ای آن را خیلی خوب توصیف کرده اند به این معنا که این جنگ ، جنگ با سلاح نظامی و ویرانگر و برای از بین بردن بدن نیست بلکه جنگی است که فکر و عقیده را هدف قرار می دهد و می خواهد آن را منحرف کند ، سلاحی شیمیایی است که قلب و روح ما را آلوده می کند برای همین آن را جنگ نرم نامیده اند. مهمترین کسانی که در این جنگ مورد هدف قرار دارند زنان هستند چرا که اگر زنان اصلاح شوند جامعه اصلاح شده است و اگر زنان فاسد شوند جامعه فاسد شده است. برای همین است که امام خامنه ای در همه سخنرانیهای خودشان چه در محافلی که تنها به زنان اختصاص دارد و چه در محافلی که زنان هم در آن مشارکت دارند و یا حتی در محافلی که تنها مردان حضور دارند می بینیم که در بیشتر سخنرانیهایشان بخشی را برای اشاره کردن به نقش زنان مسلمان و اهمیت آن در همه زمینه ها اختصاص می دهند و بر محورهای اصلی متمرکز است که نخستین آن نقش کلی زنان در خانواده هایشان و پس از آن نقش اجتماعی زنان در جوامع خود در زمینه های فکری ، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و رسانه ای به شمار می رود چرا که رسانه های غربی به شکل بسیار دقیق برای خدشه دار کردن و منحرف کردن چهره زنان مسلمان تلاش می کنند و می خواستند وانمود کنند که زنان مسلمانی که چادر مشکی به سر می کنند انسانهایی با فکر بسته هستند اما به لطف وجود زنان نمونه ای که در جهان و عصر حاضر به ویژه در جمهوری اسلامی ایران هستند مسخره و دروغ بودن این ادعای آنها نمایان شد و امام خامنه ای به زنان زیادی در این خصوص استناد کرده اند مانند خانم اصفهانی و خانم حداد و زنان ایرانی زیادی که در مجله های علمی حضور آنها را شاهد هستیم. امروز می بینیم که سطح فعالیت و تاثیر گذاری زنان مسلمان ایرانی تحول بسیار سریعی دارد و نسبت زنان تحصیل کرده و دانشگاهی در جمهوری اسلامی بیشتر از مردان است و این چیزی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشت. بنابراین با آنچه امام خمینی (قدس سره) به آن تصریح کردند و آنچه مقام معظم رهبری تثبیت کردند و در جمهوری اسلامی به تصویر کشاندند می توانیم دیدگاهی واقعی به مسائل مربوط به زنان را شاهد باشیم.»

الکوثر: زنان چه نقشی در فعالیتهایی که در سطح جامعه لبنان برگزار می کنید دارند ؟

خدیجه سلوم:«در فعالیتهایی که در سطح فعالیتهای زنان در حزب الله برگزار می کنیم در همه زمینه های مختلف شامل فرهنگی ، رسانه ای ، اجتماعی و سیاسی ، زنان نقش بسیار مهمی دارند چرا که واقعیت ارزشهایی را که ما می خواهیم برجسته می کند. اقداماتی که در جامعه زنان خود انجام می دهیم در این چارچوب قرار دارد و با هدف برجسته کردن نقشی که زنان باید در جامعه ما در زمینه های مختلف انجام دهند صورت می گیرد و به هیچ وجه به یک زمینه خاص محدود نمی شود ، ما به این حضور موثر و فعال زنان در همه زمینه های زندگی روزمره خود نیاز داریم به ویژه در جامعه لبنان. ویژگی جامعه لبنان که از تنوع طائفی و دینی و سیاسی زیادی برخوردار است و در لبنان جامعه ای منحصر به فرد را با این تنوع مشاهده می کنید ، مسئولیت ما را به عنوان زنان متعهد و متدین و زنانی که به شکل اساسی مورد هدف قرار دارند بیشتر می کند چرا که رسانه ها زنان مسلمان شیعه و حزب اللهی را هدف قرار می دهند. مهمانان و مسافران زن خارجی زیادی به لبنان می آیند و تعجب می کنند چرا که واقعیتی متفاوت با آنچه در رسانه ها به آنها نشان داده شده است می بینند و مشاهده می کنند که زنان حزب اللهی زنانی فعال ، تحصیلکرده و موفق در خانواده خود و در جامعه هستند و از سطح خوبی از فرهنگ برخوردار هستند و با هدف و برنامه هستند و می خواهند به اهداف خود برسند و از جایگاه علمی بالایی برخوردار هستند و اینها چیزهایی است که تلاش می کنند بگویند ما زنانی که از این پوشش استفاده می کنیم ، نداریم. یکبار یک زن انگلیسی که درباره زنان مسلمان تحقیق می کرد و به کشورهای اسلامی زیادی سفر کرده بود و با شخصیتهای زن زیادی از طوایف مختلف دیدار کرده بود ، برای آخرین بار که به دفتر من آمد با تعجب بسیار دیدم که چادر به سر کرده است و من از این مسئله بسیار تعجب کردم و از او پرسیدم چرا این کار را کردی؟ او گفت می خواستم خود را در این لباس قرار دهم که می گویند زنان را محدود می کند تا آن سبکی و پروازی را که شما با پوشیدن این لباس مشکی احساس می کنید احساس کنم.»

الکوثر - آیا می توانید از موفقیتهای خودتان برای ما بگویید با توجه به اینکه می دانیم دوست ندارید از آن صحبت کنید؟

خانم سلوم :« واقعیت این است که اصلا مسئله تواضع مطرح نیست بلکه من اگر بخواهم آنچه را که در این سالها در طول این مسیر حزب اللهی انجام داده ام توصیف کنم باید بگویم قطره ای هستم در این دریا. دریای زنان بزرگی که همه آنچه در توان داشتند برای تثبیت این جنبش و این موجودیت اسلامی و تثبیت چهره واقعی زنان مسلمان و چهره ای که اسلام برای زنان به عنوان یک انسان و به عنوان الگو و به عنوان آینه ای برای جمال و جلال الهی در آن واحد می خواهد به کار بستند.  موفقیتهای من و موفقیتهای همه زنان ، همه همسران مجاهدان و شهدا ، همه مادران و خواهران مجاهدان و شهدا ، همه معلمان ، همه زنان کارمند ، همه زنان مبلغ و همه زنانی که پرچم حزب الله را در دست دارند آن هم در زمانی که هر کسی که پشت این پرچم قرار دارد با تهمت بزرگی مواجه می شود ، همه زنانی که این چادر را به سر کردند و در خیابانها متهم شدند و مورد سوال قرار گرفتند که (امام) خمینی چقدر به شما داده است تا این چادر مشکی را به سر کنید ، همه خواهرانی که در حال حاضر در جایگاههای رسانه ای ، فرهنگی ، پزشکی ، دانشگاهی یا در هر زمینه دیگری هستند ، موفقیتی برای این مسیر است و معتقدم هر کاری که ما انجام داده ایم و هر موفقیتی که به دست آورده ایم به این دلیل بوده است که الگوی ما حضرت زهرا (س) سیده نساء العالمین بود که آن را حضرت امام خمینی (قدس سره شریف) ارائه و امام خامنه ای آن را برای ما تثبیت کردند تا الگویی باشد برای هر زنی در هر نقطه از زمین ، و اگر بخواهم آن را تشبیه کنم ، مانند فانوس دریایی باشد که در دریای تاریک کشتیها را هدایت می کند تا به ساحل امن و امان برسند. این موفقیتها در این دایره قرار می گیرد ، در دایره حضرت زینب و در دایره حضرت زهرا سلام الله علیهما و در دایره رهنمودهای اشخاصی که خدای متعال بر ما منت گذاشته است مانند امام خمینی ، آقای خامنه ای و سید حسن نصرالله و همه مجاهدانی که در این راه و این مسیر قدم گذاشتند.» 

الکوثر:  آیا توانسته اید چیزی به زنان در این جامعه اضافه کنید؟

خانم سلوم :« برای پاسخ به این سوال مجبور خواهیم بود به مراحل نخست شکل گیری حزب الله در لبنان بازگردیم ، اولین چیزی که به زنان جامعه ما اضافه شد این بود که آن نیاز درونی شکست ناپذیر بودن رژیم صهیونیستی شکسته شد ، آغاز حزب الله با آغاز مقاومت نظامی همراه بود چرا که حزب الله با اشغالگری اسرائیلی شکل گرفت و به وجود آمد و در ابتدا چیزی که به زنان اضافه شد جنبه فرهنگی داشت تا این مقوله که در جان لبنانیها و به طور کلی اعراب کاشته شده بود که این ارتش و این رژیم شکست ناپذیر است از بین رفت و شکسته شد. ابتدا در این جهت بود که زنان جامعه ما ، مادران ، همسران ، خواهران و دختران مجاهدان بفهمند این مقوله در زیر پاهای مجاهدان ما شکسته خواهد شد هر اندازه که طول بکشد. و به شکر خدا زنان با این فرهنگ که در آن زمان شکل گرفت در میدان مقاومت در کنار همسران و فرزندان و برادران خود حضور پیدا کردند. در فروپاشی توافق هفدهم ایار در فیلمها مشاهده می کنیم که زنان در خیابان امام رضا در بئرعبد در راهپیمایی که در اعتراض به این توافق برگزار شد زنان در ابتدای این اعتراض بر روی زمین نشسته اند و از جوانان خود دفاع می کنند. این حضور و این جهاد و این فرهنگ اصیل بر پایه فرهنگ حضرت زینب سلام الله علیها است. در مراحل بعدی نیز این فرهنگ با گسترش حزب الله توسعه یافت و حزب الله که یک نهاد مردمی شیعی و به طور کلی لبنانی است ، زنان در کنار آن حضور داشتند تا با این توسعه و این فرهنگ همراه باشند. و می بینیم این چارچوب فراتر از یک خانه فرهنگ شد و بیش از یک همایش فرهنگی و فعالیتهای زنانه شد و زنان محجبه در همه فعالیتها و در همه زمینه های فرهنگی ، رسانه ای ، بیمارستانی و درمانی و اجتماعی و رسانه ای حضور پیدا کردند و شمار آنها به اندازه ای است که قابل چشم پوشی نیست و همه اینها به لطف بازگشت ما به اصالت و واقعیت اسلام ناب محمدی است که دین رحمت و بخشش و بزرگی است و آخرین رسالتی است که آمد تا بشریت را به کمال خود برساند به ویژه در این زمان که می بینیم تلاشهای زیادی برای تحریف و بدنام کردن آن صورت می گیرد و می خواهند بگویند که اسلام دین سر بریدن و سرکوب و دین حبس کردن زنان در خانه و جلوگیری از تحصیل زنان و تبدیل آن به کالایی برای بهره بردن است. مسئولیت و وظیفه ما این است که برابر این نمونه نادرست و غیر واقعی و منفی از اسلام که می خواهد اسلام ناب محمدی را از بین ببرد ، الگو و نمونه ای درست و واقعی از اسلام ارائه کنیم و این چیزی است که در تحقق آن موفق بوده ایم. معتقدم در این مسیر بزرگترین دستاورد ، آن چیزی است که امروز مشاهده می کنیم. تصویری که امروز از اسلام مشاهده می کنیم به دو شکل است اسلام تروریستی و اسلام محمدی که در زنان هوشیار و فرهنگی ما و در جوانان ما که از حق و از راهبه مسیحی و از زن ایزدی دفاع می کنند و به یاری مظلومان و مستضعفان می شتابند مجسم شده است ، این مهمترین دستاورد و موفقیت است.»

الکوثر- آیا توانسته اید پیام مقاومت و زنان مقاومت را به جامعه داخلی و خارجی برسانید؟

خانم سلوم :« پیام مقاومت و ما به عنوان زنان مقاومت که یکی از مهمترین عوامل در رساندن این پیام به شمار می رویم ، پیروزیها و این خونهای پاکی است که با  خون ثبت کرده است که این دشمن شکست خورده است و شکست خواهد خورد و نبرد حق با باطل نبردی ازلی است و از زمان هابیل و قابیل وجود داشته و تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت. پیروزیهای اصلی به لطف خون شهدا به دست آمده است و زنان نیز طبعا نقش مهمی داشته اند چرا که زنان ، مادران این مجاهدان ، همسران این مجاهدان و خواهران آنها هستند و محرک این جامعه به شمار می روند و کسانی هستند که به گفته امام خمینی از دامن آنها مردان به کمال می رسند و به معراج می روند و زنان وظیفه پرورش مردان را برعهده دارند. بنابراین دستاوردی که زنان در جامعه در سطح مقاومت داشتند این پیروزیها است و پیروزی معمولا واقعیت و اعتبار آنچه را که زنان انجام می دهند نشان می دهد و برجسته می سازد. رساندن این پیام در سطح خارجی تنها دشوار نبوده است بلکه در سطح داخلی و حتی در خاستگاه شیعی اسلامی حزب الله و پس از آن در جامعه لبنانی که تنوع گرایشها و احزاب و ایدئولوژی فکری یا دینی آن را می شناسیم این دشواری برای نشان دادن این چهره واقعی وجود داشته است چه در لبنان و چه در خارج از آن چهره ای منفی از زنان وجود دارد چه برسد درباره زنان مقاومت. امروز زنان شهدا همانند پرچمی در آسمان آزادی و کرامت و تمدن و ارائه بهترین و زیباترین تصویر از زنان به اهتزاز درآمده اند چرا که می دانید در جهان هیچ چیزی با ارزش تر از فرزند برای یک مادر وجود ندارد اما می بینیم که این مادران فرزند خود را تقدیم می کنند و به آن افتخار می کنند چرا که آن را در راه پیروزی حق و پیروزی مقاومت و تثبیت آموزه های اسلام و مقابله با هر آنچه که می خواهد به آزادی و اسلام ما آسیب برساند تقدیم کرده اند. اینها دستاوردها و موفقیتهایی هستند که خودشان را نشان می دهند و از خود صحبت می کنند. آنچه که حضور زنان را ثابت می کند و چهره زنان را به تصویر می کشد عمل است نه حرف.»

 دراین خصوص از بیانات مقام معظم رهبری امام خامنه ای که نائب امام زمان ما در عصر غیبت است استفاده می کنم که ایشان همواره در بیاناتشان خطاب به ما به عنوان یک زن به طور خاص و به طور کلی به عنوان یک انسان ، به التزام و اقتدا به فاطمه زهرا سلام الله سیده نساء العالمین دعوت می کنند و این دعوت یک دعوت حقیقی است که برویم و ببینیم چگونه می توانیم خود را به شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها نزدیک کنیم که چه از نظر فکری و چه از نظر اخلاقی ، جهادی ، عقیدتی و عملی و حتی در سطح خانواده ای برای ما زنان یک مدرسه و یک انسان کامل است و این دعوت تنها برای زنان نیست بلکه مردان را نیز شامل می شود و حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما در همه مراحل زندگی ما اسوه و الگو به شمار می روند.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


شنبه 12 خرداد 1397 - 17:59:46

عکسهای بیشتر :