ناگفته های نبرد القصیر از زبان گزارشگر شبکه المنار

شنبه 5 خرداد 1397 - 12:30:21
ناگفته های نبرد القصیر از زبان گزارشگر شبکه المنار

بیروت- الکوثر: محمد قازان گزارشگر شبکه تلویزیونی المنار لبنان با بیان مشاهدات خود از عملیات آزادسازی منطقه القصیر، به تشریح دستاوردهای این عملیات موفقیت آمیز نیروهای مقاومت در سوریه پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد قازان درباره لحظه ورود خود به شهر القصیر به همراه نیروهای مقاومت نوشت: «این لحظه ای عظیم بود زیرا برای نخستین بار نیروهای مقاومت را در حالی همراهی می کردیم که در حال مقابله با حمله دشمن نبودند بلکه ارتش مقاومت در موضع تهاجمی قرار داشت. همه چیز از جمله تانکها، هواپیماها، توپخانه سنگین، یگان های ویژه رزمی، انبارهای تسلیحاتی، بولدوزرها، بیمارستان صحرایی و اتاق عملیات نشان می داد تحولات وسیعی در مقاومت روی داده است».

محمد قازان افزود: در شهر القصیر کسانی موضع گرفته بودند که در صدد سیطره بر هرمل و نابود کردن حزب الله بودند... گسترده ترین حمله روز 25 مه 2013 آغاز شد و طی آن خطوط دفاعی گروه های مسلح در شمال القصیر فروریخت و نیروهای مقاومت و ارتش سوریه کنترل بخش جنوبی شهر را به دست گرفتند و از خط آهن و اداره کشاورزی القصیر و نانوایی ماشینی عبور کردند و اتاق فرماندهی و کنترل تروریست ها را نزدیک ساختمان شهرداری القصیر محاصره کردند.... ما به عنوان تنها خبرنگاران حاضر در میدان نبرد، تصاویر پیشروی گام به گام نیروهای مقاومت به همراه حرکت ستون تانکها را برای استودیو المنار در بیروت می فرستادیم.

قازان افزود: همان روز سیدحسن نصرالله در سخنانی که از شبکه المنار پخش شد عملا ورود حزب الله را به جنگ در سوریه اعلام کرد و نیروهای مقاومت با شنیدن این سخنان به هیجان درآمدند و شعار دادند.... پس از آن بود که مناطق مرزی سوریه با لبنان یکی پس از دیگری از وجود گروه های تروریستی پاکسازی شد و چهار سال بعد به حضور باقیمانده تروریست ها در منطقه جرود عرسال پایان داده شد.

به عقیده محمد قازان، نبرد آزادسازی القصیر اهداف متعددی را تحقق بخشید که در تاریخ تکرار نخواهد شد که برخی از آنها عبارتند از:

1-نبرد القصیر خطر تروریسم را به شکلی قابل توجه از بقاع و کل لبنان دور کرد.

2-همان طور که محمد حسنین هیکل روزنامه نگار بزرگ فقید نوشت، نبرد القصیر به طرح گروه های تروریستی در منطقه پایان داد.

3-نبرد القصیر نقش مهمی در سرپا ماندن حکومت سوریه ایفا کرد و روسها با دیدن وجود نیروی زمینی قابل اتکاء در سوریه به رغم گذشت دو سال از جنگ، تشویق شدند وارد جنگ سوریه شوند.

4-نبرد القصیر خط بطلان بر بسیاری از مفاهیم نظامی و نظریات سنتی کشید که معتقد است شهرها را باید محاصره کرد و نباید به آنها حمله برد. اما نیروهای مقاومت و ارتش سوریه پس از محاصره القصیر به مراکز اصلی تروریست ها در این شهر یورش بردند و موجب شدند سایر نیروها مستقر در اطراف شهر نیز از هم بپاشند.

5-نبرد القصیر موجب ظهور نسلی از فرماندهان میدانی در مقاومت شد که بعدا بخش اعظم نبردها را در سوریه و عراق و دیگر مناطق فرماندهی کردند و تجربیاتی در زمینه فرماندهی و کنترل به دست آوردند که معادل کل تجربیات در زمان مقابله با اشغال جنوب لبنان به دست رژیم اسرائیل بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 5 خرداد 1397 - 12:28:49