رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان

دو شنبه 7 خرداد 1397 - 15:18:59
رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان

تهران - الکوثر: مردم هر نقطه از جهان با زبان، آداب، رسوم و باورهای خود به استقبال ماه خدا می روند و مهمان خوان پرنعمت پروردگار می شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فریضه ها و عبادت ها در ماه میهمانی خدا، اصول و قاعده خاصی دارد، اما نحوه اجرای مراسم افطاری، سحری و دیگر سنت ها در مناطق مختلف دنیا با یکدیگر تفاوت هایی دارد که این تنوع را می توان نشات گرفته از شرایط اقلیمی و تفاوت خصوصیت های فردی و اجتماعی جوامع گوناگون دانست. 


حال و هوای ماه مبارک رمضان در «ترکیه» 
رمضان در ترکیه با شور و حال خاصی همراه است. گستراندن سفره های طولانی افطار در خیابان ها و بازکردن روزه در هنگام افطار به شکل جمعی از آیین و رسوم مردم این کشور محسوب می شود. تزیین کوچه ها و خیابان ها نیز از سنت های مربوط به این ماه مبارک به شمار می رود. مساجد ترکیه در رمضان هم به واسطه حضور گسترده و بیشتر روزه داران از رونق و شور بیشتری برخوردار هستند. 

یکی از مراسمی که شور و هیجان خاصی را به روزه داران به خصوص در زمان سحر می دهد، «چاوشی خوانی» به سیاق سنتی آن است. در این ماه برخی از شبکه های تلویزیونی ترکیه نیز با تدارک پخش برنامه های خاص به استقبال این ماه می روند و اقدام به پخش برنامه های احکام و سریال های اسلامی قبل از افطار و هنگام سحر می کنند. 

ماه مبارک رمضان در ترکیه با صرف خوراکی های مخصوص همراه است. زیتون و خرما، دستکم 2 نوع پنیر شامل پنیرمعمولی و پنیر موسوم به کاشار از جمله مواد غذایی پرمصرف در این ماه به شمار می رود به طوری که این اقلام را تقریبا در تمامی منازل می توان مشاهده کرد. مسلمانان ترکیه در این ماه با حضور در بازارها به خرید خوراکی های خاص برای افطار می پردازند و زنان نیز در منازل خود شیرینی های مخصوص این ماه همچون کانفه و باقلوا تهیه می کنند. 

مراسم ماه رمضان در «افغانستان»
مردم افغانستان به پیشواز ماه مبارک رمضان می روند و هر ساله به این امر مبادرت می ورزند. روز نخست رمضان از طرف دولت تعطیل اعلام می شود و مسلمانان آماده برپایی مراسم مخصوص این ماه در کشور خود می شوند. روزه داری در فرهنگ عامه افغانستان، جایگاه خاصی داشته و محفل های دعا، نیایش، موعظه و حکمت در مسجدها و مکان های مقدس دینی و مذهبی رواج دارد. 

تلاوت و ختم قرآن کریم از مهم‌ترین آدابی به شمار می رود که مردم افغان در ماه مبارک رمضان به آن توجه ویژه‌ای دارند، افطاری دادن به مستمندان و کمک به آنها در این کشور مرسوم است و بیشتر مساجد این کشور در شب‌های ماه مبارک افطاری می‌دهند. 

در افغانستان هم مانند ایران مردم از غذاهای خاصی در سفره های افطار استفاده می‌کنند، سفره‌ها در ماه رمضان اندکی رنگین‌تر از سابق می‌شود، چاشنی سفره حتی در خانواده‌های فقیر ‏در این ماه ترک نمی‌شود و استفاده از ترشی خاص افغانی که چتنی نام دارد بسیار مرسوم است، خرما به‌دلیل ارزش غذایی بالا و زولبیا که مردم افغانستان به آن جلبی می گویند طرفداران زیادی در این ماه دارد. ‏ 

آیین های ماه رمضان در «هند» 
هند با توجه به تعدد آیین ها و مذهب های گوناگونی که دارد اما همواره ماه رمضان از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است. پخش برنامه های مذهبی و خطبه های اسلامی از رادیو و تلویزیون، اختصاص صفحه هایی از روزنامه ها و نشریه ها به مطالب مرتبط با ماه مبارک، اجرای فعالیت های مذهبی متناسب با این ماه و همایش های فرهنگی از جمله این مراسم به شمار می رود که هرساله در ماه رمضان در کشور هند برگزار می شود. 

مساجد و اماکن مذهبی پیش از ماه مبارک رمضان رنگ آمیزی و با پارچه های رنگارنگ تزیین می شوند. بازارها نیز در این کشور رنگ رمضان به خود می گیرند و دربخش های غیر مسلمان با اختصاص غرفه هایی اجناس ویژه ماه مبارک رمضان را عرضه می کنند. 

روزه داران هندی معمولا روزه خود را با نمک، آب گرم و خرما باز کرده و بعد برنج و نان، عدس پخته، حلیم و هریس با فلفل و ادویه زیاد صرف می کنند. پای ثابت سفره های افطار و سحر مسلمانان هندی، غذا خاصی به نام غنجی است که از ترکیب برنج، گوشت، درست می شود. نوشیدنی های خاص ماه رمضان هم در این کشور، آب لیمو و شیر مخلوط با آب است که هندی ها معتقدند این نوشیدنی انرژی روزه دار را برای عبادت شبانه افزایش می دهد. در هند سحرخوان ها جایگاه مهمی دارند. آنها پیش از نماز صبح مردم را از خواب بیدار می کنند تا عبادت سحرگاهی را به جا بیاورند و سحری بخورند. 

نگاهی به آداب و رسوم رمضان در «امارات متحده عربی» 
برپایه سنتی دیرپا، ماه مبارک رمضان از نیمه شعبان در امارات جشن گرفته می شود. پوشیدن لباس های مخصوص برتن کودکان که روی آن با نخل طلا دوخته شده در شبی که به «حق خدا» معروف است از مهم ترین برنامه های ماه شعبان و در پیشواز از این ماه عزیز به شمار می رود. برگزاری میهمانی های جمعی افطاری و صرف غذا به شکل گروهی در لحظه افطاری بر فرش هایی که روی زمین می گسترانند، شکوه خاصی به این ماه در کشور امارات می بخشد که تمام اهالی محل را هر شب هنگام اذان مغرب به دور یکدیگر جمع می کند. برنج، سمبوسه، خرما، شیرینی، حلوا، شیر، پنیر و میوه جات از جمله عمده ترین خوراکی ها به هنگام صرف افطاری محسوب می شود. تبادل نظر در ارتباط با مسایل دینی و مدح حضرت رسول(ص) از جمله سنت هایی به شمار می رود که در میان اهالی امارات رواج دارد. سحرخوانی برای بیدار کردن مردم در هنگام سحر نیز از دیگر رسوم این کشور است. در امارات، مجازات روزه خواری را یک ماه حبس یا 2 هزار درهم جریمه نقدی در نظر گرفته اند. 

آیین ماه مبارک رمضان در «عمان» 
دید و بازدید خانواده ها از یکدیگر در عمان یکی از مراسم مخصوص این ماه به شمار می رود و آنها هر روز در منزل یکی از اقوام افطار می کنند. عمانی ها در زمان سحر غذاهای مخصوصی مانند گوشت، برنج، چای و قهوه می خورند. 

کودکان عمانی در بازی به نام «قرنقشوه» در خیابان های محله می چرخند و از یک خانه ای به خانه دیگر می روند و در برابر آنها می ایستند و از آنها شیرینی می خواهند. در عمان روزه‌خواری مجازات حبس و جریمه دارد. 

ماه مبارک رمضان در «آلبانی» 
نواختن طبل در هنگام مشاهده هلال ماه مبارک رمضان از جمله مهم ترین رسوم کشور آلبانی به شمار می رود. در این کشور که اتحاد میان مسلمانان در ماه رمضان بیش از پیش به چشم می خورد، حتی گاهی مسیحیان نیز همراه با برادران دینی خود به گرفتن روزه و برگزاری عبادت های مخصوص این ماه می پردازند. 

یکی دیگر از سنت های شایسته رمضانی در آلبانی ختم قرآن کریم در مساجد آلبانی است و در این میان ائمه جماعت مساجد در نخستین روزهای این ماه، با قرائت یک جزء از قرآن پس از نماز ظهر، خود را برای ختم کامل کلام وحی آماده می‌کنند و نمازگزاران آلبانیایی نیز در اطراف وی جمع شده و این سنت حسنه را به جا می‌آورند. 

آیین ماه مبارک رمضان در «بحرین» 
با آغاز ماه مبارک رمضان در کشور بحرین، مردم بر تن فرزندان خود بالاپوش سنتی می پوشانند تا با خواندن سرود به خانه همسایگان بروند و شیرینی دریافت کنند. شیرینی های مخصوصی در ماه مبارک رمضان در این کشور پخته می شود که در هنگام افطاری مورد استفاده قرار می گیرد. دورهمی های دینی در این ماه در بحرین رواج دارد. مجازات روزه خواری در اماکن عمومی در کشور بحرین 3 ماه حبس است. 

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در«پاکستان» 
در ماه مبارک رمضان مساجد پاکستان از رونق خاصی برخوردارند. هنگام افطار و پس از برگزاری نماز با خرما، گوشت و برنج افطار می کنند و در دهه آخر ماه مبارک، سحری را نیز در مسجدها میل می کنند و میان روزه داران شیرینی و حلوا توزیع می شود. 

برگزاری میهمانی های افطاری در پاکستان از سنت های زیبای رمضان در این کشور به شمار می رود. جنب و جوش مردم اسلام آباد در فاصله چند ساعت مانده به افطار، برای فراهم کردن وسایل مورد نیاز برای افطاری، دیدنی است و بازارها و فروشگاه ها در ساعت های نزدیک افطار مملو از جمعیت می شود. 

همچنین همزمان با آغاز ماه میهمانی خدا، پاکستانی ها نیازمندان جامعه را از یاد نبرده و با کمک به تنگدستان، ماه رمضان را به ماه احسان و همیاری تبدیل می کنند. کسبه نیز قیمت اجناس و مایحتاج اصلی از جمله سبزیجات، گوشت و موارد دیگر را تا حدودی کاهش می دهند تا سهمی در کمک به قشر فقیر و کم درآمد و کسب ثواب در این ماه داشته باشند. 

فعالیت دستگاه های سیاسی و دولتی پاکستان نیز در ایام ماه رمضان کاهش می یابد زمان آغاز و پایان فعالیت کارمندان دولتی نیز تغییر می کند و کارمندان یک ساعت زود تر از روزهای معمول، کار را ترک می کنند. 

«تایلند» و آداب و رسوم مسلمانان در ماه رمضان 
تایلندی ها نیز در ماه رمضان مراسم خاصی دارند. مردم روزه دار این کشور روزه خود را با آب و خرما باز می کنند. پختن شیرینی های سنتی نیز در این ماه در میان مردم تایلند مرسوم است. مبلغان دینی و مذهبی در مسجدهای آن کشور، کلاس های مختلفی را دایر می کنند و به ارشاد مردم می پردازند. علاوه بر شب های 19، 21 و 23 ماه مبارک که مردم این کشور، شب های قدر را پاس می دارند، شماری از روزه داران شب 27 رمضان را نیز به عنوان شب قدر گرامی می دارند. ختم قرآن، صدقه دادن به افراد فقیر و غذا دادن به روزه داران و افراد بی بضاعت از جمله رسوم مردم تایلند به شمار می رود. 

آداب و رسوم ماه رمضان در «سوریه» 
مردم سوریه، آداب و رسوم قدیمی و ریشه داری برای ماه مبارک رمضان دارند که سابقه آنها به زمان ورود اسلام به سوریه و گسترش فتوحات اسلامی بازمی گردد که در برنامه فعالیت های روزانه و همچنین خوراک آنها تأثیرگذار است. در تمام مناطق سوریه، ماه های رجب و شعبان به شب زنده داری و عبادت می گذرد. مراسم «طبل زنی» در سحر برای بیدار کردن مردم و آماده سازی برای تهیه غذای سحر از جمله مهم ترین آیین مذهبی در کشور سوریه محسوب می شود. جمع شدن دسته جمعی دور سفره های سحر و خوردن غذاهایی چون گوشت، برنج، ماهی، سبزی، کباب، سالاد، چای، پنیر، مربا، زیتون، تخم مرغ از مهم ترین خوراکی های این ماه به شمار می رود. 

در سوریه به هنگام سحر نیز دورهمی های مسلمانان شکل می گیرد و عبادت به هنگام اذان صبح نیز به شکل جمعی صورت می پذیرد. تلاوت قرآن تا هنگان اذان ظهر نیز از جمله مراسمی است که در این کشور انجام می شود. دهه اول ماه رمضان که در سوریه «دهه غذا» نام دارد، کنایه از توجه و اهتمام مردم به تهیه وعده های غذایی. دهه دوم را «دهه پوشاک» نامیده اند چرا که با خریدن لباس آماده جشن عید فطر می شوند و دهه آخر هم «دهه شیرینی» است که کنایه از تهیه و فروش شیرینی های معروف در بازارها دارد. 

ماه مبارک رمضان در «عربستان» 
ماه رمضان در عربستان با عادت های خاصی همراه است که از آن جمله می توان به تغییر لوازم و اثاثیه زندگی اشاره کرد که نشان از خوش یمنی این ماه در نزد آنان دارد. در عربستان هزاران مسلمان در ماه مبارک رمضان از اذان صبح به ادای مناسک عمره و عبادت اقدام می کنند. مراسم افطاری و سحری نیز پس از عبادت گروهی شکوه خاصی دارد. خرما، قهوه عربی، گوشت چرخ کرده و ماهی از جمله مهم ترین خوراکی هایی به شمار می رود که در ماه رمضان در عربستان استفاده می شود. همچنین روزه خواری در ملاعام در عربستان، شلاق و زندانی شدن را در پی دارد. 

مراسم ماه مبارک رمضان در «قطر» 
استقبال از ماه رمضان از نیمه های ماه شعبان با جنب و جوش خاصی در قطر آغاز می شود. جشن های این ماه به واسطه آداب و فرهنگ اجتماعی مردم این کشور برپا و در فروشگاه های موادغذایی در قطر تخفیف های خاصی برای ماه رمضان در نظر گرفته می شود. مساجد میزبان برگزاری مراسم معنوی در این ماه هستند و نشست های مذهبی ویژه، جای برخی سرگرمی های همیشگی آنها را می گیرد که نشان از اهمیت این ماه در کشو قطر دارد. مجازات روزه خواری در قطر، شامل 3 ماه حبس یا 3 هزار ریال جریمه است. 

آداب و رسوم ماه رمضان در «کویت» 
کویتی ها با آغاز ماه مبارک رمضان، گلدسته ها و مساجد را تزیین کرده و فانوس های متعددی که با برق و شمع کار می کنند، در مناطق و محله های مختلف این کشور قرار می دهند. آجیل مخلوطی متشکل از نقل، انجیر خشک، گلبرگ و گردو به نام «کرکیعان» از مهم ترین خوراکی ها در ماه مبارک رمضان در این کشور است. برپا کردن سفره های متنوع افطار، بازار خوراکی های این شهر را از همیشه داغ تر و پر رونق تر می کند و مردم به دنبال تهیه انواع مواد غذایی برای سفره های افطاری و سحر هستند. در کویت مجازات روزه خواری در مکان های عمومی، یک ماه حبس یا 100 دینار جریمه نقدی است. 

 مناسک و مراسم ماه رمضان در «مالزی» 
مالزی در ماه مبارک رمضان چهره خاصی به خود می گیرد تا جایی که خبرنگاران بسیاری به این کشور می آیند تا از مراسم و جشن های آنها دیدن کنند. با وجود نژادها و خیل زیاد بوداییان، هندوها و مسیحیان اما ابهت خاص ماه مبارک رمضان در این کشور، علاقه مندی برخی غیر مسلمانان را به روزه داری بر می انگیزد تا یک روز را به روزه داری مشغول باشند. آتش بازی در شب آغازین ماه مبارک رمضان، چراغانی کردن خیابان ها و آذین بندی معابر از جمله دیگر اقدام های مردم در ابراز شادی برای ماه مبارک رمضان است. 

حضور بیش از پیش مردم مالزی در مساجد، توجه ویژه به قرآن کریم، تلاش برای حفظ آن، برگزاری جشن های رمضان و... از جمله برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان در مالزی به شمار می رود. مردم این کشور در ماه رمضان مراسم و آداب و رسوم خاصی دارند که گستراندن سفره های افطاری با خوراکی ها و نوشیدنی های مخصوص این ماه که در دیگر ماه های سال دیده نمی شود از جمله این آداب و رسوم محسوب می شود. از خوراکی های مورد مصرف مالایی ها می توان به گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی اشاره کرد که به شکل های مختلفی می پزند. شیرینی ها و حلواها در شکل ها و رنگ های مختلف، از غذاهای مخصوص این ماه محسوب می شود. از جمله دیگر غذاهای آنها که در این ماه طبخ می شود، می توان به «کباب»، «شاورمه» و «قطائف» اشاره کرد که برخی از آنها را از دیگر کشورها آموخته اند. 

بیشتر مسلمان های مالزی در مساجد افطار می کنند و نماز را به جماعت می خوانند، برخی نیز به اتفاق خانواده افطار می خورند. در مسجدها غذای «شوربای برنج» که غذای معروف ماه رمضان در کشور مالزی است با برنج و گوشت گوسفند یا مرغ و گاهی با انواع سبزیجات طبخ و به طور رایگان در میان نیازمندان توزیع می شود. 

ماه مبارک رمضان در «اندونزی» 
در این کشور مردم از چند روز قبل از آغاز ماه مبارک به استقبال آن می روند و در روزه داری و عبادت نیز همت و تلاش بسیاری دارند. ماه مبارک رمضان، برای مسمانان اندونزی ماه جشن و شادی است. شادمانی‌های شبانه، تفریحات، بازی‌های مختلف و غذاهای متنوع، همه جزیی از فرهنگ مردم اندونزی در این ماه به شمار می رود. پس از رؤیت هلال ماه رمضان در این کشور، تعدادی از افراد تا صبح در مسجد می‏مانند و طبل می زنند و به این نحو آغاز ماه مبارک را به دیگران اعلام می‏کنند. 

از معروف‏ترین غذاهای رمضانی اندونزی «ابهم» است که نوعی شیرینی شبیه کیک است. از خوردنی‏های مطلوب آنها می‏توان به غذاهای دریایی، برنج و سبزیجات نیز اشاره کرد. کباب مرغ هم برای افطار در بازار رمضان رونق دارد. پایان‏بخش جشن رمضان مسلمانان اندونزی، عید فطر است. در این روز مردمی که یک ماه را با روزه‏داری سر کرده‏اند لباس‏های نو و رنگارنگ خود را می‏پوشند و مراسم مذهبی خاص این روز را به جای می‏آورند. 

مراسم ماه مبارک رمضان در «مصر» 
در این ماه همه مردم مصر شامل مسلمان و غیر مسلمان جشن می گیرند. در قاهره پایتخت مصر، جشن های مخصوصی برپا می شود که نزد مردم از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است؛ جشن هایی که از دوره فرعونیان، قبطانیان و اسلامیان باقی مانده اند. رجوع به نشانه های این جشن ها، حاکی از تنوع و اختلاف در آنها است. همه مردم با خرما و آب افطار می کنند و به عبادت های این ماه می پردازند. 

اگرچه تمام شهرهای مصر برق دارند اما همچنان فانوس‏های رنگی نماد رمضان است. بازار این فانوس‏ها در ماه رمضان داغ است و مردم از آنها برای تزئین خانه‏ها و کوچه‏ها بهره می‏گیرند. کودکان مصری هم با در دست داشتن این فانوس‏ها، سرودها و شعرهای معروف این ماه را می‏خوانند. 

مسلمانان مصری پس از افطار و ادای نماز، در قهوه‏خانه‏ها و خیمه‏های رمضانی، برای شب زنده داری و شرکت در مسابقه ها گردهم جمع می شوند. 

 «چین» و آیین های ماه مبارک رمضان
جمعیت مسلمانان در کشور چین کم است اما همان تعداد با یکپارچگی و وحدت خاصی نماز جماعت و مراسم افطاری های جمعی، طبخ غذاهای مخصوص و اجرای مراسم عبادی خاص، غبارروبی از مساجد و ... را در این ماه دنبال می کنند. 

برپایه یک رسم قدیمی، مسلمانان چین قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خود را برای یک ماه عبادت و روزه داری آماده می کنند که بخشی از این آمادگی مربوط به مسائل اقتصادی است، به این معنی که آنان باید برای خرید مایحتاج این ماه لوازم مورد نیاز خود را از قبل تهیه کنند. در این ماه ثروتمندان از اموال خود انفاق کرده و فقیران مسلمان را اطعام می کنند و در مساجد سفره های افطاری با انواع خوراکی ها پهن و از روزه داران پذیرایی می شود. 

بر اساس سنت دیرینه، مسلمانان چینی بهترین خوراکی های خود را برای ایام ماه مبارک کنار می گذارند و در ویژه برنامه هایی چون افطار ضمن حضور در کنار یکدیگر در مساجد به صرف غذاهای ویژه این ایام مبارک می پردازند. تغذیه ویژه مسلمانان چینی در این ایام به سبب ارزش غذایی، مورد توجه دیگر اقوام ساکن در چین نیز قرار گرفته است. برنج، آرد، گوشت، چای، شکر و شیرینی از جمله این موارد است. 

نظافت و غباررویی مساجد و خانه های مسلمانان از جمله رسوم دیگری است که قبل از شروع ماه مبارک رمضان توسط مسلمانان چینی انجام می شود. 

با وجود آیین های رنگارنگ رمضان در کشورهای اسلامی اما فضیلت‌ های موجود در این ماه سبب اخوت و برادری میان مسلمانان می شود تا در پرتو این وحدت و همبستگی، ضمن از میان برداشتن مشکلات جهان اسلام از برکات معنوی این ضیافت الهی برخوردار شوند و به قرب الهی نزدیک شوند.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 7 خرداد 1397 - 15:18:52